720L Abborre/Röding?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goosgem
    • April 2017
    • 16

    720L Abborre/Röding?

    Har funderat lite hit o dit, försökt överväga skötsel, hur svårt och hur mycket tid och nogrannhet jag vill och kommer att ha tid till, vad för slags fisk, växter och övrig inredning jag ska ha i mitt 720L akvarium, om det ska va ett enkelt sälskaps lr nåt mer inriktat, det var då jag råkade snubbla över denna tråd i forumet.
    Abborre i akvariet låter ju helt perfekt och kul i mitt tycke hur jag skulle vilja ha det.
    Har läst hela forumet i ämnet men har fortfarande lite frågor som jag hoppas kunna få svar på.

    Någon skrev här i forumet att han/hon höll 4 grader och mörkt i akvariet vinter tid!!! för att Abborren skulle ha lättare till lek, vore ju kul om dom kunde leka.
    Men hur ser man skillnaden på könen om man nu försöker fånga lite Abborr yngel?
    Det är väll inga tekniska problem med att få och hålla vattnet i akvariet så pass kallt, men ska det behöva vara så kallt för att få den till lek?
    Och vilka växter klarar den kylan och mörkret under så lång tid?
    Att det sen blir grumligt av mjölken är ju försåligt, om man lyckas komma så långt, men det borde väll filtret lyckas ta hand om ganska snabbt?
    Kör med ett fx6 i mitt 240L för att få igång bakterierna, ska flyttas till 720 karet då det är dags.
    Sen var det ju det där om vilka fiskar man kan hålla ihop!
    Eftersom jag bor ganska långt upp i Norr i detta avlånga land så har vi ganska gott om Röding, skulle det funka i akvariet?
    Rödingen är ju en insekts ätare till största del, om jag inte har fel nu, och borde ju då lämmna Abborren i fred om än den växer sig större lr?
    Nån som provat Röding i akvarium?
    Rödingen är ju en fantastiskt vacker fisk, men den kräver ju mycket klart, svalt och rent vatten, räcker filter kapasiteten på bara ett fx6?
    Sen hur många fiskar, om vi nu håller oss till Abborren, kan man peta in i akvariet?
    För vad jag förstått så äter den ju ganska mycket i jämförelse med andra fiskar i samma storlek?
    Abborren och Rödingen borde lämna varann i fred tror jag, i alla fall vad gällande kanibalism då Rödingen växer sig större än Abborren, men vilken/vilka mer fiskar skulle kunna passa med dem utan för att man ska behöva fylla på med nån sort som Abborren käkar upp?
    Om Abborren och Rödingen nu går att hålla ihop?
    Och om det över huvudtaget går att hålla Rödig i akvarium?

    Blev några frågetecken inbakade i texten som jag hoppas kunna få vägledning i, om nån orkat läsa allt!
    Finns garanterat sånt som jag inte tänkt på, eller vet nåt om, så har ni vetskap lr erfarenhet av egna experiment med att hålla Svensk vildfångad fisk i akvarium som jag inte nämt bland mina frågor så skriv gärna ett par rader om vad ni vet.

    Vill ju så gärna ha Abborrar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Aborryngel är inte lätt att se skillnad på. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1527&SOK=1

    Röding är som du skriver mycket svårare än abborre att hålla i akvarium. Nöj dig med abborre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Intressant tråd, när skulle man då under året lättast ”hitta”/få tag på abborrar?
      Är det ”laglig” att fånga in och hålla dessa direkt från sjö?




      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Abborrarna fångar man lämpligen under sommaren. Jag kan inte gå ed på att det är lagligt att hålla abborrar men nog tror jag att det är det om förutsättningarna är OK. Däremot så om man släpper ut dom igen skall det ske på samma ställe som de fångades på.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • FamCarlin
          • August 2012
          • 50

          #5
          Jag har precis kört i gång med Abborre som togs upp med vintermete. Har försökt läsa på lite med vattentemp pch det verkar vara spriddda åsikter om vad som är bäst, men många har rapprorterat att det fungerat bra med många år och enbart rumstempererat så det är var jag siktar in mig på. Det dog dock lite tid att vänja in fiskarna till rätt temp, jag lät tempen öka ifrån 5C till 20C över 3-4 dygn.

