Abbore

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnero
    • March 2009
    • 13

    Abbore

    Hej jag har en abbore i en hink nu som är ca 6cm. Den lever i sjövattnet han kom ifrån. Jag undrar om abboren måste leva med sitt sjö vatten i akvariumet i början eller är de bara håva i han?. Och i mitt akvarium nu går de en blackghost 2 jack dempsey 1 salvini 1 hajmal 2 eldbukar sen lite annat men inte så viktigt, kommer abboren kunna va med dem hära?
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    #2
    Jag skulle tro att aborren ganska snart kommer att äta upp alla dina andra fiskar. Det finns även risk för sjukdommar då svenska fiskar har en annan bakteriekultur än dina ciklider.

    Jag hade själv aborrar i akvarie för länge sedan och de klarar sig ganska bra. En av dina utmaninga blir att få den att äta torrfoder, när den har ätit sig mätt på dina andra fiskar...

    Aborren är väl en av de svenska fiskar som klarar höga temeraturer bäst. Men den trivs nog allra bäst i sjön du tog upp den från.

    Kommentar

    • magnero
      • March 2009
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av sehkn0
      Jag skulle tro att aborren ganska snart kommer att äta upp alla dina andra fiskar. Det finns även risk för sjukdommar då svenska fiskar har en annan bakteriekultur än dina ciklider.

      Jag hade själv aborrar i akvarie för länge sedan och de klarar sig ganska bra. En av dina utmaninga blir att få den att äta torrfoder, när den har ätit sig mätt på dina andra fiskar...

      Aborren är väl en av de svenska fiskar som klarar höga temeraturer bäst. Men den trivs nog allra bäst i sjön du tog upp den från.
      Jo men cikliderna är iallafall över 10cm men om jag släpper tillbaka abboren sen då när den blir för stor, abboren är ca lika stor som den minsta jag har.

      Kommentar

      • Maackan
        • May 2009
        • 50

        #4
        Tänk på att abborren och cikliderna lever i olika biotoper och att abborren kan man med sig sjukdomar från sjön som kan smitta cikliderna.

        Låter annars som en ball idé att ha abborre i akvarium.
        Skriv hur det går om du bestämmer dig för det...

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Och om du släpper tillbaka abboren i sjön så kan den ta med sig skräp och smitta från akvariet till sjön.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Är det tom inte så att man inte får släppa tillbaka en abborre som gått tillsammans med tropiska fiskarter? Tror det är betydligt bättre om man har abborre i eget akvarium och de bör nog också vara några stycken. Har för mig jag läst det någonstans men folk får gärna rätta mig om jag har fel. Finns en del trådar här om just abborre i akvarium så gör en sökning.

            Kommentar

            • Rudabb
              • December 2007
              • 47

              #7
              Jag har haft abborre tillsammans med Texasciklider men då blev abborrarna mobbade, antagligen för att cikliderna var större. Det går att ha abborre tillsammans med andra fiskar men det gäller att få det i balans. Introducerar du abborren i ett redan sedan länge etablerat akvarium kan konsekvenserna bli att abborren blir utsött, men det kan också fungera jättebra. Tänk dock också på att abborren har större mun i förhållande till sin storlek jämfört med många ciklider och andra fiskar, vilket innebär att de har lättare för att sluka byten närmare sin egen storlek än dessa.

              Jag tycker att du ska testa att ha abborren i akvarium. De är väldigt roliga fiskar att ha och kan bli väldigt tama (mina kunde jag mata ur handen och t.o.m få att hoppa upp ur vattnet för att ta en mask/räka). På tal om det kan jag lägga till att jag aldrig fått abborre att ta torrfoder, trots att jag haft säkert upp emot en 20-30 abborrar sammanlagt. Jag har dock inte heller lagt ner särskilt mycket tid på att få dem att göra detta. Själv tycker jag att djupfrysta räkor, avsköljda och tinade lite fort i rinnande vatten, är det absolut bästa fodret; det är lätt att få tag, kostar inte särskilt mycket, kräver inga direkta förberedelser och abborrarna lär sig fort at äta det.

              Så lycka till med abborren!

              Kommentar

              • magnero
                • March 2009
                • 13

                #8
                Tack för alla svaren men jag undrar fortfarande om man måste hälla i abboren med sjövattnet eller bara håva i han när tempraturen är lika.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Du behöver inte hålla den i sjövattnet. Det är bara att koppa in den som vilken annan fisk som helst.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • magnero
                    • March 2009
                    • 13

                    #10
                    Okej jag ska göra de nu då hoppas han överlever.

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      lycka till och som sagt, när den har blivit för stor så får du döda den, inte släppa tillbaka den i sjön!!
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Maackan
                        • May 2009
                        • 50

                        #12
                        Skriv hur det går med den sedan

                        Kommentar

                        • magnero
                          • March 2009
                          • 13

                          #13
                          De där gick ju inge bra):, han började att gö en massa konstiga ryck och sen så låg han på rygg. Jag tror han dog av stress för de är samma tempratur i hinken och i akvariumet alla andra fiskar åkte och hacka på honom.
                          Senast redigerad av magnero; 24 May 2009, 15:40.

                          Kommentar

                          • magnero
                            • March 2009
                            • 13

                            #14
                            De visade sig att han inte var död han låg på rygg i akvariumet men han andades med hjälarna så jag la honom i hinken som han har vart nu på natten och la in en syre pump sen efter 20min när jag kollade så levde han. Så jag la tillbaka honom i akvariumet och släckte alla lampor nu mår han bra.

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Oj en hel natt i en hink utan syretillförsel?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...