Hur fångar man en liten gädda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #46
    Ursprungligen postat av MantaC0re
    Och tror inte det är någon större skillnad att jaga en elritsa i ett akvarium än i en sjö. möjligtvis kan det vara svårare att hitta maten i en sjö än i ett akvarium men jakten/tekniken är den samma.
    nähä det tror du inte? det tror definitivt jag! fisken LÄR sig att den inte behöver anstränga sig för maten och när du släpper ut den igen så kommer den tro att nån ska lägga ner mat framför näsan på det, vilket inte kommer hända. sååå fruktansvärt onödig grej att fånga in en gädda för att släppa ut den igen. har du lite att göra kan väl syssla med saker som inte involverar djurplågeri.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • MantaC0re
      • July 2005
      • 512

      #47
      Ursprungligen postat av lenis3
      nähä det tror du inte? det tror definitivt jag! fisken LÄR sig att den inte behöver anstränga sig för maten och när du släpper ut den igen så kommer den tro att nån ska lägga ner mat framför näsan på det, vilket inte kommer hända. sååå fruktansvärt onödig grej att fånga in en gädda för att släppa ut den igen. har du lite att göra kan väl syssla med saker som inte involverar djurplågeri.
      Och vart har jag sagt att jag släppte ut mina gäddor??? Om jag får be!!!
      Haha du är rolig du.... Tror du på allvar att en gädda åker omkring i sjön letar föda, den ställer sig och väntar vid något lämpligt ställe.
      Tror däremot att dom inte blir långlivade utan blir tagna av större fiskar, för att som har aldrig behövt gömma sig för rovdjur...
      Svälter ihjäl det köper jag inte, dom kommer dock inte att få lika mycket mat som i fångenskap.
      If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #48
        Jep skulle gissa på att den frisläpta akvariegäddan blir ett mål för en större gädda. Svälta ihjäl nää det köper jag inte, de har en naturlig jakt instinkt /hugg reflex kanske blir den magrare till att börja med innan den komme riktigt i gång med födosöket.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • mcben
          • March 2008
          • 57

          #49
          Ursprungligen postat av MantaC0re
          Tror du på allvar att en gädda åker omkring i sjön letar föda, den ställer sig och väntar vid något lämpligt ställe.
          Gäddor står inte still och väntar. På dagen står den gömd för att inte bli mat, men på kväll, natt och morogn så simmar dom bra. Ta på dig ett cyklop och hoppa ner i vattnet så ska du få se själv. Har både filmat och spanat på just gäddor nu i några år. Dom har ingen speciell ståndplats. I alla fall inte här runt Borås.

          Kommentar

          • MantaC0re
            • July 2005
            • 512

            #50
            Eftersom huvudtemat i denna rapport till stor del handlar om gäddan som predator borde detta utredas lite närmare. Nyman & Westin (1978) anför att gäddan är en så effektiv predator att den ofta utgör enda förekommande fiskart på de vattendragssträckor där den finns. Den är en solitär revirhävdande jägare med smygjakt och överrumpling som specialitet (s k "sit-andwait predator") (Svärdson 1964; Svärdson & Nilsson 1985; Eklöv 1992; Nilsson 1993; m fl). Revirstorleken står ofta i positiv relation till gäddans storlek d v s ju större gädda desto större revir (Muir & Sweet 1964; Sumari 1965; Snow 1978; Eklöv 1992). De största gäddorna tycks dessutom lägga beslag på de bästa reviren (Eklöv & Diehl 1994). Skyddande undervattensvegetation torde gynna gäddans jaktteknik och samtidigt bidra till att minska revirstorleken. Greenberg (1992) fann vid laboratorieförsök med gädda och öring i bassänger med strömmande vatten att gäddan var helt beroende av ett gömsle för att kunna överrumpla och fånga en öring. Gäddor utan gömsle lyckades inte vid något tillfälle fånga en flyende öring. Det finns även tecken som tyder på att stora gäddor anammar ett mera pelagiskt levnadssätt och söker sig till djupare vattenmiljöer med mindre växtlighet (Svärdson 1964; Neurnan 1968; Svärdson & Molin 1968; Eklöv 1995). 1 vegetationsrika grunda vattenmiljöer borde man därför generellt finna en högre täthet av företrädesvis små gäddor än i öppna djupa vatten.
            Hittade den här sammanställningen. Ganska intressant, ser ut som vi båda hade lite rätt mcben!
            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

