diskussion ädelfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swiper
    • December 2008
    • 12

    diskussion ädelfisk

    Hej alla!
    Nu var man tillbaka här igen.

    Har läst trådarna ang svenska fiskar i akvarium och blev lite snurrig.
    De flesta som t,ex frågar om man kan ha öring/regnbåge/harr i akvarium får svar att det är jättesvårt eller att man måste ha superkylning eller samt att dom kanske bara lever under ett kort tag.

    Tycker det låter lite väl hårt.

    Har en hel del erfarenhet utav svenska fiskar speciellt ädelfisk och jag tycker defenetivt att man ska prova om man är intresserad.

    Att tänka på är att ha ett akvarium i rätt storlek som fisken/fiskarna ska vistas i, beroende på din/dina fiskars storlek. (Små fiskar är att föredra)

    Kylning av vatten är inte alls ett måste om man kan ha akvariet i en hyfsat sval källare eller i ett svalare rum. Änvänd ett Lysrör eller LED istället för glödlampor som inte alstrar så mycket värme.

    Så klart vatten som möjligt (bra och stort filter),
    och bra syresättning i vattnet.
    Varmare vattentemp = större syrekälla


    Regnbåge är en bästa ädelfisken att börja med, de tål lite varmare vatten (max ca 20 grader) och är mindre kräsen på vattenkvalitet. Strömt vatten.

    Harren är lite kräsnare än Regnbågen på vattenkvalitet men klarar lite högre temperatur än Öringen. max ca 20 grader. Strömt vatten.

    Öringen vill ha kallare än ovanstående och bättre vatten. (stort filter, tätare vattenbyten) max ca 18 grader. Strömt vatten.

    Gädda är egentligen lite av en kallvattensfisk men har en vana att äta väldigt mycket varför den oftast ses sola i grunt varmt vatten för att skynda på matsmältningen. Trivs därför bara i varmare vatten stundvis och inte konstant. max ca 18 grader. Vattenkvalitet inte så viktigt.
    (om man jämför med ovanstående) Gärna halv-strömt vatten.

    Abborre kan ha lite varmare vatten. max 21 grader. Vattenkvalitet inte så speciellt viktigt. Gärna halv-strömt vatten.

    Ruda max 21 grader. Varken filter eller pump är ett måste. (kan ta syre från ytan som den blåser ut genom gälarna om du inte har en pump som tillför syre) Filter och syre dock rekommenderat. Stilla vatten.

    Storspigg ca 20 grader. Stilla vatten.

    Av min erfarenhet var gädorna svårast att hålla, dom gör attacker mot luftbubblor, mm och smäller in i väggarna jämt, svåra att hålla med mat speciellt på vintern, mina åt faktist mask så det gick ganska bra.


    Jag brukar byta 1/3 vatten 1-2ggr i veckan, och fylla upp med vanligt kranvatten som får värmas till källartemperatur någon timme innan jag häller i det. (jag har 16 grader i källaren på natten och 19 grader på dagen) håller 17 grader på natten och 18 på dagen i akvariet.

    Täck-glas är ett måste på ädelfisk samt gädda. Dom hoppar mycket.

    Provade med ett UV-filter men det höjde vattentempen för mycket.
    (en grad på 1 dygn) så det kopplade jag bort.
    Kanske kan ha ett på timer nån timme om dan, har inte provat det.
    Kanske är överkurs men....


    Har för tillfället bara en 3,5 hg Regnbåge i karet.

    Har provat ha Ruda, abborre, storspigg, gädda, regnbåge, harr, öring, mm.

    Ni kan slippa göra misstag genom att läsa:

    "Mina Tama Insjöfiskar" av Curt Lindhé
    Som för övrigt är en väldigt spännande bok med massor av bilder.

    Denna info om temperaturen, mm är bara ett riktmärke. Ta den med en nypa salt. Det har fungerat bra för mig och mina vänner och det är det viktiga enligt mig.

