Hur håller jag mört levande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    Hur håller jag mört levande?

    Fiskade mört igår och de klarade transporten väl men sen när jag väl tog upp de o la ner de i akvariumet så dog de bara . Men de verkade friska när de transporterades..

    Vad bör jag tänka på tills nästa gång? Btw syret var okej, jag rörde om vattnet nästan hela tiden.
    Men förstår inte varför de bara dog så fort de kom i karet... Någon som kan hjälpa mig med att lösa detta problem tills nästa gång så jag kan ha lite levande mörtar i karet hehe ^^ ?
    Senast redigerad av Aircut64; 22 May 2008, 20:34.
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Vad hade du dom i? Hur många hade du i samma behållare? Vet inte om att röra runt i vattnet e så bra, vist dom får syre men tror dom blir lite rädda.. Hur långe fick dom ligga?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Att röra runt i vattnet stressar dom bara som med vanliga fiskar. Koppa in dom i lugn takt så ska det inte vara problem. Har aldrig haft problem trotts "omild" behandling. Dog dom direkt efter en liten stund bara eller efter någon dag? Kan ev vara något i kranvattnet dom inte mår bra av om det går någon dag innan dom dör
      Senast redigerad av eriahl; 22 May 2008, 21:07.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Ja du kanske skulle i med lite "skitvatten" eller liknande.. om det är ett nytt kar dvs
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          Det var två styckna i en stor frysbox.
          de simmade först runt kanske 3 minuter i akvariumet sedan så började dom simma upp och ner och sedan så föll de ner mot karets botten och dog..

          Karet har varigt igång i en månad typ :P har redan fiskar i det och det har funkat bra ^^.

          Kommentar

          • Naugthy
            • February 2008
            • 531

            #6
            Mystiskt..... :l
            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Japp!

              De kanske var svaga eller något , aja gör återigen ett försök imorgon !

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av Aircut64
                Japp!

                De kanske var svaga eller något , aja gör återigen ett försök imorgon !
                Lycka till, och det betyder att du har varit och metat va

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Temperatur?

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Temperaturen kan det oxå vara som sagt om man släpper i dom för fort. Men det borde inte vara så jättestor skillnad nu väl? Har tagit mört mm när kallt i vattnet och koppat in sakta eller låtit vara i balja över natten med luftpump och har funkat. Strunta i omrörningen när du kör hem med dom för stressens skull
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #11
                      Ursprungligen postat av NIC
                      Lycka till, och det betyder att du har varit och metat va

                      Japp var o metade i full fart !

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #12
                        Okej tack ska ni ha, vattnet i karet var 25 grader.

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          Ursprungligen postat av Aircut64
                          Okej tack ska ni ha, vattnet i karet var 25 grader.
                          - Jag tror det berodde på temperaturskillnaden. När jag förde över fisk från sjö till akvarium lät jag den fångade fisken stå kvar i en hink över natten tills vattnet sakta fått rumstemperatur. Blandade även i 50% akvarievatten i hinken så de aklimatiserade sig.

                          Fångar man fisk under högsommarern är allt mycket enklare. Jag lyckades dock bra med att fånga abborre på vintern och sedan få dem att överleva i akvarium

                          Tänk på att fiskar reagerar våldsamt på temperaturskillnader. Ett exempel.
                          Fiskar känner av när vattnets temperatur förändras med 0.1 grader. Flyttar man då från sjövatten (12-14) till hink (14-16) till akvarium (22-27)
                          så inser man problemet!
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Den klassiska anledningen när fisk dör efter att de släpps ner i ett nytt akvarium är ammoniakförgiftning - dvs under lång transport byggs ammonium halterna upp i påsen, och därmed i fiskens blod, och när den sen släpps ner i ett akvarium med högre pH så blir ammoniumet till ammoniak, och fisken dör. Hade du för mycket fisk i hinken eller transporterade dem mycket länge kan det vara det som hänt.

                            En annan möjlighet är salthaltschock, om de är tagna i östersjöns bräckvatten.

                            Temperaturchock är en möjlighet, beroende på hur kallt det är i vattnet där du tog dem. En skillnad på över 10 grader mellan sjön och ditt akvarium kräver acklimatisering.

                            Ta färre fiskar. Rör inte om under resan och transportera fisken mörkt och svalt. Låt dem stå i hink tills temperaturen är inom 10 grader från akvarietemperaturen.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Wunder
                              • September 2007
                              • 315

                              #15
                              Jag kan nästan sätta en femma på att de fick värmechock.
                              Mörtar klarar nästan allt utom extremt dåligt eller surt vatten.

                              Edit: När jag fångade löja fick jag 100% dödlighet vid för snabb inkoppning till akvariet (23 C) från 4 C vatten. När jag istället lät fiskarna gå i en balja som lååångsamt värmes till rumstemperatur så fick jag 100% överlevnad! Satte då i en syrepump och pyttsade i en iskub lite då och då.
                              Senast redigerad av Wunder; 24 May 2008, 15:54.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...