          När det gäller ingfångande och kvarhållande så är det OK enl länstyrelsen. Men om man skall släppa ut dem så skall det vara på samma plats som man tog dem och man skall säkerhetssälla att de är fria ifrån sjukdommar och parasiter. Jag kommer inte släppa ut mina av den anledningen att jag inte med 100% säkerhet kan garantera det.

          Jag har bara kört några dagar nu, de var lite tröga med att börja äta men nu äter de frysta röda mygglarver.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Som ung pôjk hade jag abborre i mitten av 1970-talet, dessa fångades i Härlanda tjärn på försommaren, troligtvis fjolårsfödda fiskar.
            Dessa släpptes tillbaka på samma plats någon gång på hösten.
            Det var ju många år sedan nu, men jag vet att jag fick rådet av en äldre medlem i en akvarieförening, att man kunde jämföra dessa med större ciklider, de är nu släkt på inte alltför långt håll. Jag trodde iallafall att honorna var litet rundare om buken och hanarna var kraftigare med större fenor, men vet inte om jag hade rätt, två förmodade hannar bråkade så den ena gavs bort till en kompis. Jag fick aldrig någon lek på dessa, och dom matades med vanligt Tetra-Min som man hade på den tiden..

            Röding...Tja fråga någon uppfödare, dom kräver ju väldigt syrerikt vatten.
            Nej, jag tror inte heller det är genomförbart att ha sådana i ett 720.

            Problemet med vattentemperaturen... Som alla akvarister redan vet är det ju väldigt lätt och enkelt att värma akvarievattnet, om man har tillgång till vanlig hushållsel och en termostatstyrd doppvärmare.... Men det är betydligt svårare att kyla vattent. Mig veterligen finns det inga "doppkylare" att köpa i zoobutikerna. Säkerligen finns det kylanläggningar för kommersiellt bruk, eller för olika industriprocesser att köpa, men kanske svårtillgängligt och kanske också väldigt dyrt och energikrävande. Möjligen, om du har en värmepump i huset kanske du kan utnyttja restkylan från den... ja bara en fundering.
            Att borra hål i fastaden och lägga ut många meter slang under snön och ansluta till pumpen kanske funkar... Men känns inte som någon bra idé.
            Man brukar ju också ha högre temperatur i källare och garage än vad som våra inhemska fiskar vill ha.

            Kort sagt, så finns det väl en enklel anledning till varför "alla" har tropiska eller subtropiska fiskar i såväl sött-, bräckt- som saltvatten, nämligen den att det är lättare att värma vattnet än att kyla ned det.... Men jag vet en kille som bodde i Öckerö kommun som hade inhemska fiskar från Skagerack i akvarium, inomhus i uppvärmt rum. Han hade treglasfönster i akvariet och någon smart ventilation för att då bort kondensen som annars bildades på akvarierutans utsida... Alltså ytterligare ett skäl till varför "alla" har tropiska eller subtropiska fiskar, och andra vattenlevande djur....
            Senast redigerad av Björn J.; 09 February 2018, 17:30.

            Kommentar

            • maglofster
              • February 2018
              • 9

              #7
              Kyla vatten är absolut inget större problem. Det är många av oss som kör revakvarium som kyler hela sommaren. Det är också många som kör kalla saltkar som kyler året runt. Akvariekylare finns i parti och minut. Om man vill ha en riktigt fin kylare med hög kvalitet rekommenderas Teco. Kan köpas här exempelvis https://www.drakfisken.se/123-kylare. Finns betydligt billigare "kina-kylare" också.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av maglofster
                Kyla vatten är absolut inget större problem. Det är många av oss som kör revakvarium som kyler hela sommaren. Det är också många som kör kalla saltkar som kyler året runt. Akvariekylare finns i parti och minut. Om man vill ha en riktigt fin kylare med hög kvalitet rekommenderas Teco. Kan köpas här exempelvis https://www.drakfisken.se/123-kylare. Finns betydligt billigare "kina-kylare" också.
                Lär sig något nytt, varje dag man gör! Men billiga är dom ju inte precis, kylarna. Drar väl en del ström också, kan tänkas.

                Kommentar

                Arbetssätt...