vad för sjur i bäckar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirayamannen
    • May 2007
    • 121

    vad för sjur i bäckar?

    hej, jag vet en bäck som ligger nära mig som är drygt 30 cm djup. vad kan det finnas för djurliv där? kan det finnas fisk? (öring går inte, jag bor i sthlms län)
    Senast redigerad av pirayamannen; 08 February 2009, 17:16.
  • illerfisken
    • January 2009
    • 313

    #2
    ja det finns nog spigg i den bäcken små insekter som ex:vattenskorpion, trollsländelarv, dykarbagge och mer
    Senast redigerad av illerfisken; 08 March 2009, 20:34.
    http://mfksweden.forum24.se/

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      fisk kan det med största sannolikhet finnas. elritsa, kanske spigg, signalkräfta, löja etc.

      gällande insekter och andra smådjur så tror jag på dagsländor, bäcksländor, trollsländor, nattsländor, knottlarver, harkrankslarver.

      är vattnet strömt eller mer lugnflytande?
      Senast redigerad av smurfmats; 08 February 2009, 17:12.
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • pirayamannen
        • May 2007
        • 121

        #4
        det finns en lungnflytande och en halvsnabb flytande del .den del som flyter långsamt är ca 27-30 cm djup. den andra delen är grundare. men kan det verkligen finnas fisk i en 27 cm djup bäck?! larver vet vi finns vi har hittat små larver på 1 cm kanske som påminner om små kräftdjur. vad kan det va för larver??

        Kommentar

        • illerfisken
          • January 2009
          • 313

          #5
          ja det finns spigg i nästan alla bäckar
          http://mfksweden.forum24.se/

          Kommentar

          • pirayamannen
            • May 2007
            • 121

            #6
            men varför set jag bara vita snäckor på bottnen då, hur hittar jag fisken?? verkat vara aldeles för grunt för att fisk ska kunna överleva. är ni helt säkra på att 27 cm högt vatten räcker för att fisk ska överleva??
            Senast redigerad av pirayamannen; 08 February 2009, 17:26.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              ja gud ja, det kan finnas fisk i små små bäckar! har vart och elfiskat i så små bäckar och där kan det tom finnas öring! (jag jobbar alltså med detta under vissa tider på året så jag har tillstånd att elfiska från länsstyrelsen, annars är det det strängt förbjudet!).

              det bästa är väl om du lånar en bok på biblioteket om ämnet smådjur och sen fixar en håv och går ut o håvar bland stenarna! samla upp det du får i en stor vanna och kolla med boken vad som finns! sen är det bara att släppa tillbaka djuren i vattnet!

              detta är himla kul med smådjur! har jobbat ett tag med dem!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • pirayamannen
                • May 2007
                • 121

                #8
                så det kan alltså finnas fisk i bäcken? skulle en abborre eller mört kunna överleva där?? (jag har inga planer på nått sånt om ni tror det)

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  denna boken är jättebra att börja med http://www.faltbiologerna.se/forlag/...p-i-soetvatten

                  då får man en känsla för de olika småkrypen i vattnet!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • pirayamannen
                    • May 2007
                    • 121

                    #10
                    men nu är frågan fisken.

                    så det kan alltså finnas fisk i bäcken? skulle en abborre eller mört kunna överleva där?? (jag har inga planer på nått sånt om ni tror det)

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      hehe, nu vet ju jag att du inte ska sätta ut fisk i bäcken.. abborrar och mörtar kan leva i bäckar men om de kan leva i din bäck vet jag inte. hur bred är den?

                      fisken kan du se om du en solig dag går och sätter dig vid en sten nära vattnet och väntar!
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • pirayamannen
                        • May 2007
                        • 121

                        #12
                        bäcken är kanske 1-1,2 m bred. är 27 cm djup och sten finns det knappt. larver finns, och på bottnen finns massa vita döda snäckskal och bottnen är mjuk på den långsam-flytande delen. ovanför är det sandbotten och lite gamla löv o sånt.

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          jorå, då ska det nog finnas fisk i den! bara att sätta sig på en sten med matsäck och vänta!
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Jävligt stor bäck för att vara i sthlm.. Får ja fråga var denna bäck ligger?

                            Kommentar

                            • pirayamannen
                              • May 2007
                              • 121

                              #15
                              jag lovar jag ska aldrig göra det men skulle regnbåge kunna överleva där? förklara ditt svar. (jag lovar att inte sätta ut regnbåge där!)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...