Märka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linuer
    • May 2009
    • 2

    Märka fiskar?

    Tjenare, Har skaffat mig ett par gös yngel i ett 400 liters akvarium som jag tänkte föda upp ett tag, men finns det nåt sätt att man kan "märka" dem? alltså så man ser skillnad? Vill ju kunna namn ge dem

    Mvh Linus
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Klipp en bit av bakre ryggfenan på den ena

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • linuer
      • May 2009
      • 2

      #3
      Det skadar dem inte då? har 7 st att märka också, så blir lite för många kombinationer...

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Har jobbat på fiskodling och där märkte vi öringar genom att klippa en bit av fettfenan, de tar absolut ingen skada.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ta bakre delen av fenan - där det inte är hårda fenstrålar. De växer ut så du får antagligen märka om. Som kombination kan du ta lite i första ryggfenas mjukdelar.

          Fettfenan på laxfiskar växer däremot inte ut om den klipps och det finns en bestämmelse som säger att all odlad laxfisk som sätts ut i Vänern exempelvis måste klippas i fettfenan. sedan får man inte ta upp någon laxfisk som har hel fetfena - för den betyder att den har reproducerat sig själv i naturen.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Kenny89
            • December 2005
            • 291

            #6
            Är det inte onödigt att märka 7 st gös yngel i ett akvarium? känns som att det bara blir onödig stress för dem.

            Du kommer ju se skillnad på dem efterhand som du lär känna dem när du matar och studerar dem.
            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Ursprungligen postat av malfunkshun
              Har jobbat på fiskodling och där märkte vi öringar genom att klippa en bit av fettfenan, de tar absolut ingen skada.
              Det är ju bättre att klippa bort den ordentligt, hela, så slipper man fundera om det är skada, klippt eller ev missbildning.
              Senast redigerad av eriahl; 11 May 2009, 01:49.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Ursprungligen postat av linuer
                Det skadar dem inte då? har 7 st att märka också, så blir lite för många kombinationer...
                När du klippt så fota och ge fotot fiskens namn. Då är det lätt att komma ihåg klippning av just den fisken när du måste klippa igen.
                Hur stora är dom?
                Senast redigerad av eriahl; 11 May 2009, 01:50.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Det är ju bättre att klippa bort den ordentligt, hela, så slipper man fundera om det är skada, klippt eller ev missbildning.
                  Den klipps på ett sätt så det är mycket svårt att ta miste.

                  Kommentar

                  • Matte&Mia
                    • February 2008
                    • 141

                    #10
                    Märka akvariefiskarna? :S Hmm, du lär ju som ngn föregående skribent skrev, lära dig att se skillnad på dom ganska snabbt ändå..
                    Ciklider is the shit! : )

                    Kommentar

                    Arbetssätt...