Musslor och snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjugoettnollnoll
    • August 2008
    • 72

    Musslor och snäckor?

    Hej.
    Kan man ta musslor och snäckor från en å eller sjö och sätta in i sitt eget akvarium? Musslorna renar väl vattnet och snäckona borde väl ta bort oönskade alger. Kan snäckorna konkurera ut en mal som också behöver alger eller kan dom leva i samma akvarium? Finns det några andra hinder som gör att man inte bör ha dessa djur i ett akvarium?
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    #2
    Jag har tre musslor som jag plockade i Vänern i mitt 112-liters akvarium med abborre. Jag har också snäckor som jag fångat i en bäck i. Precis som du säger filtrerar musslorna vattnet och snäckorna äter upp alger.
    Du behöver nog inte oroa dig för att snäckorna äter upp alla algerna utan att lämna något till dina malar. Det skulle i så fall vara om du har extremt många snäckor i, men det är ju bara onödigt.
    Det enda hindret jag kan komma på är att du skulle ha dem i för varmt vatten. Snäckorna är det nog ingen större fara med men musslorna kanske är lite känsligare för varmt vatten. Själv har jag mitt akvarium ståendes på utomhus, men bara temperaturen inte når över 25 grader så är det nog ingen fara med dem.

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Om jag inte minns fel får man inte ta sötvattensmusslor ute, eftersom de är fridlysta, och det är väl en bra anledning att låta bli?

      Förresten, kolla längst ner på sidan så hittar du några trådar om musslor. Det finns tydligen sorter att köpa i affärer också.
      Senast redigerad av Salta Katten; 20 August 2008, 20:21.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Snäckor och musslor är som Salta Katten skriver fridlysta, men de kan också bära på parasiter som överförs till dina fiskar.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Wunder
          • September 2007
          • 315

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Snäckor och musslor är som Salta Katten skriver fridlysta, men de kan också bära på parasiter som överförs till dina fiskar.
          Har du någon källa på att de är fridlysta?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Flodpärlmusslan är fridlyst men jag tror inte någon annan art är det.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Tilläggas kan att musslor sakta svälter ihjäl i akvarier vilket inte känns så bra kanske.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • MantaC0re
                • July 2005
                • 512

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Flodpärlmusslan är fridlyst men jag tror inte någon annan art är det.
                Japp Margaritifera margaritifera(flodpärlmusslan) är fridlyst lika så Unio crassus (Tjockskalig målarmussla).

                Finns runt 30 andra arter av sötvattens musslor som inte är utrotningshotade.
                Om det du skriver erikthur är korrekt att dessa svälter ihjäl så borde dom inte hamna i ett akvarium fast dom inte är utrotningshotade.
                Antar att det beror på att det kanske inte finns värst mycket plankton i akvariumet, eller???
                Senast redigerad av MantaC0re; 21 August 2008, 18:50.
                If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Är nog väldigt svårt att få tillräckligt med mat åt dom i ett vanligt akvarium hemma. Att lyckas leva månader eller något år ev är ju bara sakta svältdöd.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • MeKaL
                    • August 2008
                    • 128

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Flodpärlmusslan är fridlyst men jag tror inte någon annan art är det.

                    Har också för mig att de bara är flodpärlmusslan som är de.
                    Frågar man inget, får man ingenting veta.

                    Kommentar

                    • Destroy
                      • October 2007
                      • 184

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Tilläggas kan att musslor sakta svälter ihjäl i akvarier vilket inte känns så bra kanske.

                      precis, men endå finns det affärer som säljer musslor och inte säger att de kommer dö inom kort och sedan slemmar ner hela akvariet....


                      musslor = dåligt
                      Fish said to the Ocean:
                      'without fishes there is nothing in the Ocean.'
                      Ocean reply to the fish:
                      without you there is nothing in my life...

                      Kommentar

                      • ciklidcollector
                        • April 2008
                        • 1111

                        #12
                        Nämnas bör att musslorna inte nödvändigtvis svälter ihjäl.
                        Vet inte vad jag gjort med mina men de har klarat livhanken i snart två år och i ett av karen har jag även fått pyttesmå musselbebisar.
                        Dock så får man vara observant på parasiter som kan följa med musslorna.
                        En variant är att man låter dessa musslor(som man hämtat från en insjö) gå i svagt rinnande vatten 3-5dagar.
                        Då det gäller snäckor som ska äta alger så är jag mera osäker på fakta.
                        -=Amatörbiologen=-
                        Amerikanska Ciklider

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Om jag förstått det hela rätt innebär pyttesmå babymusslor ett parasitstadium på tillgänglig fisk. När jag tog in vilda musslor i akvariet på 1960-talet var de verkligen vilda även i akvariet. De grävde omkring som tokar. Om de bara ligger stilla på samma plats är det nog ett tecken på svaghet = svält.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #14
                            Visst musslorna vid förökning kan använda fisk som bärare tills bebismusslorna blivit större.
                            Dock så har jag faktiskt ingen fisk i det akvarium bebismusslorna är i.

                            Visst gräver de en hel del och förflyttar sig.
                            Om de bara ligger på ett ställe så kanske de hittat ett bra ställe där strömmen i akvariet hjälper dem med foder transport.

                            testade att släppa ner 20talet sötvattensmusslor från en insjö i ett av mina akvarium.
                            De låg först i en stor hög och sen släcktes lysrampen.
                            Morgonen där på när det tändes så var alla utspridda, tredje dygnet så var det två grupper musslor vid varsin gavel.
                            femte dagen så flyttade jag pumpen(behövdes rengöras) till en långsida och på dag sex hade alla musslor samlats längs båda långsidorna.

                            Så musslorna sökte aktivt upp vatten strömmen.
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Du matar med vad? Vad är det för art du har?
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...