Att ha gädda ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bläckward
    Banned
    • December 2007
    • 112

    Att ha gädda ?!

    hej jag undrar om någon här på detta forum vet om man kan ha gädda i ett sötvattenskar detta låter väldigt intressant för min del skulle vara riktigt häftigt att kunna ha , men jag tror att detta kan vara svårt pga dom behöver ha kallt en gång om året jag vet inte om man kan skippa detta. sen kan dom bli ganska så stora om jag inte mins fel :P i varjefall så skulle jag vara tacksam för hjälp tänkte ha den i ett 400 liters med innerfilter kanske tillägg med en kylare kom gärna med mer föslag och hjälp mig göra med inredning och sånt
    Senast redigerad av Bläckward; 06 July 2008, 11:12.
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #2
    Ursprungligen postat av Bläckward
    hej jag undrar om någon här på detta forum vet om man kan ha gädda i ett sötvattenskar detta låter väldigt intressant för min del skulle vara riktigt häftigt att kunna ha , men jag tror att detta kan vara svårt pga dom behöver ha kallt en gång om året jag vet inte om man kan skippa detta. sen kan dom bli ganska så stora om jag inte mins fel :P i varjefall så skulle jag vara tacksam för hjälp tänkte ha den i ett 400 liters med innerfilter kanske tillägg med en kylare kom gärna med mer föslag och hjälp mig göra med inredning och sånt
    det finns afrikansk gädda (hepsetus oboe) http://img413.imageshack.us/img413/6083/heodou1wn1.jpg och sen finns det ju min egna lilla favorit: alligatorgäddan http://www.rainbowfishstore.com/rain...0/DSC03531.JPG

    har egna bilder på alligatorgäddor på min zoopetsida.. men jag rekomenderar större kar på dem.. då iaf alligatorgäddan växer rätt friskt.. (hade själv 3 st som blev 45cm vardera.. extremt tåliga och vackra..
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • Bläckward
      Banned
      • December 2007
      • 112

      #3
      NAJS men jsg tänktr mer den gädda vi har i våra sjöar tror du detta är en möjlighet eller vet nån att man kan de eller ej.

      Kommentar

      • Ibanez
        • July 2006
        • 853

        #4
        krävs nog en hel del för att lyckas med detta.. större kar, fånga den och perfekta vattenförhållanden.. rekomenderar såfall en lämpligare gädda såsom redan nämnda.. har en vän som äger en afrikansk gädda och jasjälv som varit helt inne på alligatorgäddor så kunskapen finns här..
        Era fiskar ger jag mina till frukost..

        Kommentar

        • Bläckward
          Banned
          • December 2007
          • 112

          #5
          Vad vill de ha för mat?

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #6
            de äter allt, helst levande.. men ja fick mina att käka pellets oxå

            det finns en bild i mitt forum när en av mina alligatorgäddor käkar en stor clarias-mal..
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • Bläckward
              Banned
              • December 2007
              • 112

              #7
              oj bra med allätare ^^. Går det bra med guldfiskar också?

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #8
                de käkar mer än gärna guldfiskar.. men det beror ju på hur stora de är oxå..
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • bläckis
                  • December 2007
                  • 65

                  #9
                  hehe jag tror guldfirar inehåller mkt coppar men det kanske funkar endå skulle vara coolt med en vildfångad faktiskt .. tror du detta är möjligt ibanez?

                  Kommentar

                  • Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

                    #10
                    Ursprungligen postat av bläckis
                    hehe jag tror guldfirar inehåller mkt coppar men det kanske funkar endå skulle vara coolt med en vildfångad faktiskt .. tror du detta är möjligt ibanez?
                    hmm.. vågar ja inte svara på.. möjligheter finns men sen skall man tänka på att detta är en relativt ovanlig och någerlunda dyr fisk.. tror vid närmare eftertanke att de allra flesta är vildfångade då det är väldigt svårt (omöjligt) att få dem att odla i stora akvarium..

                    de bryr sig inte det minsta om att det e coppar i guldfisken kan ja lova och det e inget som skadar dem..
                    Era fiskar ger jag mina till frukost..

