Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Vad är detta?

    Är detta verkligen en abborre? Jag har sett mindre abborrar med mycket bättre täckning.


    Jag tycker den är lik en abborre på ryggfenan, men inte annars. Den har inte dem färgerna en abborre brukar ha, har sett mindre abborrar med bättre täckning.

  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    färger/mönster beror ju på vattnet de växer upp i, antar att det är ljust vatten där den där fångades?

    drar du upp en aborre ur en gammal mörk tjärn så kan de vara nästan helt svarta...kamoflague

    Kommentar

    • mange016
      • May 2006
      • 341

      #3
      Det är väl en "snorjärs" eller hur man stavar ?!

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4


        Kunde det vara snorgärsen
        h. Johan

        Kommentar

        • MeKaL
          • August 2008
          • 128

          #5
          Dom brukar spänna ut varenda fena när dom kommer upp ur vattnet. De fanns tusentals av dom i sjön här bakom knuten under tiden jag växte upp och var ut med min tjocke far och min bror och fiskade. Vi tog aldrig i dom utan jag fick lära mig att slå av dom emot relingen på båten


          Länkar till ett äckel här
          Frågar man inget, får man ingenting veta.

          Kommentar

          • MantaC0re
            • July 2005
            • 512

            #6
            Det ser ut att vara en snorgärs, är fisken slemmig??? och känn på ryggfenan är "taggarna" avrundade och inte lika vassa som en abborres??
            Brukar i sånna fall vara en snorgärs.
            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Var inte jag som fick fisken, och jag har inte tagit i den eller känt på fenorna, och vi kasta tillbaka fisken dessutom.

              Men tack för alla gryma svaren!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det är, som sagts, en gärs.

                Namnet "snorgärs" kommer av att fisken (precis som Aulonocaror) har slemfyllda gropar på huvudet som används för att hitta byten som är nedgrävda i bottnen; den är i övrigt inte slemmigare än annan fisk.

                Den är lätt att skilja från abborre på att ryggfenorna sitter ihop, medan de hos abborre sitter skilda från varandra.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • MeKaL
                  • August 2008
                  • 128

                  #9
                  Personligen så anser jag att tex en gädda har lite slem om man jämför med en gärs :P
                  Frågar man inget, får man ingenting veta.

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    #10
                    Mycket sant där om fenorna, inte bra att snabbskriva innan man åker till jobbet

                    Hur som helst så kan även aborrar vara nästan silvriga och ha väldigt lite teckning på dem till att ha väldigt stark teckning eller bara näst intill svarta

                    Kommentar

                    • MeKaL
                      • August 2008
                      • 128

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mobster
                      Mycket sant där om fenorna, inte bra att snabbskriva innan man åker till jobbet

                      Hur som helst så kan även aborrar vara nästan silvriga och ha väldigt lite teckning på dem till att ha väldigt stark teckning eller bara näst intill svarta


                      Jo de beror ju som sagt helt och hållet på omgivningen som nämndes tidigaer
                      Frågar man inget, får man ingenting veta.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...