Aborrar i akvarium: tips på föda + matvägran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vendela
    • March 2003
    • 17

    Aborrar i akvarium: tips på föda + matvägran

    Hej!

    Jag har aborrar i ett akvarium hemma som jag fiskat upp ur fyrisån inne i centrala uppsala. Har prövat mig fram för att hitta en bra föda till dem och kommit fram till att den överlägset populäraste maten är leverpastej! Tidigare har jag även fått dem att äta daggmask, majs och bröd, men sedan jag introducerade leverpastej för dem är detta det enda som gäller. Jag har även försökt med de största mygglarverna som fanns i akvarieaffären (röda, ca 1 cm långa) men dem tittar fiskarna knappast åt.. Jag börjar nu oroa mig för att mina aborrar ska få näringsbrist eller liknande om de fortsätter med sin ensidiga diet - finns det någon risk för det??

    Ett annat problem: en av aborrarna har slutat äta (var tidigare väldigt glupsk och åt praktiskt taget ur handen). Han simmar runt mycket och letar efter sjunken mat på bottnen och när jag slänger i mat tycks han märka det (kanske på den andra ivriga aborren) och far runt och letar efter den, men får väldigt sällan tag på något. När han lyckas hitta något på bottnen verkar det vara av en ren slump, snarare än han verkligen fått syn på maten.. Trodde först att den hade fått någon form av infektion som gjorde att den tappade matlusten, börjar nu fundera på om den har blivit blind.. :S
    Denna aborre är ganska kraftigt mobbad av en annan (väldigt glupsk) aborre, som så fort det är matdags hugger efter den första och jagar iväg den.

    Så vad tror ni: Kan mobbningen göra att aborren inte vågar äta, eller har den verkligen blivit blind????

    Tacksam för tips!!
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Mobbaren påverkar klart den andra. Dom blir ju griniga mot varandra och även andra med tiden. Klipp skalade räkbitar i lagom storlek eller prova med mört mm som du oxå klipper i småbitar. Men den mobbade blir säkerligen mobbad i fortsättningen och äter dåligt. Med tiden kan man få dom att äta tex pellets för rovfisk ev gömma dom i räkbitarna tex annars. Dom växer fort så bör ha lite storlek på akvariet oxå
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • mattsson
      • December 2004
      • 115

      #3
      Ursprungligen postat av eriahl
      Mobbaren påverkar klart den andra. Dom blir ju griniga mot varandra och även andra med tiden. Klipp skalade räkbitar i lagom storlek eller prova med mört mm som du oxå klipper i småbitar. Men den mobbade blir säkerligen mobbad i fortsättningen och äter dåligt. Med tiden kan man få dom att äta tex pellets för rovfisk ev gömma dom i räkbitarna tex annars. Dom växer fort så bör ha lite storlek på akvariet oxå
      abborrar växer inte fort. max ett par cm om året. en abborre på 40-50 cm kan vara över 10 år gammal. sug på den du
      gone fishing...

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Har sugit på den nu. Det går inte att jämföra hur fort en fisk i akvarium och en fisk ute i naturen växer. Den i akvarium växer mycket snabbare om man ger den tex mat och byter vatten. Men matar man den inte alls så växer den iofs inte så mycket utan svälter sakta men säkert ihjäl
        Senast redigerad av eriahl; 21 December 2008, 22:16.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Abborrar växer skitfort i varmt akvarievatten. Been there, done that.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Samma här
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • d9pojken
              • March 2009
              • 8

              #7
              hejhej, jag har en aborre, 7 mört och en massa andra vanliga akvariefiskar i mitt akvarium, vattnet var 3 grader varmt när jag släppte i dom och steg sen till 25 grader på 2 dygn. inga som helst problem för varken aborrarna eller mörtarna blev mycket piggare och äter kanonbra.
              mörtarna äter maggot, flingor och havregryn. aborren gillar maggot riktigt mycket. det jobbiga med maggot är att man måste se till att alla blir uppätna för annars gräver dom ner sej i sanden och dör, lite otrevligt.
              jag köper maggot i en sportfiskebutik, kostar 30 kr och det är vel typ 130 st elelr nåt...

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Har du abborrarna med andra fiskar kommer du snart inte behöva mata dem under ett par dagar
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • d9pojken
                  • March 2009
                  • 8

                  #9
                  vi får vel hoppas att akvariefiskarna växer lika fort elelr fortare än aborren, för i nuläget är nämligen alla fiskar för stora för aborren att äta. den hade ihjäl malen, men dom andra fiskarna låter den bli o sen finns de gömställen också

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Annars funkar koipellets bra och enkelt till mörten. Något rovfiskpellets till abborren och vanliga räkor i lagoma bitar till båda sorterna. Om du tröttnar på dom så avlivar du dom såklart och inte släpper ut igen för smittrisker då dom gått med vanliga akvariefiskar
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • d9pojken
                      • March 2009
                      • 8

                      #11
                      jag provade med helt osaltade eller "smaklösa" kräftstjärtar men icke sa nicke, jag ska göra så att jag fixar ett litet 50 L så kan man ha matfiskar där. är ju mycket roligare o va lite dr evil o mata med levande fiskar

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Man skall undvika att ge foder till fiskar som består av protein från varmblodiga djur, de kan inte riktigt ta hand om allt de får i sig, du kan satsa på fiskkött också, i strimlor, mata med "stekpincett" och dra de långsmala fiskbitarna genom vattnet så skall du se att de äter, då kanske den mobbade får i sig lite föda också. När det blir vår kan du fånga spigg och ge dessa levande som foder. I östersjön finns det en liten "tångräka" som jag tror heter Gammarus, den borde också bli ett tacksamt foder, de är lätta att fånga, de lever under stenar ända in till strandkanten, men även inne i tången, du kan fånga dessa samtidigt som du fångar spigg.....Lycka till!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Kommer du åt något vattendrag kan du ju håva efter botten och se om det finns gråsuggor i åtminstone liten mängd med lite tur. Mat och renhållare på en gång
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • mattsson
                            • December 2004
                            • 115

                            #14
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Har sugit på den nu. Det går inte att jämföra hur fort en fisk i akvarium och en fisk ute i naturen växer. Den i akvarium växer mycket snabbare om man ger den tex mat och byter vatten. Men matar man den inte alls så växer den iofs inte så mycket utan svälter sakta men säkert ihjäl
                            Jag menade sjävklart naturen. men när man vill hålla abborrar i akvarium kanske inte saker som "vattenkvalite" "Nitrit" "tillräckligt stort akvarium" kommer på frågan. så nej, dom kommer inte växa så mycket fortare om dem är över ca 20 cm, innan dess går det nog snabbare än i naturen om man sköter det rätt. Men matvägran är ju alltid ett symptom på att här står de inte rätt till.
                            gone fishing...

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Lite osäker på om jag kopplar rätt. Självklart sköter man abborrar eller andra lika noga som vanliga akvariefiskar. Matvägrande brukar ofta bero på mobbing. Kan vara andra än abborrar som mobbar oxå. Hade en elak mört som satte alla andra på plats även abborre. Kan vara sjuk oxå dom är ju inga superfiskar. Dom kan nog vara känsligare för vattnet än tex mört
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...