Spigg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Spigg

    Funderar på att ha ett par storspigg i ett ouppvärmt akvarium.. Mer som biologiskt expriment än som "fint akvarium"
    Nån annan som har/har haft spigg som kan dela med sig av lite info om dem?

    Jag antar att man isåfall måste fånga ett par (på sommaren givetvis) från havet. Det skulle vara kul att få dem i lek, de ska ju tydligen ha en väldigt intressant beteende då

    Vad kan man tänka sig för akvariemiljö, havssand kanske och mest sten..
    Men hur är det med salt? De ska väl klara både sött och bräckt vatten? Eller måste man anpassa vattnet till hur det var där man fångade fiskarna?
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    #2
    Jag har haft både storspigg och småspigg i akvarium och de är lätta fiskar att hålla. Har du haft akvariefiskar förut ska det inte vara några problem för dig att få dem att trivas.

    Det lättaste för dig skulle vara att fånga dem i en bäck eller dylikt, där de ofta förekommer, eller i en sjö eftersom du då inte behöver koppa in dem från saltvatten till sötvatten. Jag förstår dock inte varför du skriver att du givetvis ska fånga dem på sommaren. Om det är temperaturen du oroar dig för så vet jag av egen erfarenhet att de anpassar sig snabbt till denna, såvida du inte släpper ner dem från några grader varmt vatten till 20-gradigt direkt. Om du gör det är de stor risk att fiskarna dör av chocken.

    Jag föreslår att du inreder akvariet som vanligt: med sand som bottenmaterial, några stenar och kanske en rot som fiskarna kan gömma sig bakom och några växter för att få det att se fint ut.

    Spiggar är väldigt intressanta fiskar; de blir snabbt tama och lär sig att äta ur händerna på en (mina hoppade faktisk upp ur vattnet och tog masken jag höll mellan fingrarna) och de är även lätta att få att leka. Vid leken får ju också hanen en väldigt fin lekdräkt. Efter leken är det dock ganska smart att låta hanen vara i ett eget akvarium då han annars kommer jaga och stressa upp de andra fiskarna tills de till slut dör eftersom han är så mån om at skydda sina ägg.

    Nu blev jag väldigt sugen på at skaffa spigg igen! Jag tror jag får sticka ner och fånga ett par om några veckor.

    Kommentar

    • Olfi
      • January 2007
      • 174

      #3
      Ursprungligen postat av Rudabb

      Det lättaste för dig skulle vara att fånga dem i en bäck eller dylikt, där de ofta förekommer, eller i en sjö eftersom du då inte behöver koppa in dem från saltvatten till sötvatten. Jag förstår dock inte varför du skriver att du givetvis ska fånga dem på sommaren. Om det är temperaturen du oroar dig för så vet jag av egen erfarenhet att de anpassar sig snabbt till denna, såvida du inte släpper ner dem från några grader varmt vatten till 20-gradigt direkt. Om du gör det är de stor risk att fiskarna dör av chocken.
      Ja, det står några decimeter is emellan mig och spiggen just nu
      Jag har aldrig sett spigg nån annanstans än i havet, så på den fronten har jag inte så mycket val...

      Men det skulle i alla fall vara häftigt att ha ett par, blev ännu mer sugen nu

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Is eller ej beror väl på var man bor...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...