Tänkte fiska...Tj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    fifi: Elritsa eller Spigg, kanske?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Spigg hade varit kul att försöka odla. De blir ju inte så stora, har fina färger, och är yngelvårdare.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        fifi: Elritsa eller Spigg, kanske?
        Där har vi dem! De är båda två väldigt vackra men jag fastnade främst för elritsan

        Kommer absolut att fånga in sådana och ha i ett lämpligt akvarie till nästa år med enbart elritsor och försöka bygga en imitation av deras naturliga miljö som då måste innehålla alger då jag läste att de förökar sig med hjälp av algtunnlar, vilket torde vara ett bra antagande att de då helst vill ha lite alger i sin miljö

        Håller med dig Micke, småspigg verkar också spännande, blev dock lite mindre tänd på dem eftersom det första sökalternativet jag fick var hur de ofta har maskinfektioner och "mysiga" bilder på maskar som är lika stora som fisken ungefär :S Kommer ju inte att blanda med andra fiskar men lite skrämmande såg det allt ut ändå!
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • classekoi
          • March 2007
          • 325

          #19
          sjukdommar

          det är vanligt att fisk i sjöar har mask och dylikt så att blanda med akvarie fisk skulle nog jag fundera länge på tex så har en 5kilos lax i vänern en klump med mask i magen stor som en knytnäve sedan har ju KHV kommit till sverige

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Sen om man haft fisken med vanliga akvariefiskar eller matat med såna ska man inte släppa ut fiskarna igen för smittrisk. Annars släppa ut dom där dom fångades
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #21
              blir ju svårt o veta vart i stockholmstraken jag kan fånga dessa småfiskar...brukar inte dom hålla till sig vid vassar?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Spigg - i och för sig kanske särskilt Storspigg - har extra mycket mask och andra spektakulära infektioner. Vet inte riktigt varför, men de är lite i en klass för sig.
                Storspigg finns i stora sjöar, och på både öst- och väst-kusten. Småspigg finns allmänt överallt i sötvatten runtom i landet, men kan vara knepig att hitta.

                Elritsa finns i Stockholms skärgård, gärna lite längre ut i skärgården. Den förekommer inte i Mälaren, vilket är mycket märkligt.
                Hittas ofta i strömmande vatten, ända upp i lappland.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Spigg - i och för sig kanske särskilt Storspigg - har extra mycket mask och andra spektakulära infektioner. Vet inte riktigt varför, men de är lite i en klass för sig.
                  Storspigg finns i stora sjöar, och på både öst- och väst-kusten. Småspigg finns allmänt överallt i sötvatten runtom i landet, men kan vara knepig att hitta.

                  Elritsa finns i Stockholms skärgård, gärna lite längre ut i skärgården. Den förekommer inte i Mälaren, vilket är mycket märkligt.
                  Hittas ofta i strömmande vatten, ända upp i lappland.
                  ok coolt, kanske får fixa ett kar med abborre och gös o gädda o ål, tror du att dom tre firrarna trivs med varandra?

                  Spigg vill jag också ha men är rädd för att dom ska smitta ihjäl varandra med mask osv

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Skippa gäddan. Abborrarna mindre än gösarna och en liten ål. Inga större glipor med täckglasen ålar är ruggigt duktiga på att smita.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Abborre, gös, gädda och ål är fyra stora och mycket rovgiriga fiskarter. De torde försöka äta upp varandra (jag sätter en tia på att gäddan lyckas).

                      De är också mycket kraftfulla fiskar, och ålen är mycket duktig på att både rymma och att stöka om i inredningen. Jag säger inte att man inte kan hålla dem, men det är stora rovfiskar med allt vad det innebär.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #26
                        Sen får man ju inte fiska ål nuförtiden

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Vet det men har hellre sutare än ål trotsallt. Får hålla för ögon&öron när jag läser i tråden eller liknande trådar där ålar nämns.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • classekoi
                            • March 2007
                            • 325

                            #28
                            ålfiske

                            Ursprungligen postat av addo
                            Sen får man ju inte fiska ål nuförtiden
                            jo det får man men bara ovan för tre definetiva vandrings hinder dvs där risken/chansen är extremt liten att fiskarna ska hitta/klara sig ut i havet info finns att få på fiske sidor på nätet

                            för övrigt så tror jag inte att det är enkelt att ha inhemsk fisk i akvarium tex abborren gör slarvsylta av varandra

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Det är inga större problem med svenska fiskar i akvarium. Bara man tänker på strl och glupskhet humör tex och strl på burken. Inte bara abborrar som kan ha dåligt humör.
                              Jo om ålarna knappast kan vandra ut levande där dom finns är det annorlunda. http://aktuellt.fiskeriverket.se/sot...p?ArticleId=96
                              Senast redigerad av eriahl; 01 September 2007, 12:44.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • Aircut64
                                • July 2007
                                • 1207

                                #30
                                Ursprungligen postat av eriahl
                                Det är inga större problem med svenska fiskar i akvarium. Bara man tänker på strl och glupskhet humör tex och strl på burken. Inte bara abborrar som kan ha dåligt humör.
                                Jo om ålarna knappast kan vandra ut levande där dom finns är det annorlunda. http://aktuellt.fiskeriverket.se/sot...p?ArticleId=96


                                jo men är det svårt o få ål numera elleR? + att dom ger stötar ^^ sÅ jag vill ju inte bli elad varje gång jag gör vattenbyten xP

                                Kommentar

                                Arbetssätt...