Hur fångar man en liten gädda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kenny89
    svarade
    Ursprungligen postat av beerzon
    Lägg ut en sån där bur längs vasen med nån död fisk i så kommer du säkert få några små gäddor där i.

    Knappast

    Lämna en kommentar:


  • MeKaL
    svarade
    Ursprungligen postat av Mick13
    Jep skulle gissa på att den frisläpta akvariegäddan blir ett mål för en större gädda. Svälta ihjäl nää det köper jag inte, de har en naturlig jakt instinkt /hugg reflex kanske blir den magrare till att börja med innan den komme riktigt i gång med födosöket.

    Att säga att en gädda som hålls i fångenskap och blir matad inte går att släppa ut igen är ungefär som att säga att de inte går att sätta ut odlad regnbåge för dom inte äter i sjön/tjärnen som blir utsatt i för att dom tjockar i dom pellets i kassen där dom föder upp dom. Så jag är nog beredd att hålla med Mick13 rätt hårt.
    Och att den blir mål för en större gädda är inget onaturligt i sig med tanke på att dom är värsta kannibalerna. Tänk på att dom har hittat göddor som har suttit ihop med varann för att en lite mindre gädda har tagit en större och inte kunnat svalt den och inte heller spottat då gäddans tänder pekar snett inåt. De är bevis på hur glupsk dom är.

    Lämna en kommentar:


  • MantaC0re
    svarade
    Eftersom huvudtemat i denna rapport till stor del handlar om gäddan som predator borde detta utredas lite närmare. Nyman & Westin (1978) anför att gäddan är en så effektiv predator att den ofta utgör enda förekommande fiskart på de vattendragssträckor där den finns. Den är en solitär revirhävdande jägare med smygjakt och överrumpling som specialitet (s k "sit-andwait predator") (Svärdson 1964; Svärdson & Nilsson 1985; Eklöv 1992; Nilsson 1993; m fl). Revirstorleken står ofta i positiv relation till gäddans storlek d v s ju större gädda desto större revir (Muir & Sweet 1964; Sumari 1965; Snow 1978; Eklöv 1992). De största gäddorna tycks dessutom lägga beslag på de bästa reviren (Eklöv & Diehl 1994). Skyddande undervattensvegetation torde gynna gäddans jaktteknik och samtidigt bidra till att minska revirstorleken. Greenberg (1992) fann vid laboratorieförsök med gädda och öring i bassänger med strömmande vatten att gäddan var helt beroende av ett gömsle för att kunna överrumpla och fånga en öring. Gäddor utan gömsle lyckades inte vid något tillfälle fånga en flyende öring. Det finns även tecken som tyder på att stora gäddor anammar ett mera pelagiskt levnadssätt och söker sig till djupare vattenmiljöer med mindre växtlighet (Svärdson 1964; Neurnan 1968; Svärdson & Molin 1968; Eklöv 1995). 1 vegetationsrika grunda vattenmiljöer borde man därför generellt finna en högre täthet av företrädesvis små gäddor än i öppna djupa vatten.
    Hittade den här sammanställningen. Ganska intressant, ser ut som vi båda hade lite rätt mcben!

    Lämna en kommentar:


  • mcben
    svarade
    Ursprungligen postat av MantaC0re
    Tror du på allvar att en gädda åker omkring i sjön letar föda, den ställer sig och väntar vid något lämpligt ställe.
    Gäddor står inte still och väntar. På dagen står den gömd för att inte bli mat, men på kväll, natt och morogn så simmar dom bra. Ta på dig ett cyklop och hoppa ner i vattnet så ska du få se själv. Har både filmat och spanat på just gäddor nu i några år. Dom har ingen speciell ståndplats. I alla fall inte här runt Borås.

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Jep skulle gissa på att den frisläpta akvariegäddan blir ett mål för en större gädda. Svälta ihjäl nää det köper jag inte, de har en naturlig jakt instinkt /hugg reflex kanske blir den magrare till att börja med innan den komme riktigt i gång med födosöket.

    Lämna en kommentar:


  • MantaC0re
    svarade
    Ursprungligen postat av lenis3
    nähä det tror du inte? det tror definitivt jag! fisken LÄR sig att den inte behöver anstränga sig för maten och när du släpper ut den igen så kommer den tro att nån ska lägga ner mat framför näsan på det, vilket inte kommer hända. sååå fruktansvärt onödig grej att fånga in en gädda för att släppa ut den igen. har du lite att göra kan väl syssla med saker som inte involverar djurplågeri.
    Och vart har jag sagt att jag släppte ut mina gäddor??? Om jag får be!!!
    Haha du är rolig du.... Tror du på allvar att en gädda åker omkring i sjön letar föda, den ställer sig och väntar vid något lämpligt ställe.
    Tror däremot att dom inte blir långlivade utan blir tagna av större fiskar, för att som har aldrig behövt gömma sig för rovdjur...
    Svälter ihjäl det köper jag inte, dom kommer dock inte att få lika mycket mat som i fångenskap.

