Elritsa, Kvidd i Stockholm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • egil
    • January 2005
    • 7

    Elritsa, Kvidd i Stockholm

    Jag vill ha Elritsa i min lilla damm. Har tidigare fångat i en bäck i Hälsingland där det kryllar. Men jag bor i Stockholm och här i omgivningarna har jag aldrig sett Elritsa annat än i havet. Antar att det kan bli problem att ta fisk från Havet till en damm.

    Så min fråga: Är här någon som känner till något ställe i Stockholmsområdet, i en bäck eller sjö, där det finns Elritsa?

    Peace!
    Egil
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Vi har det rätt dåligt med bäckar o sådant där det finns fisk i Stockholm.
    Vad jag vet iafl.

    Jag har bara sett elritsa ute till havs för övrigt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Elritsa saknas av okänd anledning i Mälaren, så enda stället du kan hitta den på är ute i havsbandet. Den lär ska vara vanlig i Stockholms Skärgård, men jag har bara sett elritsa där vid ett enda tillfälle, två exemplar som fastnade i en landvad uppe vid Norrtälje. I Norrland har jag sett elritsa massor av gånger i forsande vatten.

      Sjustrålig smörbult ska också vara vanlig i skärgården, det har jag aldrig sett en enda. På västkusten ser man den överallt.

      Vet inte om jag bara haft otur, eller om de här arterna inte är så vanliga i stockholms skärgård som det påstås.
      Senast redigerad av Azur; 24 June 2009, 11:17.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • egil
        • January 2005
        • 7

        #4
        Men vadå... även om den inte finns i mälaren lär den ju kunna finnas i nån annan sjö.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av egil
          Jag vill ha Elritsa i min lilla damm. Har tidigare fångat i en bäck i Hälsingland där det kryllar. Men jag bor i Stockholm och här i omgivningarna har jag aldrig sett Elritsa annat än i havet. Antar att det kan bli problem att ta fisk från Havet till en damm.

          Så min fråga: Är här någon som känner till något ställe i Stockholmsområdet, i en bäck eller sjö, där det finns Elritsa?

          Peace!
          Egil
          Om du med havet menar Östersjön i jämnhöjd med Stockholm så kan du nog ganska lätt fånga fisk "i havet" för senare hållning i sötvatten (ev. efter tillvänjning!), eftersom salthalten så pass långt upp i Östersjön är ganska försumbar.
          Annars borde det gå bra att frakta elritsa från Hälsingland till dammen i Stockholm också (Om du ändå gör den resan då och då?)....receptet är som alltid; stort kärl, lite RENT vatten, samt mycket luft, och sedan naturligtvis en så kort transporttid som möjligt utan överdrivna temperaturchocker!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            ...Men varför stanna vid elritsa? Du kan lätt fånga och plantera in stor- och småspigg i dammen. Även från "havet"!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Elritsa kan vara rätt lurig att transportera. Ofta dör de rätt fort har jag märkt. Men ibland har man tur. De verkar gilla rätt kallt och syrerikt vatten och inte vidare förtjust i rumstempererat.

              Kommentar

              Arbetssätt...