Varför inte groplöja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Varför inte groplöja?

    Groplöja nämns (nästan) aldrig här på Zoopet som en lämplig,inhemsk fisk för damm eller akvarium.Lever även i små,stillastående vatten vilket borde innebära att den tål lite högre temperatur och sämre vattenkvalitet.Detta tillsammans med den blygsamma storleken låter väl som en idealisk fisk?Jo,den har någon grad av rödlistning men är den automatiskt även fridlyst?I naturen finns den i området kring Malmö/Helsingborg/Lund men finns även inplanterad på andra ställen.Några länkar:
    Ordning karpfiskar Cypriniformes Denna ordning är den näst artrikaste av alla fiskordningar. Den består av 6 familjer med 256 släkten och ca 2.422 arter varav flertalet lever i sydöstra Asien. I Europa finns endast 2 familjer med ca 80 arter. Familj karpfiskar Cyprinidae Fiskar med varierande kroppsform, antingen långsträckta eller mer kompakta med hög, rundad […]



    Listad hos SARF med valör och odlingspoäng (!):

    Groplöjan är troligen förbisedd och vanligare än man tror.Synpunkter och erfarenheter?
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Om du läser på fiskeriverkets hemsida som du själv länkar till så ser du att det råder fängstförbud av groplöja.
    Se även här
    Senast redigerad av Guy Palm; 24 June 2009, 10:49.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Plus att den bara förekommer i ett fåtal vatten i Sverige, så väldigt få stöter nånsin på den.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #4
        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Om du läser på fiskeriverkets hemsida som du själv länkar till så ser du att det råder fängstförbud av groplöja.
        Vad jag i första hand avsåg var när man planterat in fisken för prydnad eller som foderfisk:
        "...fick den genom utplantering en större geografisk spridning. Orsaken till utsättningarna var i första hand som bytesfisk för av sportfisket attraktiva arter".
        Vad gäller om någon på privat mark råkar ha en damm med inplanterad groplöja,är det fortfarande "no-no" om man vill ta fisk till ett akvarium?
        Är rödlistad/fångstförbud/fredning (i praktiken) samma sak som fridlyst?
        <<<(^:>*
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Vill bara nämna att jag inte har groplöjor som akvariefisk hemma med tanke på mina foton. Så det inte blir något missförstånd. Sen ska den självklart inte ha sämre vatten bara för att den är svensk utan skötas som en "normal" akvariefisk.
          Senast redigerad av eriahl; 24 June 2009, 12:52.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Carassius
            • January 2006
            • 81

            #6
            Ursprungligen postat av harbard
            Vad gäller om någon på privat mark råkar ha en damm med inplanterad groplöja,är det fortfarande "no-no" om man vill ta fisk till ett akvarium?
            Är rödlistad/fångstförbud/fredning (i praktiken) samma sak som fridlyst?
            <<<(^:>*
            Fångstförbud/fredning/fridlysning är i praktiken samma sak. Fredning eller fridlysning är begrepp som innebär att en myndighet (i regel länsstyrelsen eller Naturvårdsverket) beslutat att arten inte får fångas/plockas. Att det råder fångstförbud är alltså bara den logiska följden av en fridlysning eller ett fångstförbud.

            Rödlistning är något helt annat men begreppet missbrukas ofta i sådana här sammanhang. Att en art är rödlistad har ingen juridisk funktion. Rödlistan är Artdatabankens arbete med att sammanställa statusen hos bestånd av arter i Sverige. Rödlistan är inte bara en uppradning av arter som är "rödlistade" utan en beskrivning av statusen hos bestånden och vår kunskap om detsamma. Detta har utmynnat i olika rödlistekategorier för olika arter (sårbar, starkt hotad etc.). Men dessa klassningar har som sagt ingen juridisk innebörd.

            Kommentar

            • harbard
              • July 2002
              • 1085

              #7
              Jag tackar för att ni har rätat ut frågetecknet i rubriken!
              <<<(^:>*
              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

              Kommentar

              Arbetssätt...