    Självklart klarar en Abborre mer än 21 grader men då får du mata den mycket mer och rengöra akvariet oftare pga mer avföring, samt kanske öka på syresättningen en hel del. Växer även ur akvariet fortare.

    Fråga gärna och kommentera!

    Mvh Swiper
  • Swiper
    • December 2008
    • 12

    #2
    Blev nåra arter mer än ädelfisk men ädelfisk i huvudsak.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av Swiper

      Kylning av vatten är inte alls ett måste om man kan ha akvariet i en hyfsat sval källare eller i ett svalare rum.
      Lätt att säga när man bor i Kalix
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Har man en sval källare är det väl inte konstigt med lägre temp i akvarium. Varför vänta med vattnet vid vattenbyte om det inte är minusgrader ur kranen? Minusgrader ur kran är inte vanligt, jag vet. Akvarium i vardagsrummet utan kylning inte direkt lämpligt för alla ädelfiskar.
        Senast redigerad av eriahl; 26 December 2008, 06:56.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Swiper
          • December 2008
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Varför vänta med vattnet vid vattenbyte om det inte är minusgrader ur kranen?
          Mitt kran vatten i källaren är 4 grader varmt på vintern.
          Om jag häller i 100 liter 4 gradigt kranvatten i akvariet som är 17 grader blir tempen plötsligt typ 12 grader. tror inte det är så bra.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Det blir ju inte pang så är det lägre temp. Annars är det ingen fara heller. Bytt med grundvatten själv och bara spolat i med samma förutsättningar som det låter med dina akvarium. Gör likadant sommartid. Funkar det oxå.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • MrJerkbait
              • October 2008
              • 12

              #7
              av dessa fiskar måste jag ändå säga att harren är den svåraste att få att trivas. tycker att det är svårt att få den att trivas i någon längre period.. men regnbåge är en fisk som jag skulle vilja prova på! har abborrar och en kräfta i mitt 240 L kar just nu. riktigt roligt med svenskafiskar!

              Kommentar

              • pirayamannen
                • May 2007
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av Swiper
                Hej alla!
                Nu var man tillbaka här igen.

                Har läst trådarna ang svenska fiskar i akvarium och blev lite snurrig.
                De flesta som t,ex frågar om man kan ha öring/regnbåge/harr i akvarium får svar att det är jättesvårt eller att man måste ha superkylning eller samt att dom kanske bara lever under ett kort tag.

                Tycker det låter lite väl hårt.

                Har en hel del erfarenhet utav svenska fiskar speciellt ädelfisk och jag tycker defenetivt att man ska prova om man är intresserad.

                Att tänka på är att ha ett akvarium i rätt storlek som fisken/fiskarna ska vistas i, beroende på din/dina fiskars storlek. (Små fiskar är att föredra)

                Kylning av vatten är inte alls ett måste om man kan ha akvariet i en hyfsat sval källare eller i ett svalare rum. Änvänd ett Lysrör eller LED istället för glödlampor som inte alstrar så mycket värme.

                Så klart vatten som möjligt (bra och stort filter),
                och bra syresättning i vattnet.
                Varmare vattentemp = större syrekälla


                Regnbåge är en bästa ädelfisken att börja med, de tål lite varmare vatten (max ca 20 grader) och är mindre kräsen på vattenkvalitet. Strömt vatten.

                Harren är lite kräsnare än Regnbågen på vattenkvalitet men klarar lite högre temperatur än Öringen. max ca 20 grader. Strömt vatten.

                Öringen vill ha kallare än ovanstående och bättre vatten. (stort filter, tätare vattenbyten) max ca 18 grader. Strömt vatten.

                Gädda är egentligen lite av en kallvattensfisk men har en vana att äta väldigt mycket varför den oftast ses sola i grunt varmt vatten för att skynda på matsmältningen. Trivs därför bara i varmare vatten stundvis och inte konstant. max ca 18 grader. Vattenkvalitet inte så viktigt.
                (om man jämför med ovanstående) Gärna halv-strömt vatten.

