sarv och mört i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nordic
    • May 2006
    • 42

    sarv och mört i akvariet

    Hej o Hå!

    Har fått tag i ett kar till billigt.

    Det är på 375liter.
    Funderar på att prova ha sarv och ev mört i karet.

    Ni som har provat detta innan.
    Vad matar(matade) ni dom med?

    Fler tips mottages gärna
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Vanligt flingfoder och koipellets funkar bra, klipp sönder skalade räkor i små bitar uppskattas oxå.
    Senast redigerad av eriahl; 22 July 2006, 15:44.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • nordic
      • May 2006
      • 42

      #3
      ok tack
      låter ju jättebra.
      Ska bara få hem karet och starta upp det då

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Kom att tänka på en sak, hur skaffar du dom. Tar du med mjärde i hönsnät blir dom skrapade och får troligen svampproblem i början. Meta med hullinglösa krokar är bättre inget skrap och hela munnar. Blir en trevlig utflykt på köpet dessutom.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • nordic
          • May 2006
          • 42

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Kom att tänka på en sak, hur skaffar du dom. Tar du med mjärde i hönsnät blir dom skrapade och får troligen svampproblem i början. Meta med hullinglösa krokar är bättre inget skrap och hela munnar. Blir en trevlig utflykt på köpet dessutom.
          Funderade precis på hur jag skulle fånga dom.
          Får bli o meta och ta en utflykt med familjen då
          Tackar för tipset...

          Kommentar

          • black_sun
            • August 2006
            • 9

            #6
            Skaffa hellre en beteshåv. Den finns att köpa hos någon bra sorterad fiskeaffär. Det är en djup finmaskig håv, cirka 1 - 2 meter i diameter. Blanda till en degklump med mjöl & vatten - Lägg i mitten och sänk ner den till botten vid nått lämpligt ställe eller brygga. Vänta nån kvart dra sedan hastigt upp håven och ta ur de oskadade fiskarna ur håvens botten.

            har själv haft abborrar i akv. funkar perfekt men är lite trixande eftersom viltfångade inhemska fiskar oftast har parasiter och annat obehagligt med sig...

            Lycka till...
            MVH
            Pär (Black sun) Kettisen

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Klart dom kan ha parasiter, inte oftast, själv har jag aldrig haft något större problem med det. Har oxå en sån håv, funkar bra, men roligare att meta tex.
              Senast redigerad av eriahl; 12 August 2006, 20:19.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Hur länge lever dem i akvariet som fisk vanligen gör eller?spelar det roll om det är grumsigt dem borde ju trivas bättre då tycker man
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • black_sun
                  • August 2006
                  • 9

                  #9
                  Mete är roligt som fritidssyssla men inte för att införskaffa akvariefisk tycker jag. Allt för många gånger fastnar kroken via munnen i ett av ögonen - Inte så trevligt kanske.

                  Tänk på att de inhemska fiskarna är oerhört rovgiriga ( i alla fall abborrar). Allt annat liv Du har i akvariet riskerar att "ätas upp"...

                  Har inte experimenterat med vattenkvalitén när Jag hade abborrar. Det verkar som om dom trivdes i vanligt berett (aquatan m.m.) kranvatten, dock spelar temperaturen roll...

                  Jag hade löjor & mörtar till en början, men dom var inte lika intressanta som abborrarna. Abborrarna är till sitt beteende väldigt lika vissa ciklider faktiskt. Dock väldigt rovgiriga och ständigt hungriga...
                  MVH
                  Pär (Black sun) Kettisen

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Dom ska ha bra vatten kvalitet precis som vanliga akvariefiskar. Dom kan bli många år så akvariet bör ju inte vara litet. Temperaturen spelar ingen roll. Vanlig rumstemp går bra. Ska man ha abborrar med andra ska abborrarna vara mindre än dom andra eftersom dom växer mycket fortare och kan bli bråkiga.
                    Man får använda små krokar om man metar.
                    När man tar hem dom brukar jag ha en sopsäck i om det skulle finnas någon liten "pigg" eller liknande i hinken så dom inte skrapar ett öga tex. Då behöver man inget lock till hinken ens. Kan ju ha både och iofs
                    Senast redigerad av eriahl; 12 August 2006, 22:30.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...