Abbore akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

    Abbore akvarium

    om man har ett stort akvarium ca 300-400 liter. Skulle man då kunna inreda de som tex mälaren och ha abborar i det?
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Härja
    om man har ett stort akvarium ca 300-400 liter. Skulle man då kunna inreda de som tex mälaren och ha abborar i det?
    Klart det går
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Härja
      • March 2007
      • 298

      #3
      de vore ju stencoolt... lätt å billgit å fixa nya fina fiskar xå, för de är ju väldigt fina att titta på,. mörtar xå för den delen, men de luktar så konstigt...
      www.nittionio.com
      mina egna fotografier

      Kommentar

      • Xzion
        • June 2007
        • 237

        #4
        Ja lätt. tror inte det krävs så oerhört stort heller. På mitt gymnasium har de ett lite lägre sorts akvarium, förmodligen till sköldpaddor ursprungligen. Hursomhellst så äre de på säkert 200L med svensk sjöbiotop. Riktigt fint faktiskt. kan försöka skaffa bild på det till skolan börjar
        One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
        Nine, ten, never sleep again.


        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Härja
          de vore ju stencoolt... lätt å billgit å fixa nya fina fiskar xå, för de är ju väldigt fina att titta på,. mörtar xå för den delen, men de luktar så konstigt...
          Det kan vara lika lätt att fixa akvariefisk också
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Tänk på att abborrar växer rätt fort och brukar bli lite griniga av sig. Mörtar luktar väl inte illa?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              haha fean va coolt har inte tänkt på det...Men hur håller man abborren och mörtarna levande när man ska ta hem dem efter att man fiskar upp dom då :S ? För dom dör vel efter ett tag efter att ha fastnat på kroken eller?

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                Det bästa är väl att fånga upp små-aborrar med håv i såna fall.
                Men bör man inte ha lite kallare i vattnet under en del av året? I såna fall är det ju lite jobb med att lösa detta...
                /Mattias

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #9
                  Krävs det inte en kylanläggning för att hålla abborre? För karet bör väl kylas ner rejält på vintern för att de ska trivas?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Nej, man behöver inte kylanläggning för abborre och mört.

                    Tänk bara på att det är riktiga fiskar trots att de är svenska och gratis, det går inte att slarva med filter, vattenbyten, foder, eller att hålla dem för tätt - de kräver lika god omvårdnad som känsliga tropiska fiskar, annars får de svamp eller andra sjukdomar och dör.

                    Det bästa är om du kan få tag på unga fiskar, vuxna fiskar har mycket svårare att anpassa sig till akvarium.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Abborrar e skitkul samma personlighet som påfågelciklider ungefär fast lite snällare.

                      Man behöver inte oroasig för kroken det är bara en myt, min abborre åt röda mygglarver ca 10 min effeter att jag släppt ner den i akvariet trots att jag metat upp den. Sen åt den i princip allt frysfoder jag testade. Jag höll den på circka 22 grader

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #12
                        Räcker det med vanlig filter till dom eller? Eller måste man ha en massa olika saker :P ?

                        Och tips på hur jag ska ta med mig dom hem levande? Närmaste sjö härifrån tar typ 20 minuter minst härifrån

                        Kommentar

                        • JLi
                          • December 2004
                          • 773

                          #13
                          Och tips på hur jag ska ta med mig dom hem levande? Närmaste sjö härifrån tar typ 20 minuter minst härifrån[/QUOTE]

                          I en hink med vatten från sjön.
                          h. Johan

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            mhm tack men hoppas dom inte dör bara...Vad kan man ha för fiskar i akvarium som lever i Sveriges sjöar förutom Abborre o Mört ?

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #15
                              Jag har hört att spigg ska vara roliga att ha

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              Arbetssätt...