Rudor i uppsalatrakten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vendela
    • March 2003
    • 17

    Rudor i uppsalatrakten??

    Jag är sugen på att skaffa rudor till mitt akvarium hemma, men vet inte hur jag ska få tag på dem.. Någon som har något tips på bra ställen i/kring Uppsala??? Har hört att det ska finnas rudor i nån av smådammarna i hågadalen, är det nån som har koll på om det stämmer?

    När jag, förhoppningsvis, fått tag på några fiskar - vad bör jag helst mata dem med?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Pellets för koi/guldfisk går bra
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Beställ rudor istället.. Mycket lättare samt bättre för de vatten som innehåller ruda då de inte kryllar av direkt. De är även mycket lättare att få odlade rudor att äta Eriahls föreslagna foder.

      Beställa kan du ev göra hos din lokala akvarieaffär annars är det bara
      att leta upp någon leverantör som säljer karp.
      / Rickard

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Det har enligt uppgift funnits ruda i dammar i Hågadalen. I en av dammarna i stadsskogen finns det också, och iaf innan E4-bygget fanns det mycket ruda i dammen på vänster sida ett par hundra meter från krönet på östhammarsvägen, samma sak gäller nybydammarna.

        De har inga större problem att lära sig att ta de pellets som eriahl föreslog, det är dessutom bra mat.

        Kommentar

        • vendela
          • March 2003
          • 17

          #5
          Tack för tipsen! Om jag ger mig ut och försöker fånga några själv, fungerar det att bara meta efter dem eller bör jag lägga ut någon typ av fälla för att de inte ska skadas? -Funkar kräftburar då med degklumpar el.dyl. som bete?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Rudor är dåliga på att konkurrera med andra fiskar, men där de klarar att hävda sig massförekommer de ofta, i de sjöar jag sett dem har de varit den helt dominerande fiskarten. Finns de är de kort sagt ofta svåra att missa. De verkar mycket lätta att fånga i fälla: jag satte ut en elritsefälla i Gullsjön här i Täby, betad med laxpellets, och över natt hade sisådär 20 rudor med skohorn och vaselin klämt in sig i fällan. De småspiggar jag egentligen satte ut fällan för att fånga hade dött av syrebristen rudorna orsakat i fällan, men rudorna mådde förstås bra.

            Finmaskig kräftmjärde funkar säkert utmärkt.

            Jag har inte provat att fiska ruda, men jag utgår ifrån att den är mycket lätt att fånga genom mete med liten krok och t.ex. vitt bröd som bete.

            Inom parentes sagt: varför vill du ha ruda? Det är i praktiken ingenting annat än en tråkigt färgad guldfisk, så varför inte köpa vanlig guldfisk istället?
            Senast redigerad av Azur; 18 October 2008, 12:30.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...