kommer han (abborren) mån bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • embl
    • July 2018
    • 38

    kommer han (abborren) mån bra

    Hej!
    Jag har under kräftsäsongen fiskat upp en ca 6cm hanne (kräfta) som jag vill ha i ett akvarium så tankarna var ett 45L men det verkar lite litet (skulle släppa ut han vid ca 10 cm)
    så tankarna efter detta var att fånga (meta) upp en abborre ca 5cm och ha han i ett 45-60L och släppa ut den när den blir förstor och frågan lyder kommer detta gå eller kommer han dö. (har du erfarenhet med svenska fiskar får du gärna dela med dig)
    Mvh! Emil
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Är rätt säker på att det inte är lagligt att släppa ut dem igen, så du skulle behöva planera för deras fullvuxna storlek.

    Kommentar

    • embl
      • July 2018
      • 38

      #3
      ok tack för svar men jag ska ha dom ensamma så inga sjukdomar kommer. Om du vet något om att ha mört så får du gärna dela med dig (fångade en 4cm idag)

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag vet inte annat än att mörtar mest är nattaktiva

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          I den storleken är nog både mört och abborre stimfiskar, så den blir nog väldigt skygg ensam.

          Kommentar

          • embl
            • July 2018
            • 38

            #6
            ok tack för svar

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Rätt vanligt att de dör ganska snart när de hamnar i akvarium.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Abborrar klarar sig bra i akvarium, MEN de växer fort och är aggressiva rovfiskar. Dvs de äter upp de fiskar som går in i munnen på dem, och har man mer än en abborre slutar det ofta med att de så småningom slår ihjäl varandra.

                Ett 45 liters växer en abborre ur på under ett år.

                Dvs det är en aktiv och vacker fisk, men kanske inte helt lyckad som akvariefisk.

                De enda svenska fiskar jag på rak arm kommer på som är lämpade för mindre akvarier är groplöja, elritsa och spigg.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13119

                  #9
                  Oj det var länge sen Azur, kul att se ditt gamla bekanta namn
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...