Vad är det för enorm karp i dammarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Vad är det för enorm karp i dammarna?

    Det kan ju diskuteras huruvida det är en "svensk fisk" men låt oss kalla den det eftersom den lever i svenska vatten även om den är introducerad...

    Nuförtiden finns det stor karp i många dammar i Helsingborgstrakten - bland annat en rejäl besättning i dammarna vid krematoriet, något min hund tycker är så spännande att han faktiskt dök i vattnet en gång för att försöka få tag i dem...
    Men de största odjuren jag någonsin sett i Sverige (inget klår de gigantiska jag sett i thailändska tempelträdgårdar) finns i några dammar i en skog nära mitt bostadsområde.
    Jag stod och tittade på dem i morse när de var vid ytan i ösregn och mumsade på bröd som någon kastade till änderna, och funderade än en gång på vad det egentligen är för art. Under den senaste värmeböljan insåg jag för första gången hur många de är när jag klättrade upp för en slänt och kastade ett öga nedåt dammarna och såg massor av enorma "valar" som låg och solade i det badkarsvarma ytvattnet.

    Vad är det för något? Någon typ av gräskarp? De är uppenbart av karptyp och ser mörka ut i färgen - när de ligger i solen vid ytan ser de väldigt mörkt grå, nästan svarta, ut. Det är lite svårt att uppskatta storleken på avstånd men de största ser definitivt ut att vara en bra bit över en meter i längd.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Var det inte den vanliga gräskarpen eftersom den odlas och planteras ut i Sverige (tillstånd krävs för utplantering) eftersom den som namnet säger "håller rent" så att inte olika vattensamlingar växer igen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag tror också det är gräskarp, som blir stor.

      Kommunen har fått tillstånd av länsstyrelsen att plantera ut fyra gräskarpar i dammarna på grönområdet mellan Fagottgatan och Blekingegatan i Bjuv.

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Ah så det bör vara det då. Tackar

        Jo, när jag googlade på dammkarpar i Sverige, såg jag att det stod att gräskarpar var vanligast men jag fattade det som att det fanns ett antal olika arter och dels vet jag inte mycket om dammfisk... dvs absolut ingenting Jag har typ skilja på en riktig koi och... övrigt :P De är stora, mörkgrå odjur som mest liknar någon sorts gigantiska malar när man ser dem ovanifrån... De har lite platt tryne
        Jag kan mina svenska fiskar och tropiska havsfiskar men dammar... njae.

        Det är ju alltid skoj att veta vad man tittar på. Och som de flesta människor, blir jag fascinerad av riktigt stora djur
        Jag måste läsa lite mer om dem för jag kunde nästan svära på att de brukar iaktta en när de ligger och solar vid ytan, eftersom de vänder sig efter medan man går förbi - även på längre avstånd uppe på slänten där man ser dem bäst. Viss fisk har ju väldigt god syn.

        Min hund är lika fascinerad... men jag har lärt mig att hålla extra hårt i kopplet när det syns till fisk i vattnet... (För övrigt finns det stora mängder änder, rörhöns och sothöns vid dammarna i fråga och jag har en fågelhund, så det är full kontroll som gäller om man inte ska orsaka olyckliga situationer...) Hans beteende är kul när det kommer till fisk (utom när han dök i krematoriedammen för att han slet sig och jag fick släppa kopplet för att inte själv bli idragen...)
        Han fiskar när han är lös. Jag vet inte hur många tusenbröder han lyckats fånga vid Västersjön där vi tillbringar mycket tid på somrarna... Det första han gör är att dyka i vattnet och springa runt som en dåre i det grunda strandvattnet med munnen som en pelikan i vattnet... (Jag accepterar självklart inte att han jagar övrigt vilt, men fisk kan jag ha överseende med... 99,99 % av dem klarar ju sig undan hur lätt som helst och hans "fiske" med omedelbar död genom krossning, är ju snällare än att människor drar upp dem med krok...)

        Kommentar

        Arbetssätt...