Makropod och guldfisk i damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    Makropod och guldfisk i damm

    Jag ska gräva en damm vid sommarstugan i sommar. Jag har en dammduk liggandes på ca 16 kvadratmeter vilken jag planerar att använda. Dammens volym blir då alltså 4000-4500 liter stor om jag inte räknar fel. Djupet blir 1.5 meter om jag får som jag vill. Men till saken:

    Jag planerar att ha guldfisk och makropod i denna damm och jag undrar om detta funkar. Guldfiskarna är ju ganska självklara dammfiskar så dem är det nog inga problem med, men hur är det med makropoderna. Jag vet att de både tål låg syrehalt samt temperatur (de tål även mycket hög temperatur), men tillräckligt låg för att de ska kunna övervintra? Med tanke på att dammen blir så djup borde den ju inte kunna bottenfrysa (sommarstället ligger i strömstad där det vanligtsvis inte blir altför kallt). Men även om det är mycket simyta under att lager is, klarar sig makropoden ändå?

    Kommer makropoderna ge sig på de andra fiskarna och bita på fenorna och så också? Kan man undvika detta isf? (typ gömställen, större damm etc).

    Jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet kunde svara på mina frågor och ge andra tips om hur jag få mina makropoder att överleva och må bra.

    Tack på förhand!
Arbetssätt...