54 Liter snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #46
    Ursprungligen postat av åheim
    Jag kör ett litet tanganyika med lamprologus ocellatus och det funkar ganska fint. Jag har delat upp lite med "akvarieberg", en tillverkad sten som påminner om hålsten. Den är lätt att bygga med och skapar mycket skrevor, den fyller en bra funktion som skydd och lite reviravdelare, de slipper se varann hela tiden och det skapar lite lugn. Ocellaterna har en strategi för att hålla konkurrenter borta, genom att gräva ner alla skal inom sitt revir så de slipper vakta dem hela tiden (utom det dem själva använder förståss). Säkert 70% av alla skal jag lagt i ligger numer nedgrävda...
    Haha fan vad nice, det är just dessa strategier och detta tänkande hos fiskarna som gör de så intressanta
    Gissa vad jag gör när det karet är igång?

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    ... Det bara fortsätter att gå, eller är det något vajsing på det? "Pff":et antyder att det är något som är fel med ditt filter - låter det om det eller är det något annat?
    Jag tycker debatten om Eheim kontra andra märken är fullständigt meningslös - funkar det så funkar det. Mitt 2080 brummade med låg frekvens - jag tröttnade på det. Mina 2250, 2260 och alla de andra klassiska filtren har jag aldrig haft problem med... som sagt, tysta och driftsäkra.
    Andra märken har säkerligen tysta och bra filter också. Bara för att något enstaka exemplar, oavsett märke, kan krångla betyder ju inte detta att alla "märkets" olika modeller är kass.
    Ja men precis Mats, det håller jag med. Sen kan det ju kännas skönt att hitta en aktör på marknaden med prylar som ofta känns stabila och liksom blir en hemlikt. Ex. Eheim i vårt fall, men ändå skoj att testa och prova runt, så som sagt jag tror mitt kommande Tetratec Ex blir lysande.
    Vad jag däremot har noterat så känns det som att för runt sisådär 2 år sen så hade Eheim problem med sina lite mer fancy filtermodeller, d.v.s de "fyrkantiga" med snabbkopplingar och annat lull lull? Bara en sak jag noterat i olika trådar... Men men som sagt jag gillar de och det funkar kanoners.

    Jaha, nu är iaf bänken beställt till karet, blev en så att säga riktig akvariebänk, svart och med dörr. Där innanför får filtret stå.
    Utöver bänken är ju som sagt ytterfiltret från Tetra på G, samt lite sand och en mkt basic bakgrund. (Blev den svarta länkad till lite längre upp).
    Nu är nästa uppdrag att leta upp snäckor vinbergssnäckor är ju uppenbarligen ett bra alternativ.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #47
      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Haha fan vad nice, det är just dessa strategier och detta tänkande hos fiskarna som gör de så intressanta
      Gissa vad jag gör när det karet är igång?



      Ja men precis Mats, det håller jag med. Sen kan det ju kännas skönt att hitta en aktör på marknaden med prylar som ofta känns stabila och liksom blir en hemlikt. Ex. Eheim i vårt fall, men ändå skoj att testa och prova runt, så som sagt jag tror mitt kommande Tetratec Ex blir lysande.
      Vad jag däremot har noterat så känns det som att för runt sisådär 2 år sen så hade Eheim problem med sina lite mer fancy filtermodeller, d.v.s de "fyrkantiga" med snabbkopplingar och annat lull lull? Bara en sak jag noterat i olika trådar... Men men som sagt jag gillar de och det funkar kanoners.

      Jaha, nu är iaf bänken beställt till karet, blev en så att säga riktig akvariebänk, svart och med dörr. Där innanför får filtret stå.
      Utöver bänken är ju som sagt ytterfiltret från Tetra på G, samt lite sand och en mkt basic bakgrund. (Blev den svarta länkad till lite längre upp).
      Nu är nästa uppdrag att leta upp snäckor vinbergssnäckor är ju uppenbarligen ett bra alternativ.

      Hur går det med akvariet? Skulle varit kul att se bilder .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #48
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        Hur går det med akvariet? Skulle varit kul att se bilder .
        Tja på dig Macke.

        Sent svar här, sorry för det. Men jag kom in i en dvala från Zoopet blir så till och från när mina långnästas trådar står still.

        Hur som haver så förstörde (i vanlig ordning) min otur det hela och jag blev tvungen att söka jobb igen... Men nu är det återigen så att planerna fortskrider och kommer förhoppningsvis få träda i kraft denna gång. Då i ett större kar direkt ev... återkommer med info. Men räkna på iaf någon månad, kanske lite till.

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #49
          Jaha, då kan jag sent om sider slänga in en länk på var detta tog vägen och vad som är i görningen...

          "Nystart Tanganyika 167 L hallkar"

          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          Arbetssätt...