svenska sötvattensfiskar i kar tex bäcköring,kräftor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #16
    Ursprungligen postat av eriahl
    Vatten kan se bra ut men vara dåligt ändå om tex nitrit/amoniak är på väg uppåt eller något som just en art inte tål

    jo de vet jag men min far hade vid den tiden vi hade spigg håll på med fiskodling säker i 10 år

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Storspigg är liksom ålen en s.k. euryhalin art, den tål alla salthalter från rent sötvatten till rent havsvatten. Storspigg finns både i sjöar som i t.ex. Vänern, i Östersjön, och på Västkusten.
      Däremot vet jag inte hur snabba ändringar den tål, eventuellt behöver den vänjas in till lägre salthalt över några dagar om man tar den ur västerhavet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Alltid bra med erfarenhet men inte alltid den som haft längst har "rätt" sas. Har själv en del erfarenhet av svenska fiskar oxå
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • durgnas
          • June 2007
          • 232

          #19
          hade en jobbarkompis som la i en kräfta i sitt akvarie men han fick ta bort den pga att den börja kalasa på fiskarna!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            menade inte at jag har sån där över sommaren vana med dom bara men vad spelar eg någon roll här och nu när allt kommer omkring eggör det ju inte det vem vet varför när isf det gör överhuvudtegat eg inte alls eller. nu vet jag inte vadskriva men sova snart ändå iaf. justja fiskar svensa fiskar om dom ju. ber om ursäkt i föfväg är lätt påverkad av apoteksvaraer därborta
            Senast redigerad av eriahl; 27 March 2008, 22:38.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • KoiKe
              • March 2008
              • 331

              #21
              Ursprungligen postat av eriahl
              menade inte at jagl har sån där över sommaren vana med dom bara men vad spelar eg någon roll här och nu när allt kommer omkring eggör det ju inte det vem vet varför när isf det gör överhuvudtegat eg inte alls eller. nu vet jag inte vadskriva men sova snart ändå iaf. justja fiskar svensa fiskar om dom ju. ber om ursäkt i föfväg är lätt påverkad av apoteksvaraer därborta

              hehe jo de där med apoteksgrejer verkar stämma

              Jo som sagt de kan nog varit som någon skrev längre upp i tråden i så fall att dom inte blev vänjda tillräckligt länge med salthalten..

              sen var dom rätt små också ...kanske skulle tagit lite större firrar...

              fiskarna vi plockat i ån har de aldrig varit några fel på/med í alla fall och där kommer dessa nya å plockas i så fall å inte i östersjön...

              spigg kan annars vara jävla fina

              tack i alla fall för alla svaren får se hur de blir med viltfångat i sommar ...köpte fler malawis idag och väntar på 2 kullar
              men finns ju fler kar

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Kan bara be om ursäkt för mitt förra inlägg. Skäms så det räcker till och blir över
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #23
                  eriahl ditt inlägg verkade helt mysko haha xD vart till och med själv helt yr när jag läste det hahah

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Den enda vettiga lärdomen av det inlägget är att icke taga mer än man ska av mediciner. Det jag försökte, skäms fortfarande, skriva var att hållit på med svensk fisk sen -92 tror jag det blir. Tyvärr finns nog inget spår av det i inlägget.....
                    Senast redigerad av eriahl; 30 March 2008, 21:01.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • KoiKe
                      • March 2008
                      • 331

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Den enda vettiga lärdomen av det inlägget är att icke taga mer än man ska av mediciner. Det jag försökte, skäms fortfarande, skriva var att hållit på med svensk fisk sen -92 tror jag det blir. Tyvärr finns nog inget spår av det i inlägget.....

                      haha de var klockrent inlägget ju men lider med dig för jag vet hur sånt kan vara

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #26
                        Så hur blir det ? Bestämmt någe ennu ? Vilka fiskar du ska ha osv ^^ ...

                        Kommentar

                        • KoiKe
                          • March 2008
                          • 331

                          #27
                          Ursprungligen postat av Aircut64
                          Så hur blir det ? Bestämmt någe ennu ? Vilka fiskar du ska ha osv ^^ ...

                          Hehe ...jag vet inte riktigt vad de blir såg en film på youtube på nån som hade Peacock bass (nån abbore från amazonas eller nått :P) dom slängde i en ciklid där i å jävla va häftigt de är med rovfisk var så längesen vi hade de så man knapp kommer ihåg...hade varit roligt med rovfisk typ abbore/gädda i stora karet men de blir inte verklighet i sommar tror jag inte...får kanske bli de i ett mindre kar i så fall...mina malawis får nog hänga med ett tag

                          kräftor e jag jävla inne på också

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #28
                            Ursprungligen postat av KoiKe
                            Hehe ...jag vet inte riktigt vad de blir såg en film på youtube på nån som hade Peacock bass (nån abbore från amazonas eller nått :P) dom slängde i en ciklid där i å jävla va häftigt de är med rovfisk var så längesen vi hade de så man knapp kommer ihåg...hade varit roligt med rovfisk typ abbore/gädda i stora karet men de blir inte verklighet i sommar tror jag inte...får kanske bli de i ett mindre kar i så fall...mina malawis får nog hänga med ett tag

                            kräftor e jag jävla inne på också

                            ahaaa jasså sådana dom är skitballa ;P största cikliden! Men rovig som bara den ^^ !!!

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              #29
                              Är själv rätt sugen på en får se hur det blir.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...