Varför är rudan så liten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaJ
    • December 2008
    • 4

    Varför är rudan så liten?

    Jag har en ruda som är 8,5 år. Hon får så mycket mat hon vill ha (pellets för ciklider eller guldfisk/koi) och hon har 220 liter att simma i, men ändå är hon bara knappt 15 cm. Är inte det väldigt litet? Är det någon som har en aning om varför?

    Det är ju i och för sig bra att hon inte blir för stor för akvariet, men jag tycker att det är lite konstigt att hon växer så långsamt. Hon verkar pigg och glad för övrigt.

    Rudan Rut
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Låter onekligen litet för en så pass gammal ruda. Så slutsatsen blir nog att för lite vattenbyten är orsaken med tanke på att rudan matats bra och akvariet inte är litet nog att hämma tillväxten i alla fall enligt mitt tycke. Inget går upp mot vattenbyten egentligen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • MrJerkbait
      • October 2008
      • 12

      #3
      Vet du om det är en sjö eller dammruda? Om det är en dammruda så blir dom oftast bara 15-20 cm. Medans sjörudan kan bli riktigt stor, över 3 kg.

      Kommentar

      • JohannaJ
        • December 2008
        • 4

        #4
        erikthur: jo det kan nog stämma att det periodvis varit lite si och så med vattenbytena... På vilket sätt skulle det hämma tillväxten? Hur mycket/hur ofta tycker du att jag ska göra vattenbyte?

        MrJerkbait: Om jag har fattat rätt så är sjöruda namnet på den högryggiga formen, medan dammruda är den mer långsträckta, och vilken kroppsform rudan får bestäms av om det finns rovfisk i vattnet eller inte. Rut som levt hela eller i alla fall nästan hela sitt liv utan rovfiskar har en långsträckt kroppsform, alltså dammruda. Men jag trodde inte att det påverkade fiskens storlek utan bara dess form.

        Kommentar

        • MrJerkbait
          • October 2008
          • 12

          #5
          Ok, jo dom blir högryggad när det finns rovfisk i vattnet. Sen så blir bara dammrudan 15-20 cm.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är stor skillnad i storlek mellan sjö-formen och damm-formen av ruda, och det beror delvis på ifall det finns rovfisk i vattnet, men mest beror det nog på födotillgång och utrymme.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Det är vare sig en damm eller sjöruda det handlar om, det är en akvarieruda.

              Kommentar

              Arbetssätt...