Gädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hery
    • December 2003
    • 6

    Gädda

    Någon som har haft vanlig gädda, esox lucius alltså, i akvarium?
    Jag skulle gärna vilja ha skötseltips, foder, fångstsätt etc.
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    hur stort akvarium ska du ha den i??
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • zdybnet
      • December 2003
      • 406

      #3
      Jag har en gädda
      Fångade den för-hand i norrland i sommras, den var liten då cirka 4 cm. Jag sköter den iprincip som en vanlig akvariefisk.
      Jag brukar mata den med räkbitar som ja klipper i lagom stora bitar eller lax som jag skurit till. Fast den äter hellre levande fiskar.
      //Karro & Johan

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #4
        Jag har en gädda
        Fångade den för-hand i norrland i sommras, den var liten då cirka 4 cm. Jag sköter den iprincip som en vanlig akvariefisk.
        Jag brukar mata den med räkbitar som ja klipper i lagom stora bitar eller lax som jag skurit till. Fast den äter hellre levande fiskar.
        coolt!
        Hur stort akvarium har du den i??
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • zdybnet
          • December 2003
          • 406

          #5
          För tillfället i halva 158 liters akvariet.
          Va tvungen att dela av det när jag hade en kulfisk och en svärdbärare men jag ska nog ta bort glaset mellan snart.
          //Karro & Johan

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            ok,....jag vill också ha någon svensk fisk!! kanske några aborrar?
            behöver man något större kar sen när gäddan har växt till sig?
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            • zdybnet
              • December 2003
              • 406

              #7
              ja det måste man... gäddor kan bli riktigt stora. Fast jag vet inte om dom blir det i fångenskap. Jag ska iallafall ha min så länge som möjligt. När den blir för stor eller när jag tröttnat på den ska jag släppa ut den. Funderar på att skaffa små stimm fiskar som jag såg uppe i norrland i sommras, vet dock inte vad dessa heter. Får se om det blir något mer vildfisk projekt efter sommaren
              //Karro & Johan

              Kommentar

              • Daniel Odell
                • November 2002
                • 1595

                #8
                svensk fisk behöver en köldperiod under vintern. Att ha dem i tropiska temperaturer året runt är inte lämpligt. Ett delat 156L är ej optimalt för en gädda.
                fish r friend

                Kommentar

                • zdybnet
                  • December 2003
                  • 406

                  #9
                  Vattnet är kallare på vintern i mitt akvarium då jag inte har någon doppvärmare. Fisken har heller inte visat några tecken på att må dåligt. Akvariet är bara avdelat temporärt + att fisken inte är så stor heller.
                  //Karro & Johan

                  Kommentar

                  • diverman
                    • December 2002
                    • 211

                    #10
                    Man kanske skulle håva upp några klassiska snorgärs, tror inte dom blir så stora.

                    Pontus

                    Kommentar

                    • Jaymz75
                      • January 2004
                      • 2

                      #11
                      Gäddor brukar vara rättså elaka. Kan bli helt rent i akvariet.
                      Har haft lite olika vildfiskar. Hade en gång en Bäck Öring. Gick bara en sommar eftersom han vägrade äta annat en nyfångade flugor.
                      Har oxå provat med "Kvidd" Elritsa. Det funkade riktigt bra. Dock ej ihop med Öringen

                      Kommentar

                      • schizo
                        • August 2003
                        • 259

                        #12
                        Som sagt så behöver gäddor en kallperiod, helst inte bara en kort period utan en ganska lång period.

                        Ett annat problem är ju storleken. Dom blir ju garanterat minst 60 cm i fångenskap.

                        Aborre blir ju inte så lång kanske 40 cm,

                        Så det vill ju till att man har ett stort akvarium. Skulle nog vilja påstå att aborre är en stimfisk så det skulle betyda (om man använder regeln 1 lit / cm fisk) 4000 liters akvarium för 10 aborrar.
                        - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                        Kommentar

                        • schizo
                          • August 2003
                          • 259

                          #13
                          Stimfisken du tänker på kanske är någon variant av Spigg.
                          - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                          Kommentar

                          • zdybnet
                            • December 2003
                            • 406

                            #14
                            Det är kvidd jag menar att jag vill prova med
                            Men min far säger att dom är jättekänsliga för dåligt vatten?
                            Min gädda är inte så kräsen, utan den hugger i princio efter
                            det man släpper ner i akvariet. Räkbitar funkar utmärkt.

                            schizo - jag tänker ju inte ha den tills den blir 60 cm.
                            Just nu är den 10-13 cm. Jag kommer släppa ut den innan den
                            blir 20 cm.

                            Jaymz75 - Hur mkt kvidd hade du och i hur stort akvarium?
                            //Karro & Johan

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              • March 2003
                              • 320

                              #15
                              jag är oxo en av dom som skulle vilja ha en svensk vilding i akvariet,MEN risken finns ju alltid att dom bär med sej sjukdomar och när dom har växt sej för stora,"inte" kan man väl slänga dom i sjön/havet hursomhelst eller? Ja menar dom har ju inte blivit van /lärt sej hur dom ska klara sej i vilt tillstånd med alla faror odyl när dom har fått allt serverat eller?
                              M-L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...