diskussion ädelfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #16
    Det är klart, det är inte omöjligt att hålla ädelfisk i akvarium, men det är rätt resurskrävande om man inte råkar ha ett riktigt svalt ställe att ha akvariet på.

    Kompressorkylare, ja visst, men det ska till en rätt rejäl en, och vad händer när man snittar 28 grader dagtid och 23 på natten, plus en kylare som går med några hundra watt som försöker flytta värmeenergin från akvariet till rumsluften? Det blir ännu varmare i luften, och man blir några tior fattigare om dagen.

    Håller man dom inte på hyggligt låga temperaturer eller i riktigt stora kar får man välja om fiskarna ska vara mest ädelfiskarnas motsvarighet till snittblommor eller bonsai.

    Jag säger inte att det är omöjligt, man ska bara vara rätt fanatisk om man ska lägga resurserna på att hålla ädelfisk på ett bra sätt enligt modern djurhållningsetik om man inte råkar ha det där riktigt svala utrymmet för akvariet.

    Bortsett från ädelfiskarna har jag hållt alla hittils nämnda arter och flera andra svenska arter i akvarium på 23° eller varmare, för vissa av de arterna krävs då i övrigt goda förutsättningar.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Min personliga åsikt, efter att ha hållit en hel del kallvattendjur, är att man antingen bör hålla sig till arter som tål rumstemperatur (Abborre, Björkna, Spigg...), eller spendera på stora isolerade akvarier och riktiga akvariekylare.

      Man kan hanka sig fram hjälpligt med öppna fönster, täckglasfria kar, fläktar, och frysta PET flaskor, men det är mer jobb än det är värt och en vacker sommardag så skiter det sig. Garanterat. Been there, done that.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Swiper
        • December 2008
        • 12

        #18
        Jo. Till min regnbåge har jag ett vattenflöde på 9500 liter i timmen.
        Då blir det syrerikt vatten och strömt.
        Stillastående vatten eller "vanligt" akvarie flöde är bara att glömma.
        Bäst för att få strömmande vatten är att sätta streamers som man har
        i saltvattensakvarier. Som den här
        De tycker jag funkar bra. En riktad rakt och en riktad lite mot ytan.

        Nu väger min regnbåge över ett kilo och har fått en riktig krok i underkäken.
        Fasen vad fin han är nu. Ordentligt röda gällock har han också fått.

        Kommentar

        • nyborgan
          • September 2009
          • 2

          #19
          Tja alla proffs, Jag undrar om det är någon som vet om man man kan ha Regnbåge och Gädda i kran vatten? asså att man har kran vatten i akvariet.

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #20
            Regnbåge är svår, måste läggar ner 50 tusen kronor om man vill att fisken ska överleva, 10-30 tusen för kylare, och 20 tusen för ett fett stort akvarium, gädda lite billigare men den växer för fort och vill ha levande mat, fast man måste ha kylanläggning till denna fisk om den ska överleva.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • nyborgan
              • September 2009
              • 2

              #21
              så man kan ha kran vatten?

              Kommentar

              Arbetssätt...