Aborrar i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Clark-Kent
    • May 2009
    • 1

    Aborrar i akvarium

    Jag har som projekt i skolan att föda upp en eller flera aborrar i ett akvarium på 400 liter, och jag har flertalet frågor som jag skulle vilja ha besvarade.

    -Hur många kan man möjligen ha i akvariet?
    -Vad äter dom?
    -Något bra tips på pump/filter?
    -Vilken temperatur bör vattnet ha?

    Och jag skulle även vara tacksam om någon har mer information på ämnet.

    Tack på förhand, Erik
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns massor av diskussioner om abborre här, prova att göra ett sök.

    Mina svar:
    1) Om vi pratar yngel (mindre än 10 cm) skulle jag nog ha cirka 20 i ett 400.
    2) Det mesta, men inte torrfoder. Hackad räka, hackad daggmask, hackat fiskkött, pellets, frysfoder av lagom storlek... Ju större de blir desto större matbitar kan de ta, en riktlinje är att inte ge bitar större än diametern på deras ögon.
    3) Det är rovfiskar, så du behöver bra filtrering. Jag skulle köra med ett ytterfilter med minst 1500 liter i timmens kapacitet med bra filtermassa, och ett innerfilter med 1000 - 2000 liter i timmens kapacitet med blå filtermatta som filtermaterial.
    4) Äggen utvecklas vid temperaturer mellan 12 och 16 grader. Tillväxtoptimum för yngel ligger mellan 26 - 30 grader. Vuxna fiskar har temperaturoptimum mellan 20 och 25 grader, och börjar dö om temperaturen går över 30. Mitt tips: försök hålla akvariet mellan 20 och 25 grader.

    PS: Abborre växer fort.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...