svenska sötvattensfiskar i kar tex bäcköring,kräftor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    svenska sötvattensfiskar i kar tex bäcköring,kräftor

    tjosvejjs! hade för många herrans år sedan löjjor och mört i mitt akvarie ..föddes upp från nykläckta yngel på ett par mm till 7-8cm storlek skulle jag tro ...dom blev ju inte så mörka och fula i färgen i fint vatten utan såg ju ut som väldigt silvriga (albino typ ) karpar med knallröda fenor och var jävligt granna..vi hade även gädda och aborre i vårt största kar men nu e jag inne lite på att skaffa kräftor i sommar och ha i ett rätt litet kar...vad tror ni om de ? vattentemp ?vattenkvalite osv ?e de nått dom inte gillar ?
    måste vara kul att glo på dom så länge man inte har några andra fiskar i karet så..

    Har även planer på att fånga ett par bäcköringar på 3-5cm men vad jag vet om lax/öring så gillar väl inte dom vattentemp på över ca 23 grader då blodet koagulerar på dom strax över de ? kan ju bli knepigt å hålla vattentempen under 23 grader i sommar

    tacksam för svar hade varit kul om något av att kunde bli verklighet i sommar/höst
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Ursprungligen postat av KoiKe
    tjosvejjs! hade för många herrans år sedan löjjor och mört i mitt akvarie ..föddes upp från nykläckta yngel på ett par mm till 7-8cm storlek skulle jag tro ...dom blev ju inte så mörka och fula i färgen i fint vatten utan såg ju ut som väldigt silvriga (albino typ ) karpar med knallröda fenor och var jävligt granna..vi hade även gädda och aborre i vårt största kar men nu e jag inne lite på att skaffa kräftor i sommar och ha i ett rätt litet kar...vad tror ni om de ? vattentemp ?vattenkvalite osv ?e de nått dom inte gillar ?
    måste vara kul att glo på dom så länge man inte har några andra fiskar i karet så..

    Har även planer på att fånga ett par bäcköringar på 3-5cm men vad jag vet om lax/öring så gillar väl inte dom vattentemp på över ca 23 grader då blodet koagulerar på dom strax över de ? kan ju bli knepigt å hålla vattentempen under 23 grader i sommar

    tacksam för svar hade varit kul om något av att kunde bli verklighet i sommar/höst
    Tjena KoiKe kul o se dig i forumen igen ! Välkommen tillbaka hehe!
    Tänkte också fånga lite öringar i sommar kul o höra att vi båda ska fixa ihop samma fisk ^^ .

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Och ja det funkar o ha svenska kräftor i akvarium, vatten tempen på 20 grader vore vel bra, kör ett vatten byte varannan vecka och mata den försiktigt de första veckorna, eftersom den måste vänja sig vid bakterierna i vattnet ^^
      Lycka till nu!
      Senast redigerad av Aircut64; 06 April 2008, 22:24.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Behöver lite storlek på akvariet så dom inte slåss om revir
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av Aircut64
          Tjena KoiKe kul o se dig i forumen igen ! Välkommen tillbaka hehe!
          Tänkte också fånga lite öringar i sommar kul o höra att vi båda ska fixa ihop samma fisk ^^ .
          Tjosvejs på dig också och tackar för svaren ! jag vill inte vara jävlig eller så men första gången som jag e member här på forumet så du har nog hälsat på fel person hehe

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Ursprungligen postat av KoiKe
            Tjosvejs på dig också och tackar för svaren ! jag vill inte vara jävlig eller så men första gången som jag e member här på forumet så du har nog hälsat på fel person hehe
            haha neejdå :P sett dina inlägg tidigare lols

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Hur pass stort akvarium hade du tänkt och ha dessa fiskar och kräftor i då ^^ ?
              Förresten ehm hur stora blir dom btw :o funderar själv på att skaffa. Någon som vet? :P

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Kräftor funkar bra i akvarium, förutom att de äter växter, och har en tråkig tendens att rymma (genom att klättra på slangar etc). De kan också fånga och äta fisk.