                    Kommentar

                    • bläckis
                      • December 2007
                      • 65

                      #11
                      okej då vet jag jo låter intressant detta

                      Kommentar

                      • Ibanez
                        • July 2006
                        • 853

                        #12
                        fantastiska fiskar.. de andas inte i vattnet utan går upp till ytan för att ta en nypa luft..
                        Era fiskar ger jag mina till frukost..

                        Kommentar

                        • Bläckward
                          Banned
                          • December 2007
                          • 112

                          #13
                          Verkligen intressanta, funderar på att skaffa en!

                          Kommentar

                          • Ibanez
                            • July 2006
                            • 853

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bläckward
                            Verkligen intressanta, funderar på att skaffa en!
                            du hade ett 400liters kar va?? det går bra när de är små.. men rekomenderar sen ett större kar.. en bra ursäkt för att skaffa större

                            har du ngn bild på karet med invånare???
                            Era fiskar ger jag mina till frukost..

                            Kommentar

                            • Mikos_swe
                              • December 2006
                              • 25

                              #15
                              Tjenare! Läste att du ville ha en gädda! Jag rekommenderar dig att INTE inskaffa en Svensk gädda eftersom dessa fiskar kommer från vatten med parasiter som absolut inte stämmer in med de fiskar du möjligen redan har. Du KAN ha en Svensk gädda, men då måste han vara själv i akvariumet, annars finns det en risk att han, plus alla andra fiskar i akvariumet dör.

                              Jag skapade en tråd här för en vecka sen då jag köpte en Amerikans gädda som heter "fläckig bengädda" ( Lepisosteus Oculatus )
                              I den tråden kan du se lite av den dokumentation jag påbörjat!



                              Jag fick den för 300 kr
                              Den blir tekniskt sätt STÖRRE än en Svensk gädda, och jag tycker precis som många andra att den e mkt häftigare också

                              De kanske inte finns i alla akvarieaffärer, men det ska utan problem kunna gå att be dom beställa en åt dig till nästa leveransdatum.
                              En GAR som de kallas i USA kan bli upp mot 120 cm lång och väga 200 kg.
                              De är ju trots allt gäddor, så de kan leva i 25 gradigt vatten, och t.om minusgradigt vatten.

                              Du har ju ett 400 liters, vilket är STORT, men i framtiden behöver du säkert 2000 Liter minst för att ha kvar honom, dock finns det en enkel lösning
                              Jag har ett 420 liters, och jag ska ha min gädda där tills han växt ca 3.5 - 4DM, sen skall jag flytta honom till en liten damm jag ska bygga ute i trädgården Om du skaffar pump till dammen för bara några tusenlappar så får du en cirkulation på botten, och vattnet fryser inte, dvs du kan ha fisken där året runt, och han kan nå maximal storlek.

                              Att bygga en damm är simpelt, och faktiskt mycket billigare än vad man tror! Här har du en länk till ett projekt amerikanska dammexperter har gjort över Youtube.



                              Det BÄSTA du egentligen kan göra i ditt nuvarande läge är att ha din gädda i ett mindre akvarium än ditt 400 liters, kanske ett 200 liters. För när gäddorna är unga har de inte särskilt stora fenor, och de kan inte simma så snabbt när de ska skaffa sig föda. Dock kan du ju alltid testa Det går att ha den i det stora akvariumet om du sätter pumparna på lågt tryck så det inte blir för mkt simmotstånd.

                              Ett hett tips är att också köpa neontetror i början, för dessa fiskar kan han komma ikapp

                              Nu har du en liten startkurs i gäddinnehavande Lycka till, och posta gärna bilder på den när du köpt den!

                              // Micke
                              Senast redigerad av Mikos_swe; 06 July 2008, 14:08.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...