Någon som har Spiggar här ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Någon som har Spiggar här ?

    Hejsan ,
    Tänkte höra om det är någon här som har spiggar i akvarium?
    Är själv inte intresserad att ha det nu, men tänkte om det kanske var möjligt eller om dom ställer alldeles för konstiga krav?
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    #2
    Är också intresserad av att veta detta. Skulle gärna vilja ha något "inhemskt" i mitt sällskapsakvarium. Hade små spiggar i mitt tidigare 250l kar vilket de verkade trivas i.
    Men för tillfället är vattentemperaturen väldigt hög i mitt nuvarande kar (varierar mellan tjugofem till tjugoåtta grader). Vad man läser här i forumen tycks det dock som om de "europeiska" arterna har lätt för att anpassa sig.
    Dessutom har jag hört att andra tropiska fiskar (även i samma storlek) tolkar spiggar som delikatess och brukar därför kalasar på dem. Sedan känns det förvisso även ångersfullt att beröva dem från deras härkomst.
    Senast redigerad av Zaius; 30 July 2008, 17:22.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      25-28 grader är inget problem för spigg.
      De är mycket lätthållna akvariefiskar.

      Spiggar är inte direkt uppskattad mat av andra fiskar, pga att de är taggiga och vanligen täckta av benplåtar, men visst äts de. Du kan alltså inte hålla spigg med stora rovfiskar.

      Tror däremot knappast att fisk i samma storlek som dem torde ge sig på spiggen, lite beroende på vad det är för fisk förstås. Tvärtom kan spiggen tänkas ge sig på de andra fiskarna, revirhållande spigghanar är extremt aggressiva och angriper allt och alla som har något rött på sig (t.ex. svärdbärare eller folk som går förbi akvariet med röd tröja på). Det är dock inte lektid för spiggen just nu, så det är nog inga problem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Zaius
        • August 2004
        • 150

        #4
        Tack för ett informativt svar. Nej, personen som berättade det för mig hade hällt ner infångad spigg i ett kar som innehöll blindtetror. Dessa var inte stora men de reagerade så som om det vore matdags. Spiggen blev svalt inom kort tid.
        Det är dock så att blindtetror är oftast mycket rovgirigare än vad de beskrivs.
        Senast redigerad av Zaius; 30 July 2008, 17:26.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Jag brukar fånga lite i en sjö i närheten för mat till min Clarias mal,men dem jag fångar för sen släppa ner klarar sig ca 1/3 resten dör inom en timme innan då givetvis malen får syn på dem...Jag tror det beror på tempen det blir som en Chock för dem.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Ursprungligen postat av Zaius
            Är också intresserad av att veta detta. Skulle gärna vilja ha något "inhemskt" i mitt sällskapsakvarium. Hade små spiggar i mitt tidigare 250l kar vilket de verkade trivas i.
            Men för tillfället är vattentemperaturen väldigt hög i mitt nuvarande kar (varierar mellan tjugofem till tjugoåtta grader). Vad man läser här i forumen tycks det dock som om de "europeiska" arterna har lätt för att anpassa sig.
            Dessutom har jag hört att andra tropiska fiskar (även i samma storlek) tolkar spiggar som delikatess och brukar därför kalasar på dem. Sedan känns det förvisso även ångersfullt att beröva dem från deras härkomst.
            Sant.

            Kommentar

            • Zaius
              • August 2004
              • 150

              #7
              Okej, fångade den 31:ste fyra stycken storspigg som jag senare integrerade i karet. De klarade temperatursvängningen även ifall de andades snabbt ett tag men vande sig så småningom.
              Det verkade som om de hade levt in sig, fram tills idag då jag upptäckte att en satt död vid "vatteninsuget" på pumpen. Nu på kvällen upptäckte jag en annan vid samma ställa denna dock (ännu) fortfarande vid liv.
              Den enda som fortfarande är munter av spiggarna är den minsta. Skulle det uppstå ännu ett dödsoffer i natt kanske jag ska släppa ut dem i det fria igen.
              Ingen aning vad denna radikala förändring beror på. Hällde ner bioBaktol och ett gäng med leopardanio igår men tror knappast att det är anledning.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Släpp inte ut dom nu när dom gått med vanliga akvariefiskar. Smittrisken gör att man inte ska släppa ut igen då. Avliva om du inte ska ha kvar dom
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #9
                  Går det att ha spigg från östersjön i ett sötvattenskar

                  Kommentar

                  • Zaius
                    • August 2004
                    • 150

                    #10
                    De verkar inte riktigt klara av trycket från pumpen, den som bland annat sögs in igår var kraftigt anslagen. Trots detta klarade den faktiskt av natten eftersom den fick ligga fången i en håv. Nu känns det som den har blivit piggare.
                    Omplacerade pumpen också lite gran för att undvika sådana förfall i framtiden.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...