Fisk I Svenska Sjöar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Det går inte att snålmata en gädda i ett sommarvarmt akvarium. Den magrar bara av då. Sen är det bättre att ha en gädda pga att dom blir väldigt stressade av att trängas med annan gädda i ett akvarium. Slutar för det mesta med att en hugger på den andra. Värmen för abborren är inget större problem.

    Erik
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Zybeer
      • July 2002
      • 699

      #17
      Jag var ute vid en sjö och metade upp ett gäng abborre och mört igår, dumpade dem i 450 baljan. Clarias malen knep en av varje ganska snabbt men de andra lever kvar. Abborrar är ju riktigt snygga... De ser ut att må ganska bra, småflämtar litegrand bara. Mörten som är kvar har mist lite fjäll och ser lite vekare ut. Antar att de är känsligare. Synd bara att vattnet luktar en del fisk...

      MVH
      /Jens
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        inga bilder ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #19
          jag tog elritsa från min mosters damm förra sommaren, ingen höjdare. alla utom en av de 15 jag tog överlevde. och elritsorna levde i dammen tillsammans med mina guldfiskar, som dog, och jag skaffade nya senare.

          går det överhuvudtaget att ha abborre tillsammans med andra fiskar, i en 220 balja?

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Ja, men ta så små abborrar du kan få tag i eftersom dom växer fort. Är dom andra större från början kan det gå över sommaren åtminstone.

            Erik
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Fiskaren
              • March 2004
              • 166

              #21
              Har ni inte hört talas om 1000-brödrasjö?? Fiskar blir inte större än det finns utrymme och mat till dem. många fiskar i en liten sjö innebär små fiskar.
              Har själv en signalkräfta i ett 40-liters akvarium. Hade 3 honor och 1 hane ifrån början, men hanen åt upp honorna. Vet ej om han är homosexuell eller om det är för trångt.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Jag tror det mer har att göra med fodertillgång och vattenkvalité att göra.
                Inte utrymme. Jag har själv dragit upp en del killis i ganska små byttor utan att se att de växer saktare för det. Men då gäller det att vara extra vaksam över vattenkvalitén.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av Fiskaren
                  Har ni inte hört talas om 1000-brödrasjö?? Fiskar blir inte större än det finns utrymme och mat till dem. många fiskar i en liten sjö innebär små fiskar.
                  fiskat abborrar i en sån sjö i över 15 år.
                  dom 2 sista gångerna jag var där så var sjön på väg att gå från en 1000 brödra sjö då man kunde få rätt stora abborrar.

                  en grej man kan göra för att undvika att få en 1000 brödra sjö är att aldrig slänga tillbaka fisk som är för liten.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Du har rätt i att ett 40-liters blir trångt för 4 signalkräftor. Som små går det iofs men sen blir det gruffigt. Vid skalbyte är dom duktiga på att ge sig på varandra oxå.

                    Erik
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      #25
                      nu har jag en skarpsill som lever i en liten 27 liters burk, som jag samtidigt odlar svenska räkor i , den ska få bo i 250 liters sen, med en kompis eller 2 tror jag , den blir 20 cm och liknar just nu en blå danio. sen har jag en liten bottenlevande fisk som jag inte har en blekaste aning om vad den är för nått
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        TastyFish har du några bilder kanske ?
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Du kanske hittar den om du tittar på http://www.fiskbasen.se/ gå in på fiskar, nordiska vatten

                          Erik
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #28
                            Favorit i repris:


                            Har haft storspigg inne, hanarna är väldigt vackra om man fångar dem under lektiden.

                            Mvh Cecilia

                            Kommentar

                            • Tastyfish
                              • February 2005
                              • 1761

                              #29
                              har ingen kamera ännu raven + jag måste skaffa han några polare. han hadde en väldans otur med hans lilla 27 liters, en katt hadde kommit in i morsans förråd och pissat i sanden *s* alla hans uppfiskade kompisar dog men sen när vi märkte att botten stank så bytte vi balja fort.
                              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                              Måste skaffa mig fler djur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...