Tänkte fiska...Tj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    Tänkte fiska...Tj

    Tjena jag tänkte fiska upp lite fiskar från sjön och ha i akvarium som t.ex aborre

    Men nu undrar jag om ni känner till bra fiske ställen i Stockholmstrakten? Och jag skulle vilja ha lite tips på hur man fångar fisk t.ex aborre m.m Skulle helst vilja fånga småfisk och inga stora fiskar som Gädda,Gös,Öring osv :P

    Tipsa på bara

    MVH

    //Aircut64
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nästan oslagbart är en mycket liten krok knuten direkt på en mycket tunn lina, och sen en liten, knappnålsstor, matbit på. För att orsaka mindre skada på fisken kan du fila bort hullingarna på kroken, eller klämma ihop dem med en tång. Du tappar fler fiskar, men de du får upp går lätt att få lös.
    Ultralätt utrustning hjälper förstås.

    Andra tips är förstås en vanlig hederlig håv, mörtstuga, eller kastnät. Sänkhåv funkar, sägs det, jag har dock aldrig själv lyckats fånga nåt med sänkhåv.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Att få upp abborre och mört är nog ingen större problem, om du gör som Azur föreslår så kan du lätt få av fisken utan att beröra den. Abborre kanske iofs tål det men mört brukar vara känslig för detta. Den stora utmaningen kommer du dock att få när du skall "mata in fisken". Levande foder är mycket bra vid sådana tillfällen men det är ju bra om du får dem att ta torrfoder längre fram. När det gäller abborre så är det lättare ju mindre de är. Om det är absolut omöjlig att få dem att ta dött foder och du inte har tillgång till levande (mygglarver och dyl) så kan du pröva ett knep jag användt på både abborre, gös och gädda. Se till att du har ordentlig ström i akvariet - mot det stormiga hållet när du matar. Skär mycket tunna, avlånga skivor av sill (exempelvis), gärna med lite "skinn" kvar. När de släpps ner i akvariet så kommer de att se ut ungefär som en fisk på flykt och förr eller senare tar de sillbiten men det kan ta lite tid.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Lite abborre och löjja kan du meta upp var som helst skulle jag tro.
        Senast redigerad av addo; 26 August 2007, 22:34. Anledning: lasse han före

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Levande är iofs inte dumt. Men har aldrig haft problem att få dom att äta dött. Tvekar dom så svält dom ett tag. Inte så dom tunnar ur förstås
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Låter lite spännande eller iaf intressant det här med att ha Aborrar i akvarium, vi fiskade upp en massa (och åt) nu under semestern och sambon lekte med tanken på hur stort akvarium som skulle behövas för att kunna ha aborrar.. då givetvis inte för att äta upp dom

            Så vad säger ni som har det eller som har provat?

            Hur många tusen liter typ minst?
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Växer fort så ta så små du kan. Har du ett akvarium på runt 500L kan det gå med några runt ca15cm. Dom kan bli riktigt griniga av sig så mycket rötter mm så det blir gömställen. Tar du små kan du ju ha i mindre akvarium från början. Sen några mörtar, idar eller liknande kan vara trevligt så det blir lite omväxling att titta på
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Hade abborre en gång när jag var liten. Jag fångade en liten en, kanske 10 cm, vid isfiske och tog hem. På mindre än ett år hade den blivit över halvkilot, och hade ätit upp de flesta andra fiskarna i akvariet.

                Som sagts har abborrar faktiskt humör, och slutet kom i form av skador den ådrog sig vid en episk strid mot en mycket stor vildfångad Jack Dempsey.

                Himla trivsam fisk, men 400 liter är nog minimistorlek på kar.

                Ett betydligt småvuxnare och mindre rovgirigt alternativ är gärs.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Att få upp abborre och mört är nog ingen större problem, om du gör som Azur föreslår så kan du lätt få av fisken utan att beröra den. Abborre kanske iofs tål det men mört brukar vara känslig för detta. Den stora utmaningen kommer du dock att få när du skall "mata in fisken". Levande foder är mycket bra vid sådana tillfällen men det är ju bra om du får dem att ta torrfoder längre fram. När det gäller abborre så är det lättare ju mindre de är. Om det är absolut omöjlig att få dem att ta dött foder och du inte har tillgång till levande (mygglarver och dyl) så kan du pröva ett knep jag användt på både abborre, gös och gädda. Se till att du har ordentlig ström i akvariet - mot det stormiga hållet när du matar. Skär mycket tunna, avlånga skivor av sill (exempelvis), gärna med lite "skinn" kvar. När de släpps ner i akvariet så kommer de att se ut ungefär som en fisk på flykt och förr eller senare tar de sillbiten men det kan ta lite tid.