                Öringar är mycket stillastående och extremt revirhävdande fiskar. Är akvariet inte mycket stort torde du bara kunna ha en enda. I fiskodlingar kommer man runt det här genom att hålla fisken väldigt tätt, så att de inte kan ta revir, ungefär som man gör med malawiciklider, men i ett akvarium blir det svårt med vattenkvaliteten.
                Nån form av kylning torde de också kräva till sommaren. Det torde också vara olagligt att fånga öringyngel där du bor.
                I mitt tycke vackra men tråkiga akvariefiskar.

                De svenska fiskar jag i första hand skulle rekommendera för akvarie är spigg och elritsa.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Kräftor funkar bra i akvarium, förutom att de äter växter, och har en tråkig tendens att rymma (genom att klättra på slangar etc). De kan också fånga och äta fisk.

                  Öringar är mycket stillastående och extremt revirhävdande fiskar. Är akvariet inte mycket stort torde du bara kunna ha en enda. I fiskodlingar kommer man runt det här genom att hålla fisken väldigt tätt, så att de inte kan ta revir, ungefär som man gör med malawiciklider, men i ett akvarium blir det svårt med vattenkvaliteten.
                  Nån form av kylning torde de också kräva till sommaren. Det torde också vara olagligt att fånga öringyngel där du bor.
                  I mitt tycke vackra men tråkiga akvariefiskar.

                  De svenska fiskar jag i första hand skulle rekommendera för akvarie är spigg och elritsa.
                  Jag kör just nu malawis i mitt 500liters kar men de kan ändras fort :P men detta blir de nog inte kräfor i utan ett mindre typ 200 kar kanske... bäcköring hade nog funkat i mitt 500kar men kylning har jag inte ...


                  Körde spigg förut i ett kar men alla omkom inom 2 veckor..behöver inte dessa rätt hög salthalt för å överleva (om man jämnfört me kranvatten :P)?

                  får la bli gädda,abborre eller löja/mört i att... e lätt å fånga i ån här strax utan stan

                  Kommentar

                  • KoiKe
                    • March 2008
                    • 331

                    #10
                    Ursprungligen postat av Aircut64
                    Hur pass stort akvarium hade du tänkt och ha dessa fiskar och kräftor i då ^^ ?
                    Förresten ehm hur stora blir dom btw :o funderar själv på att skaffa. Någon som vet? :P
                    Jag har just nu ett 100 liters...ett 500liters och sen står ett 1-200liters kar tomt ...får se vilket de blir..

                    kräftor kan bli rätt stora vi har fånga i några pölar här i krokarna som varit kanske 15-20 mellan klor och stjärtfenan

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Spiggen var nog vattnet som blev dåligt . Gädda växer med raketfart så behöver utrymme dom oxå. Sen äter dom ju allt som nästan går in i munnen. Abborrar blir tuffa så behöver oxå utrymme
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • KoiKe
                        • March 2008
                        • 331

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Spiggen var nog vattnet som blev dåligt . Gädda växer med raketfart så behöver utrymme dom oxå. Sen äter dom ju allt som nästan går in i munnen. Abborrar blir tuffa så behöver oxå utrymme
                        nä vattnet var fint i de karet och de var lite lustigt...

                        Jo gäddor/abborrar har vi haft i karen förut farsan hade guppy odling och var de någon med krokig rygg så åkte den i hos dom
                        så de vet jag fast då fångade vi fisken med spö/hov och i sommar i så fall försöka dra upp dom ifrån yngel

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Vatten kan se bra ut men vara dåligt ändå om tex nitrit/amoniak är på väg uppåt eller något som just en art inte tål
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • KoiKe
                            • March 2008
                            • 331

                            #14
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Vatten kan se bra ut men vara dåligt ändå om tex nitrit/amoniak är på väg uppåt eller något som just en art inte tål

                            jo de vet jag men min far hade vid den tiden vi hade spigg håll på med fiskodling säker i 15 år och han kan sin sak

                            Kommentar

                            • KoiKe
                              • March 2008
                              • 331

                              #15
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Vatten kan se bra ut men vara dåligt ändå om tex nitrit/amoniak är på väg uppåt eller något som just en art inte tål

                              jo de vet jag men min far hade vid den tiden vi hade spigg håll på med fiskodling säker i 10 år

                              Kommentar

                              Arbetssätt...