Trout i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #16
    - blir till att kolla med denna odling då:

    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • kalley
      • January 2008
      • 5

      #17
      trout = forrel, inte sant?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Öring. Finns inget som heter forell i sverige frånsett i t.e.x. fiskdisken
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #19
          Ursprungligen postat av Olof Loklint
          - blir till att kolla med denna odling då:

          http://www.brolssonsfiskodling.com/

          Tack ! Verkar nice, men ligger den i Stockholms området eller ;D ?

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #20
            Kännde inte igen namnen på stället nemligen ^^

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #21
              - Forell förekommer i andra språk för att omnämna tex öring. I det svenska språket används forell endast i samband med matlagning eller restaurangbesök. Man kan hitta plastförpackad "forell" på ICA/Konsum men då är det oftatst odlad regnbåge i lämpliga stekstorlekar. (innehållsdeklarationen berättar ofta att det är "forell" av öring eller regnbåge etc)



              ...men detta hade redan någon annan berättat i denna tråd...
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #22
                Okej , men jag mailade det där odlingsföretaget, undra bara om de svarar på mitt mail...

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #23
                  Ursprungligen postat av Olof Loklint
                  - Undertecknad har haft ett 1000-litersakvarium med både amerikansk bäckröding och vanlig insjööring. Kylningen löstes på att ganska simpelt sätt. Vi drog helt enkelt ett spriralformat rör av koppar genom akvariet (akvariets längd var cirka 220cm så kopparörets totala längd var säkert 5 -10 meter totalt). Detta anslöts sedan till en kallvattenledning. Vattnet passerade helt enkelt genom akvariet innan det fortsatte runt i fastigheten!

                  Denna metod gjorde att vattnet utan problem kunde hålla en temperatur mellan 15 - 18 grader året runt.

                  Akvariet var i drift cirka 3 år med denna metod och innehöll de allra flesta av våra insjöfiskar. Naturligtvis kan man inte ha "stora" fiskar. När det gällde amerikansk bäckröding och öring köptes dessa från fiskodlingar.

                  Hur "laglig" denna metod var är en annan femma. Fastighetsägaren hade i detta fall gett sitt godkännande till min "tjyvkoppling" av kallvattnet
                  Antar att det funkade bra men annars, det här med koppar i vattnet är ju inte bra..

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  Arbetssätt...