            Kommentar

            • MeKaL
              • August 2008
              • 128

              #51
              Ursprungligen postat av Mick13
              Jep skulle gissa på att den frisläpta akvariegäddan blir ett mål för en större gädda. Svälta ihjäl nää det köper jag inte, de har en naturlig jakt instinkt /hugg reflex kanske blir den magrare till att börja med innan den komme riktigt i gång med födosöket.

              Att säga att en gädda som hålls i fångenskap och blir matad inte går att släppa ut igen är ungefär som att säga att de inte går att sätta ut odlad regnbåge för dom inte äter i sjön/tjärnen som blir utsatt i för att dom tjockar i dom pellets i kassen där dom föder upp dom. Så jag är nog beredd att hålla med Mick13 rätt hårt.
              Och att den blir mål för en större gädda är inget onaturligt i sig med tanke på att dom är värsta kannibalerna. Tänk på att dom har hittat göddor som har suttit ihop med varann för att en lite mindre gädda har tagit en större och inte kunnat svalt den och inte heller spottat då gäddans tänder pekar snett inåt. De är bevis på hur glupsk dom är.
              Frågar man inget, får man ingenting veta.

              Kommentar

              • Kenny89
                • December 2005
                • 291

                #52
                Ursprungligen postat av beerzon
                Lägg ut en sån där bur längs vasen med nån död fisk i så kommer du säkert få några små gäddor där i.

                Knappast
                Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                Kommentar

                • Kenny89
                  • December 2005
                  • 291

                  #53
                  Lättast tycker jag är att gå längs stranden med en håv o leta! Ficklampa på natten är lättast

                  Inga problem med att släppa ut en gädda i naturen igen om man matar dem med levande föda.



                  Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #54
                    Tja Tja..Lånar tråden lite

                    Skulle vilja ha abborrar i mitt 3000L kar..Skulle det fungera tro ?
                    Eftersom på bilden där så levde ju borrarna med en Gar xD !

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #55
                      Glömde o nämna vad för fiskar jag lär ha dem med...
                      hmm tänkte ha dom tillsammans med bland annat en gar som på bilden samt lite annat stort o gott. Men det finns ju en stor risk för att någon utav de större fiskarna får en riktigt trevlig abborre middag ^^

                      Kommentar

                      • Kenny89
                        • December 2005
                        • 291

                        #56
                        Det funkar fint för mig att ha abborrarna jag får dom till att äta röda mygglarver andra dagen jag haft dom och till och med att börja äta skalade räkor!
                        Jag har 25-27 grader i vattnet och abborrarna simmar runt fint utan att flämmta eller visa tecken på att må dåligt!

                        Men min alligator gädda och min vanliga gädda, rockor och mina petenior äter snabbt upp mina abborrar.
                        Min alligator gädda som är 50 cm och växer krafftigt äter 7 abborrar på raken utan problem när ja släpper ner dem.

                        Abborre är en mycket fin fisk!
                        Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                        Kommentar

                        • illerfisken
                          • January 2009
                          • 313

                          #57
                          fånga gäddyngel bland vassen på grunt vatten använd en liten håv jätte lätta att fånga det finns alltid gäddyngel på grunt vatten där det finns småfisk
                          http://mfksweden.forum24.se/

                          Kommentar

                          • Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

                            #58
                            jag har tagit ett gäddyngel på 8 cm på en 10 cm toby vass en gång... såg rätt roligt ut... dock fick den gå tillbaka till sjön, hoppas den lärde sig nåt och håller sig borta från dragen tills den väger åtminstone 4 kg...
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • pirayamannen
                              • May 2007
                              • 121

                              #59
                              går det att ha fiskyngel i 60 liters akvarie?(abborre o annan)

                              Kommentar

                              • Doden

                                #60
                                12
                                Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 19:48.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...