                Abborre kan ha lite varmare vatten. max 21 grader. Vattenkvalitet inte så speciellt viktigt. Gärna halv-strömt vatten.

                Ruda max 21 grader. Varken filter eller pump är ett måste. (kan ta syre från ytan som den blåser ut genom gälarna om du inte har en pump som tillför syre) Filter och syre dock rekommenderat. Stilla vatten.

                Storspigg ca 20 grader. Stilla vatten.

                Av min erfarenhet var gädorna svårast att hålla, dom gör attacker mot luftbubblor, mm och smäller in i väggarna jämt, svåra att hålla med mat speciellt på vintern, mina åt faktist mask så det gick ganska bra.


                Jag brukar byta 1/3 vatten 1-2ggr i veckan, och fylla upp med vanligt kranvatten som får värmas till källartemperatur någon timme innan jag häller i det. (jag har 16 grader i källaren på natten och 19 grader på dagen) håller 17 grader på natten och 18 på dagen i akvariet.

                Täck-glas är ett måste på ädelfisk samt gädda. Dom hoppar mycket.

                Provade med ett UV-filter men det höjde vattentempen för mycket.
                (en grad på 1 dygn) så det kopplade jag bort.
                Kanske kan ha ett på timer nån timme om dan, har inte provat det.
                Kanske är överkurs men....


                Har för tillfället bara en 3,5 hg Regnbåge i karet.

                Har provat ha Ruda, abborre, storspigg, gädda, regnbåge, harr, öring, mm.

                Ni kan slippa göra misstag genom att läsa:

                "Mina Tama Insjöfiskar" av Curt Lindhé
                Som för övrigt är en väldigt spännande bok med massor av bilder.

                Denna info om temperaturen, mm är bara ett riktmärke. Ta den med en nypa salt. Det har fungerat bra för mig och mina vänner och det är det viktiga enligt mig.

                Självklart klarar en Abborre mer än 21 grader men då får du mata den mycket mer och rengöra akvariet oftare pga mer avföring, samt kanske öka på syresättningen en hel del. Växer även ur akvariet fortare.

                Fråga gärna och kommentera!

                Mvh Swiper

                tjenare swiper! jag har testat med en båge men den blev helvild ett tag och hoppade,åkte in i väggarna mm så jag var tvungen att avliva den. simmade på sidan sista tiden. jag vill verkligen ha båge men går det att ha dom i vattentunnor med kyligt vatten eller?(om man har pump och filter) behöver mycket tips då regnbåge är den vackraste fisken jag vet.

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Vad tror ni om att ha en ensam ädelfisk?
                  Jag tycker att de är så otroligt svåra att få upp här i Stockholmstrakten..Men det kanske inte är så värst rekommenderat att ''testa'' o ha en ensam ädelfiskart..Eftersom de är stim fiskar?

                  Kommentar

                  • Swiper
                    • December 2008
                    • 12

                    #10
                    Ursprungligen postat av pirayamannen
                    tjenare swiper! jag har testat med en båge men den blev helvild ett tag och hoppade,åkte in i väggarna mm så jag var tvungen att avliva den. simmade på sidan sista tiden. jag vill verkligen ha båge men går det att ha dom i vattentunnor med kyligt vatten eller?(om man har pump och filter) behöver mycket tips då regnbåge är den vackraste fisken jag vet.

