Hålla spigg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Hålla spigg?

    Tjoo!

    Tänkte försöka mig på att hålla spigg i ett 75L 80cm kar som står tomt.

    Tänkte sätta karet utomhus i skuggan.

    Vilken salthalt bör jag hålla i karet?
    Bor i sydöstra hörnet av skåne och tänkte fånga spiggen nere vid den lokala hamnen.

    Var nere och testade om man kunde håva upp dem, och det kunde man

    Men för att vara säker, detta är spigg va?

    bild : http://abbee.bilddagboken.se/p/show....7&directlink=1

    Vädligt fin dräkt har dem iallafall


    Bra/ dålig ide?
    Senast redigerad av Albinfiskare; 03 May 2009, 18:57.
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Tycker det ser ut som någon typ av Gobiidae, typ Gobiusculus flavescens, och inte en spigg.
    Senast redigerad av malfunkshun; 03 May 2009, 20:49.

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #3
      Ursprungligen postat av Albinfiskare
      Tjoo!

      Tänkte försöka mig på att hålla spigg i ett 75L 80cm kar som står tomt.

      Tänkte sätta karet utomhus i skuggan.

      Vilken salthalt bör jag hålla i karet?
      Bor i sydöstra hörnet av skåne och tänkte fånga spiggen nere vid den lokala hamnen.

      Var nere och testade om man kunde håva upp dem, och det kunde man

      Men för att vara säker, detta är spigg va?

      bild : http://abbee.bilddagboken.se/p/show....7&directlink=1

      Vädligt fin dräkt har dem iallafall


      Bra/ dålig ide?
      Det där ser definitivt inte ut som nån spigg, snarare nån stubb/goby.
      Jag har försökt hålla både storspigg och småspigg i akvarium utan att lyckas. Storspiggen fick jag aldrig att ta vanlig fiskmat, så de dog ut. Småspiggen tog visserligen fiskmat, men verkade inte få tillräckligt med näring från det så de dog också ut...
      Därför är det nog bra att ha tillgång till levandefoder om du ändå ska försöka.

      Tänk på att spigg ofta har parasiter, både yttre och inre, så kontrollera noga den fisk du håvar upp. De fiskar som är lättast att fånga (slöast) är förmodligen de sämst lämpade.

      Både storspigg och småspigg kan leva i både söt och saltvatten, så du kan förmodligen börja med vanligt östersjövatten och sedan sänka salthalten genom att göra varje delvattenbyte med kranvatten.

      Och f.ö. tycker jag stubb är betydligt trevligare och lämpligare akvariefiskar...

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av Wunder
        Det där ser definitivt inte ut som nån spigg, snarare nån stubb/goby.
        Jag har försökt hålla både storspigg och småspigg i akvarium utan att lyckas. Storspiggen fick jag aldrig att ta vanlig fiskmat, så de dog ut. Småspiggen tog visserligen fiskmat, men verkade inte få tillräckligt med näring från det så de dog också ut...
        Därför är det nog bra att ha tillgång till levandefoder om du ändå ska försöka.

        Tänk på att spigg ofta har parasiter, både yttre och inre, så kontrollera noga den fisk du håvar upp. De fiskar som är lättast att fånga (slöast) är förmodligen de sämst lämpade.

        Både storspigg och småspigg kan leva i både söt och saltvatten, så du kan förmodligen börja med vanligt östersjövatten och sedan sänka salthalten genom att göra varje delvattenbyte med kranvatten.

        Och f.ö. tycker jag stubb är betydligt trevligare och lämpligare akvariefiskar...
        Ah Trevligt tyckte att den hade hade lite finare färger än spigg.

        Jag börjar med att sätta upp karet då

        Kommentar

        • Eidesdotter
          • December 2009
          • 219

          #5
          Uråldrig tråd, jag vet, men blev lite nyfiken på hur det gick. Blev det några spigg?

          Jag höll spigg i ett 60-liters konstant läckande akvarie en sommar när jag var barn. Hade det i ett uthus, tog vatten från stranden på tomten och inredde med tång, sand och stenar från samma ställe. Spiggarna (småspigg gissar jag) hade sällskap av en blåsnultra (tror jag) och ett gäng tångräkor. Räkorna fick åka ut ganska snart då vi upptäckte att de åt spiggen...! Hade aldrig trott det om jag inte tog en av dem på bar gärning. De hann käka upp ett par stycken innan vi fattade.

          Spiggen trivdes bra där den där sommaren. Vi hade nån gammal luftpump och nåt filter med vadd i, på fullt blås och bytte en hink vatten då och då direkt från sjön (ja, havet då, men det heter sjön i Bohuslän...), kanske varje dag, minns inte. En hane byggde ett superfint bo av sjögräs och tångbitar och fick med sig en eller två honor in i det. Minns inte han lyckades få fram några ungar dock.

          Minns bara att vi matade med krossad kubbong, men antar att vi gav något mer än det.

          Efter en månad var experimentet över och vi släppte ut fiskarna igen.

          Måste vara lite pyssel att hålla sådana fiskar i akvarie året runt? Måste ha tillgång till ett kallt förråd gissar jag?

          Som sagt, nyfiken på hur det gick.

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            jag hade en liten spigg när jag var i nedre tonåren, han var en liten intelligent fisk och fungerade förvånande bra i mitt barnakvarium som jag hade då, jag minns tydligt att han bodde ihop med en guldbarb och hade sin favorit-camboba växt som han alltid höll sig vid. Han fick flingfoder och åt det med god aptit. Jag vet att han levde ett år i alla fall för sommaren därefer fångade jag flera men det överansträngde akvariet och jag var tvungen att släppa ut dem allihop, jag söjde länge min lille vän och blir litet sorgsen när jag tänker på honom, önskar jag kunnat skilja ut honom från de andra.

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Vi hade också spigg när jag var ung - i ett enormt akvarium vi hittade i den gamla sommarstugan (gammal skolbyggnad) sombara ick att fylla upp till hälften innan det läckte.

              Fick plats med flera lekande par av storspigg. Hanarna blir ju så vackra i lektider. ^^
              De åt både ciklidpellets och flingfoder, så visst går det.
              Hemskt mycket parasiter dock, precis som Triana sagt. Det vet de flesta som provat sätta spigg på kroken för att fiska större fisk. Gott om plattmask i magen.

              Edit: "När jag var ung.." Aka "yngre" ^^
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              Arbetssätt...