Grönling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Grönling

    Nån som kan berätta om lite om Grönlingen tydligen utrotningshotad vad jag har fått reda på av personen som ville ge mig några,han har hela dammen full av dem.Ska vara bra på att rensa lite alger enligt honom hittar inte dem i artbeskrivnigarna här på Zoopet dem jag hittar är inte en dammfisk i alla fall den kallas för Grönling det är jag säker på
    Mvh.Patrik
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    #2


    Inte mycket fakta om dem, men fiskeriverket eller fishbase kanske vet mer.
    Mvh Michael

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #3
      fiskarfänge

      En gång när jag var och fiskade i svartån i östergötland fick jag en så dom finns ju i sverige men är sällsynta ser ju ut som en botia i kroppen om du ska lägga några i din damm ska du tänka på att vilda fiskar kan bära på sjukdommar som dom klarar av men inte dina övriga fiskar

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Grönlingen är mycket riktigt en släkting till botior och schisturor.


        Den är sällsynt i Sverige.

        Det är också möjligt att din bekant har Nissögon

        Nissöga är en annan botia-släkting och relativt vanlig fisk i större delen av södra halvan av Sverige. Till skillnad från grönlingen och sandkryparen gillar den vegetation och slammig botten.

        Sandkrypare: http://www.fishbase.se/Photos/Thumbn...ry.php?ID=4478
        Sällsynt, men säljs som dammfisk, och kan möjligen blandas ihop med grönling.

        Ingen av de här tre äter egentligen alger, utan livnär sig på smådjur bland algerna. De blir max 20 cm, och du torde sällan eller aldrig se till dem i en trädgårdsdamm. Fast det går ju inte att förneka att det är väldans coola djur. Din bekant kunde fundera på att sälja fisk om har så gott om dem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Dom kan vara hårda mot varandra om det inte är gott om gömställen och litet akvarium. Om du nu vill ha i akvarium oxå. Som mat funkar maltabletter tex Tetras tabimin, mygglarver, mysisräkor mm om det är lite storlek på fiskarna. Hur hamnade dom i dammen?
          Senast redigerad av eriahl; 15 June 2007, 16:43.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av yllekanin
            http://www.vattenriket.kristianstad....t/gronling.htm

            Inte mycket fakta om dem, men fiskeriverket eller fishbase kanske vet mer.
            Kan mycket väl vara den fisken ser precis ut så som han har beskrivet den förutom skäggtömmarna dem nämde han inget om att fisken hade
            Senast redigerad av Patrik Steen; 15 June 2007, 18:19.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Eftersom jag inte har sett dem eller hans damm så kan jag inte beskriva dem närmare än hur han har sagt om dem att dem var väldigt sällsynta och utrotninghotade och att dem var bra algätare eller så menade han att dem gick på botten och åt men det lät att dem var algätare.

              Tänkte köra dit en dag och titta på dammen,en konstgjord damm med ett bottendjup på 1.7 meter så den är nog rätt så stor eller hur låter det här 4 stycken Störar över en meter samt Koi några stycken över 80 cm.Mindre koi finns givetvis också samt Guldfisk och några (Tusen Grönligar)så det lär bli en del foton där ifrån när jag har varit där.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #8
                Ser fram emot att se bilderna!
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=280 Kan vara såna här kanske.
                  Är det Barbatula barbatula, grönling, är dom inte med på rödlistade fiskar nu
                  Senast redigerad av eriahl; 16 June 2007, 16:26.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=280 Kan vara såna här kanske.
                    Är det Barbatula barbatula, grönling, är dom inte med på rödlistade fiskar nu
                    Dem han har lever hela året i dammen så det tempen där som det hänger på så det är nog inte dem plus att dem ser ut som en fisk säger han
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Ursprungligen postat av fifi
                      Ser fram emot att se bilderna!
                      Kunde inte sagt det bättre själv. Både dammen och firrarna
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Där är nåt på 100 Koi yngel som har klarat sig genom åren och det ända som går åt, är tydligen Guldfiskarna som fåglarna tycker om tragiskt men Koi rör dem tydligen inte ser verkligen fram emot att besöka deras damm har hört så mycket om den Störarna är köpta i Danmark, den dyraste Koi kostade 8000kr köptes i Sverige.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...