Bäcköring i karet ,frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    Bäcköring i karet ,frågor?

    Tjosvejs!

    Har lite funderingar på ett projekt med bäcköring i akvarie...Dels för att jag kan få tag i de utan några större problem å dels för att dom inte blir så himla stora å lär väl inte växa ur ett 720 liters kar på 1 år om man nu får dom att överleva å dom hämtas vid en storlek på max 10cm ..man behöver ju dock lite kött på benen innan man eventuellt kan dra igång i vår...

    Hur många kan man ha i 720 kar ?

    Foder = mask,fluglarver,småfisk ev pellets/fling ?

    Optimal vattentemp ? 13-14 ?

    Riktigt kräsna när de gäller vattenkvalite ?

    Lämpligt med små kräftor som får rensa botten ?

    De var väl ungefär de jag kom på nu

    Tack för svar
  • _Bagarn_
    • February 2004
    • 33

    #2
    Jag har jaft många svenska arter i akvarium, bäcköring hade jag endast en kort stund. Det var problematiskt att komma ner under 17 grader en längre tid, och den matvägrade om det blev för varmt i karet.

    Bäcköring är ju en väldigt vacker fisk, och den gör sig väldigt bra i ett svensk bäck biotop. Hur har du tänkt lösa vattentempen?

    Tänk gärna på att ha mycket gömställen i karet, en av deras försvar är ju att så fort dom blir skrämda så dyker ju dom ner huvudet under första bästa sten. Det är på så sätt ganska lätt att att plocka bäcköring. Det är därför minken har gått ganska hårt åt beståndet av bäcköring på en del ställen.

    Medans tex bäckrödningen har lärt sig att inte gömma sig under första bästa sten. Men sen så är ju Bäckrödingen och Minken också fiender sen många tusen år tillbaka. (båda är inplanterade i sverige från nordamerika)

    Kommentar

    • MrJerkbait
      • October 2008
      • 12

      #3
      Det är nog vattentempen som blir det svåraste att hålla tror jag. Men du kanske har nått svalt ställe att ha akvariumet på?

      Du kan mata dom med mask, maggot och räka.

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        #4
        Ursprungligen postat av _Bagarn_
        Jag har jaft många svenska arter i akvarium, bäcköring hade jag endast en kort stund. Det var problematiskt att komma ner under 17 grader en längre tid, och den matvägrade om det blev för varmt i karet.

        Bäcköring är ju en väldigt vacker fisk, och den gör sig väldigt bra i ett svensk bäck biotop. Hur har du tänkt lösa vattentempen?

        Tänk gärna på att ha mycket gömställen i karet, en av deras försvar är ju att så fort dom blir skrämda så dyker ju dom ner huvudet under första bästa sten. Det är på så sätt ganska lätt att att plocka bäcköring. Det är därför minken har gått ganska hårt åt beståndet av bäcköring på en del ställen.

        Medans tex bäckrödningen har lärt sig att inte gömma sig under första bästa sten. Men sen så är ju Bäckrödingen och Minken också fiender sen många tusen år tillbaka. (båda är inplanterade i sverige från nordamerika)

        De finns en kylanläggning att tillgå... Kompressoranläggning alltså...
        går å hålla vattnet konstant 13-14 grader säkert lägre också

        Jo de där med å plocka öringen vet jag
        Har testat de här i krokarna å där skulle jag hämtat nya i så fall
        finns ett fint ställe där de är så grunt att man inte ens bli blöt av å gå där som man kan fånga lite


        Jo dom e bra snygga bäcköringarna...

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Fånga dom på fluga såklart!
          Kör en liten Klinkhamer bara så har du massor inom kort

          Kommentar

          • Swiper
            • December 2008
            • 12

            #6
            Köp en kylare för att få stabil låg temp. annars trivs e inte.
            kostar någon tusing.

            Kommentar

            • KoiKe
              • March 2008
              • 331

              #7
              Ursprungligen postat av Swiper
              Köp en kylare för att få stabil låg temp. annars trivs e inte.
              kostar någon tusing.

              Kylarutrustningen som finns tillgänglig klarar å kyla 720 liter till 13-14grader konstant temp...

              Kommentar

              • landstrykeren
                • July 2006
                • 440

                #8
                Öring är ganska tråkigt att ha i akvarium eftersom du i stort sett bara kan ha 1. Dem är riktigt aggressiva mot andra fiskar och försvarar sina revir. Harr fungerar nog bättre eftersom dem är mer sällskapliga.

                Kommentar

                • Kenny89
                  • December 2005
                  • 291

                  #9
                  Tycker du ska ha en gädda 4 flodkräftor och massa små abborre till gäddan
                  Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Nja harrar kan vara riktigt lea.
                    För litet för gädda.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...