Östersjön - salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Östersjön - salt?

    Kanske ska ha ett kar med svenska fiskar. Tänkte dock ta dem från östersjön så någon som vet hur mycket salt jag ska ha i karet för varje liter som jag har i? Och går det att gradvis vänja fiskar med sötvatten genom att minska på saltmängden?
    Och kan räkor, musslor och tång vänja sig vid sötvatten eller bör jag fortsätta ha samma saltmängd som i östersjön hela tiden?
    Tänkte ha karet utomhus på sommaren så att det inte blir för varmt och sen ta in det på hösten.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Var i Östersjön?
    Nere kring Malmö är salthalten 17 promille, sjunker snabbt till 10 promille, dalar ned mot 6 promille i yttre delarna av Stockholms skärgård, och är bara nån enstaka promille i Bottenviken. Ytvatten och inre delarna av skärgården har lägre salthalt än djupre/längre ut.

    Fisk som även finns i sötvatten kan förstås vänjas vid sötvatten, medan saltvattensfisk som går in i östersjön sällan kan det. Räkor och tång kan inte leva i sötvatten. Blåstång skulle jag över huvud avråda ifrån, den är extremt svår att hålla vid liv i akvarium, och förstör vattnet när den ruttnar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Är vid södermanland så vad är det här? Varför är tång svår? Kanske testar med bara 1 sten med tång först och ser hur det går.

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4
        Försökte kolla på google och hittade två sidor som sa 6 promille så det kanske stämmer? Hur mycket salt blir det på 10l om man räknar med deciliter?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är viktprocent, inte volymprocent. Sex promille motsvarar sex gram salt per liter vatten. En knökfull matsked med bordssalt innehåller avrundningsvis 20 gram salt.

          Exakt salthalt är inte så viktigt, alla bräckvattendjur har vid tolerans vad gäller salthalt, men att sikta mot 6 promille är ändå en bra idé.

          Vad gäller vilket salt du bör använda så är saltblandningar avsedda för havsakvarier bäst, näst bäst är bordssalt (med eller utan jod, det spelar ingen roll) eller havssalt, men då är det en bra idé att tillsätta bikarbonat. Använd inte örtsalt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #6
            Blir det 25 matskedar till 100l då om jag räknar rätt?

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Om jag har räknat rätt så är det 30 matskedar (6 gånger 100 = 600 delat med 20 = 30)
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Zwitta
                • October 2006
                • 406

                #8
                Okej tack.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Kör du med 6dl så går det lite snabbare..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Zwitta
                    • October 2006
                    • 406

                    #10
                    6dl för 100l?

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Han menar att 30 matskedar = 6 dl, så det går ju snabbare att ösa i det.

                      Så likväl som du öser ner 30 matskedar per 100 liter, sdå kan du ösa i 6 dl per 100 liter.

                      Jag har själv funderingar på att i framtiden omvandla ett 60 liters till ett östersjöns akvarium där jag ska ha en sorts växt som brukar växa hos oss nära klippor runt stränderna, den är ungefär som java mossa. Dessutom ska jag ha endel av räkorna som brukar bo inuti denna växt, ser skitkul ut när de "kastar" sig mellan de olika delarna av denna växt. (2-3 cm åt gången)
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Zwitta
                        • October 2006
                        • 406

                        #12
                        Är tång svår på grund av näringsbrist, fel ljus eller någonting annat?

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Vet faktiskt inte vad problemet med blåstång är, om det är temperatur eller ljus eller vattenväxling eller... men den dör.

                          Ålgräs är också väldigt svår, den verkar kräva att man har syrefria förhållanden nere i bottnen.

                          Andra arter av tång, framförallt grönalger (t.ex. havssallat och tarmtång) och vissa rödalger, funkar bättre.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Azur, vad heter dendär gröna sortens "tjockt gräs", typ slemmigt med bubblor i. Brukar sitta runt stenar? Tycker det är ganska läckert

                            Tillägg: Glöm det, visade sig vara tarmtången.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Tarmtång är lätt. Största problemet är att snäckor och räkor äter upp den snabbare än den växer.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...