                  MVH Lasse
                  Har du haft gädda i akvarium eller :P ?

                  Men kan man fånga aborre med hov eller? Och isåfall hur?

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zirconia
                    Låter lite spännande eller iaf intressant det här med att ha Aborrar i akvarium, vi fiskade upp en massa (och åt) nu under semestern och sambon lekte med tanken på hur stort akvarium som skulle behövas för att kunna ha aborrar.. då givetvis inte för att äta upp dom

                    Så vad säger ni som har det eller som har provat?

                    Hur många tusen liter typ minst?

                    För ganska många år sedan drev jag en sportfiskebutik. Det stora blickfånget för kunderna var ett 1000-litersakvarium där jag höll några av våra vanliga insjöfiskar. Där fanns ett stim abborre,gädda,gös,mörtar,björknor,rudor samt några rödingar. Givetvis var inga fiskar utvuxna utan var modell "small". För att inte stimulera en allt för våldsam tillväxt var akvariet utrustad med en "kylanläggning" som höll vattnet runt 18 grader. Det fungerade fin-fint. Fiskarna och kunderna trivdes Svenska insjöfiskar är nog så vackra som många afrikanska kusiner.

                    När det gäller metod att fånga fiskarna har redan andra skribenter klargjort detta på ett bra sätt. Abborrar kan fångas överallt och närsomhelst året runt i mälaren. Vill man inrikta sig på små abborrar letar man lämpligen vid grunda partier eller intill vass. Vid marinor söker ofta småabborrar skydd under båtar och bryggor. Som sagt! De finns överallt!
                    Senast redigerad av Klinten; 27 August 2007, 23:45.
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aircut64
                      Har du haft gädda i akvarium eller :P ?

                      Men kan man fånga aborre med hov eller? Och isåfall hur?
                      Ja - jag har jobbat med fiskodling och försök på gädda (och även abborre) och var i början ansvarig för driften av vattnet (och fisken) på Universeums svenska avdelning.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Det krångligaste är att få dom att inte äta varandra. Gäddan växer fortare så då ligger gösarna lite illa till med tanke på kroppsformen osv osv. Så man får tänka lite på hur kroppen är, tex hög eller långsmal.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Det krångligaste är att få dom att inte äta varandra. Gäddan växer fortare så då ligger gösarna lite illa till med tanke på kroppsformen osv osv. Så man får tänka lite på hur kroppen är, tex hög eller långsmal.


                          Gös e svår o fiska men ska försöka lägga in gös,gädda,aborre men ska man ha gös så får man ha stora grottor m.m eftersom dom är nattaktiva.

                          Men hur fångar man Gösar då ^^ ? Går det bara på natten eller?

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Kanske när dom är små men när gösarna gått i burken ett tag är dom igång på dagarna oxå.
                            Gös är förövrigt min favoritfisk. Riktigt fina i mina ögon. Har en burk som jag ska ha gös och abborre i. Ev ål sen är sutare läckra.
                            Senast redigerad av eriahl; 28 August 2007, 18:38.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • fifi
                              • August 2006
                              • 695

                              #15
                              Hmm.. sådana där småfisk man brukar hitta i sjöar på ganska grunt vatten [5-7 cm] - vad heter de? Är lite sugen på att ha några sådana i ett eget akvarie, de är vackra, snabba och spännande eftersom de lever vilt i Sverige såklart

                              Minns att som barn var dom jätteroliga då man kunde fånga dom i hinkar och titta på Hehe, nästan samma nu men med skillnaden lägga dem i akvariet därhemma! Men det får nog vänta till nästa vår/sommar
                              mvh
                              Fifi

                              I'm so cute, I poop rainbows.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...