    Lämna en kommentar:


  • lenis3
    svarade
    Ursprungligen postat av MantaC0re
    Och tror inte det är någon större skillnad att jaga en elritsa i ett akvarium än i en sjö. möjligtvis kan det vara svårare att hitta maten i en sjö än i ett akvarium men jakten/tekniken är den samma.
    nähä det tror du inte? det tror definitivt jag! fisken LÄR sig att den inte behöver anstränga sig för maten och när du släpper ut den igen så kommer den tro att nån ska lägga ner mat framför näsan på det, vilket inte kommer hända. sååå fruktansvärt onödig grej att fånga in en gädda för att släppa ut den igen. har du lite att göra kan väl syssla med saker som inte involverar djurplågeri.

    Lämna en kommentar:


  • MantaC0re
    svarade
    Ja själv klart ska man inte det det var därför jag menade att det skall stå svalt i källaren där det oftast är kallare det är ju ingen "slutgiltig" lösning utan nån sorts kyl anläggning är ju helt klart att rekommendera.

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Men lake mår inte bra i längden av att gå i varmt vatten. Målsättningen är ju inte att ha fisk som vill ha svalt tills det blir problem och skaffa/försöka skaffa nya då. Nu leker laken iofs inte på sommaren utan i kallt vatten kan man säga

    Lämna en kommentar:


  • MantaC0re
    svarade
    Ursprungligen postat av eriahl
    Om borrarna tycker att pellets är under deras värdighet kan man pilla in sånt i räkbitar eller vad dom nu anser duga som mat åt dom. Kan behövas levande för att få igång fiskar men lite envishet så brukar det ordna sig. Man kan även hålla upp en stekpanna så dom ser den men dom blir väldigt bleka ett tag. Jo lakar är snygga men vill ju tråligt nog ha svalt vatten för att må bra
    Jo visst kan man "lura" dom lite, men om någon smakar på pellets och behåller det så kommer alla att kasta sig över det.
    Lake kan man ha i vanliga kar, den trivs nog bättre om det är svalt, typ i en källare om den möjligheten finns.
    För farsan sa förut att laken lekte/sola på en ställe i sjön där det var en naturlig sandstrand med stora stenar. Men bara där hade han sett det fenomenet och detta var på våren/sommaren. så då borde dom tåla lite värme runt en 20-24 grader.

    Lämna en kommentar:


  • Simonols
    svarade
    Här ska exprimenteras fram röda abborrar

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Om borrarna tycker att pellets är under deras värdighet kan man pilla in sånt i räkbitar eller vad dom nu anser duga som mat åt dom. Kan behövas levande för att få igång fiskar men lite envishet så brukar det ordna sig. Man kan även hålla upp en stekpanna så dom ser den men dom blir väldigt bleka ett tag. Jo lakar är snygga men vill ju tråligt nog ha svalt vatten för att må bra

    Lämna en kommentar:


  • MantaC0re
    svarade
    Ursprungligen postat av Simonols
    Ja det är sant.

    Borde finnas något annat rött som man kan mata med ? Finns det inte naturligt röda mygglarver att få tag i då ? Tänkte eftersom dom äter det i det vilda där uppe kanske man kan få tag i det med?

    Mvh
    Borde fungera med Pellets eller granulat som förbättrar färgen till typ discus.
    En äkta "dy"abborre är riktigt gul på buken och grön med riktigt skarpa svarta ränder. Men det kan skilja mycket i färg från vilken sjö/damm man fiskar dom i. Så det kan löna sig att prov fiska lite här och där tills man hittar dessa finare exemplar.
    Fånga dom på sommaren när det är varmt i vattnet och när dom är riktig små typ ett par cm bara, dom går ju oftast med i mört/elritsa stim.
    Dom äter allt så det går nog att få i dom granulat.
    Eriahl: Då hade du tur för mina ratade allt dött, lite halvdöda försvann innan dom nådde botten. Lyckades fånga en lake på ett par cm när jag la botten mete efter snorgärs en gång. Snygg fisk men väldigt skygg.

    Lämna en kommentar:


  • MantaC0re
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils Holmström
    "Dom"? Vilka "dom"? Dom som gör fel kanske...
    Var en Channa gachua jag menade har sett såna på runt 20 cm + i ett 240l kar, Står till och med här på zoopet att dessa ska ha 200l! Ja en zoo butik hade en och en kompis till mej hade en. Är det något mer du behöver? hemadress födelse år????

    Lämna en kommentar:


  • Simonols
    svarade
    Ursprungligen postat av eriahl
    Abborre i akvarium med mer mat och värme växer fortare än en abborre ute i naturen. Jag har haft x-antal och vet att dom växer fortare. Varmt året runt = mer mat = växer mer. Sen ska man undvika röda mygg med tanke på allergi som nämnts i flera trådar.
    Ja det är sant.

    Borde finnas något annat rött som man kan mata med ? Finns det inte naturligt röda mygglarver att få tag i då ? Tänkte eftersom dom äter det i det vilda där uppe kanske man kan få tag i det med?

    Mvh

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...