                    Regnbågen älskar ju strömmande vatten, rekomenderar att man kompletterar med en enbart cirkulations fläkt typ som man har i saltvattensakvarier för att få lite snurr på vattnet. En Filter pump räcker inte anser jag.
                    Jarg har en som pumpar 5000 liter/h kostade 500 spänn. Utöver mitt stora filter som pumpar 400 liter/h. Mitt akvarium är ca 300 liter.
                    En tunna skulle nog inte en regnbåge trivas så bra i. Då måste den ju stå still för att inte stöta i väggarna, de behöver ganska mycket utrymme att motionera i. Men nu räknade jag me att du menade en tunna på ca 180-200 liter. Du kanske menade en sån där Kubikstank. Det skulle lätt funka.

                    sån här:

                    Kommentar

                    • Swiper
                      • December 2008
                      • 12

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aircut64
                      Vad tror ni om att ha en ensam ädelfisk?
                      Jag tycker att de är så otroligt svåra att få upp här i Stockholmstrakten..Men det kanske inte är så värst rekommenderat att ''testa'' o ha en ensam ädelfiskart..Eftersom de är stim fiskar?

                      Ensam ädelfisk är inga problem. De är inte stimfiskar.
                      Endast rödingar jagar i stim, men om jagar bara tillsammans.
                      Vilken ädelfisk menar du?
                      Lättast utan tvekan är regnbågen. Men du ska kunna ha jämn
                      temp kring 18 grader och som MAX 20. Och hyffsat stort.

                      Kommentar

                      • pirayamannen
                        • May 2007
                        • 121

                        #12
                        Ursprungligen postat av Swiper
                        Regnbågen älskar ju strömmande vatten, rekomenderar att man kompletterar med en enbart cirkulations fläkt typ som man har i saltvattensakvarier för att få lite snurr på vattnet. En Filter pump räcker inte anser jag.
                        Jarg har en som pumpar 5000 liter/h kostade 500 spänn. Utöver mitt stora filter som pumpar 400 liter/h. Mitt akvarium är ca 300 liter.
                        En tunna skulle nog inte en regnbåge trivas så bra i. Då måste den ju stå still för att inte stöta i väggarna, de behöver ganska mycket utrymme att motionera i. Men nu räknade jag me att du menade en tunna på ca 180-200 liter. Du kanske menade en sån där Kubikstank. Det skulle lätt funka.

                        sån här:

                        min farfar har exakt en sån!! som jag skulle kunna få. ska jag då då såga bort den övre delen? men hur ska bottnen se ut och sånt. kan även sätta i en kraftig pump. ett väldigt intressant ämne fler tips swiper! går det att ha båge i en pool på 6 kubik?
                        Senast redigerad av pirayamannen; 22 January 2009, 21:53.

                        Kommentar

                        • Swiper
                          • December 2008
                          • 12

                          #13
                          Piraya:

                          Nog kan du ha den i pool om du kan hålla svalt. Kan bli svårt att få ner tempen.
                          Du kommer nog inte se den ofta, en mörk fläck på botten typ.
                          Vad ska du göra av den på vintern?
                          Akvarie gör dom sig bäst i om man nu vill se dem.
                          köp ett beggat på blocket.
                          Har du inget svalt rum eller garage så köp en beggad vatten-kylare.
                          Då kan du få ner tempen till typ 14-15 grader så kan du ha öring tillochmed om du vill.
                          Kul att du är så intresserad. Snåla inte ur för någon tusenlapp.
                          Är du intresserad är det värt det hundra gånger om.
                          Med pool och damm och plasttankar så tappar du grejen med en så fin och rolig fisk.
                          Då vet du bara att den är där. thats it.

                          MVH

                          Kommentar

                          • landstrykeren
                            • July 2006
                            • 440

                            #14
                            Abborre kan man ha i varmare vatten, eftersom det är en varmvattensfisk. Den optimala temperaturen för Abborre är på ca 22 grader. Då växer den som snabbast. Gäddans är ca 14 grader. Fast det är ju skillnad om det är en gädda på 10 cm eller 100 cm. Om man ska ha ädelfisk i så pass varmt vatten som du säger, dvs runt ca 20 grader. Måste det vara mycket syrerikt.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ruda tål högre temperaturer. Den kan i allt väsentligt ses som en tråkigt färgad guldfisk - det gäller utseende, tålighet, storlek, beteenden och krav på vatten och temperatur.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...