Vilda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rufert
    • January 2007
    • 38

    Vilda fiskar

    Hej. Jag undrar om det är en bra ide att fånga fisk från åar och sjöar och släppa i dom i akvariet?
    Jag tycker inte det borde vara något preblem om man har snälla fiskar och tar bort dom vilda när/om dom blir för stora.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Risken är stor att du tar in oönskade sjukdommar.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Beror på vad du har för akvariefisk om det funkar och vad du tar in utifrån. Sen måste du avliva vildfisken och inte släppa ut den igen för smittrisk när den blir för stor
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Skulle nog inte blanda "akvariefiskar" med vilda fiskar då det som guy skriver finns risk för oönskade sjukdomar. Det är ganska vanligt.

        Hörde bara idag att ett par vänner jag känner matade sin jätteormfisk med fisk de fångat upp genom fiske. Fiskarna hade dött men på dem fanns parasiter som direkt satt sig på ormhuvudsfisken och skapade problem. Som tur så är tex parasiter som finns på fiskarna i sverige inte temperaturtåliga. Höjer man tempen till ca 30C så dör dem, kan dock ta lång tid samt att det är helt onödigt att utsätta sina fiskar för detta.

        Ps, ska man mata sina fiskar med fångad fisk så bör man först frysa fisken vad jag fått veta.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #5
          Ursprungligen postat av Amaro
          Skulle nog inte blanda "akvariefiskar" med vilda fiskar då det som guy skriver finns risk för oönskade sjukdomar. Det är ganska vanligt.

          Hörde bara idag att ett par vänner jag känner matade sin jätteormfisk med fisk de fångat upp genom fiske. Fiskarna hade dött men på dem fanns parasiter som direkt satt sig på ormhuvudsfisken och skapade problem. Som tur så är tex parasiter som finns på fiskarna i sverige inte temperaturtåliga. Höjer man tempen till ca 30C så dör dem, kan dock ta lång tid samt att det är helt onödigt att utsätta sina fiskar för detta.

          Ps, ska man mata sina fiskar med fångad fisk så bör man först frysa fisken vad jag fått veta.
          Va det jürgen dom matade eller

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Brukar frysa oxå men ibland levande för att få igång dom. Tycker inte det är så vanligt med problem med vilda ändå.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Tuda
              • July 2006
              • 21

              #7
              Jag har sett många som använt sig av akvarium med både "tropisk" och "native" fisk. Problemet med parasiter försvinner i princip på ett dygn då de inhemska fiskarnas parasiter dör ut om de kommer ned i ett uppvärmt akvarium, enda problemet e att inhemsk fisk inte tycker om värmen. Det bästa är om man blandar vanliga kallvattensfiskar med inhemsk fisk ..om man nu vill blanda dem.

              Ett tips är att undersommaren kyla ned akvariumet med PET-flaskor som du först fyllt med vatten och sedan fryst. Abborre och Gös är en grymt fräck blandning om man vill köra på 100% inhemsk fisk, gäddan platsar inte då den är väldigt stillastående och den blir på tok för stor.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Abborre och gös tycker om värme. Men man får hålla koll på abborrarna så dom inte terrar och tillslut äter upp gösarna när dom vuxit ifrån gösarna. För övrigt har dom flesta inga problem med värmen. Harr och lake tex vill iofs ha svalare vatten och några till
                Senast redigerad av eriahl; 27 May 2008, 17:15.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  mange016 japp hehe, det var jurgen som fick parasiterna
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • mange016
                    • May 2006
                    • 341

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    mange016 japp hehe, det var jurgen som fick parasiterna

                    Aa det där j*vla aset dör nog inte i första taget för han får lite skit på sig :P

                    Kommentar

                    Arbetssätt...