Gädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #16
    mata me levande fisk bara till gäddor
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • zdybnet
      • December 2003
      • 406

      #17
      Ger du fisken levande fisk så kommer den ju att jaga. + att jaktinstinkten är ett medfött beteende (?) så det lär ju inte direkt bara "försvinna".
      //Karro & Johan

      Kommentar

      • Jaymz75
        • January 2004
        • 2

        #18
        Jaymz75 - Hur mkt kvidd hade du och i hur stort akvarium?

        Det var ett tag sen. Men jag hade 10st ca 5cm fiskar i ett 60L.
        Men jag hade dom ihop med Öringen. Så det försvann en om dagen.
        Och min Öring var alltid väldigt fet
        Öringen blev cirka 20cm innan han fick återvända till sin bäck.

        Kommentar

        • zdybnet
          • December 2003
          • 406

          #19
          Najs Jag vill ha ett helt stimm få se hur många jag lyckas få tag på till mitt 158 Liters
          //Karro & Johan

          Kommentar

          • legion
            • January 2004
            • 17

            #20
            har också haft en liten gädda vilket jag släppte senare men skulle vilja ha en till till mitt 200l akvarium är det nån som vet med säkerhet att de inte växer ut akvariumet eller anpassar de sig till storleken på akvariumet?

            Kommentar

            • Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

              #21
              Om man bortser från dess fysiska storlek så tror jag inte att gäddan är i behov av extremt stora kar. Det är ju inte en fisk som simmar omkring så mycket utan står mest och hänger. Men det är klart, jag skulle tro att en gädda så småningom växer ur ett 200 liters kar.

              I en bok jag har står det så här:
              "Att gäddan växer olika snabbt har man konstaterat genom vetenskapliga studier i olika näringsrika vatten. Tillväxten är alltså i stort sett beroende på tillgången på föda. Ju mer energi som går åt för att jaga efter födan, desto långsammare tillväxt och tvärtom." Ganska logiskt, eller hur!

              Så om man vill hålla den så länge som möjligt är ju tipset att mata den med levande och snabba lite mindre fiskar än köttbitar eller redan döda fiskar.

              Lycka till

              MVH Kalle
              MVH Kalle
              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #22
                Mmm himla intressant det där! Jag ska definitivt försöka få tag i lite "svenska" fiskar till sommaren. De flesta av de vanliga fiskarna är ju ganska så anpassningsbara och jag tror inte att de skulle fara så illa av att inte få en köldperiod hela vintern... Enligt Tropfrog som har hållit svenska fiskar ska det inte vara några problem iaf.

                Jag tycker det vore himla kul med en avdelning på zoopet för just kallvatten. Eller svenska fiskar eller något. Så man slipper söka runt för att hitta några diskussioner om ämnet... Vad tycker ni?

                MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • Tottofagrin
                  • July 2003
                  • 330

                  #23
                  Tycker också att det är himla intressant med kallvatten och svenska fiskar. Finns oerhört många upplägg och en massa olika biotoper man skulle kunna sätta upp.

                  En egen avdelning med kallvatten eller nordiska fiskar skulle också vara bra tror jag, precis som Jens skriver.

                  MVH Kalle
                  MVH Kalle
                  "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                  Kommentar

                  • ToMTeMoR
                    • January 2004
                    • 36

                    #24
                    Det finns en mycket enkel lösning på problemet med en för stor gädda. Ät den! Gädder är ju goda

                    Kommentar

                    • zdybnet
                      • December 2003
                      • 406

                      #25
                      Man kan ju inte äta sina husdjur heller! =)

                      hehe
                      //Karro & Johan

                      Kommentar

                      • Zybeer
                        • July 2002
                        • 699

                        #26
                        Hur fångade du din Gädda Zdyb? Några tips? Enda gäddor jag har sett är de stora på kroken... Man kan ju kanske inte direkt använda en sorts mjärde för gädda...

                        Fasen vad sugen jag blev på det här med svenska firrar i akvarium! Hade en del storslagna planer på att låna en del prylar från biologiska instutitionen här på Umeå universitet och ge mig ut och hugga upp isen i älven... Under ett vinterekologiprojekt förra vintern hittade vi ett flertal små nejonögon i bottenmatrialet i vindelälven! Vi högg upp isen och använde en två meter lång håv för att sleva upp bottenmaterial som vi sedan gick igenom med vannor. En hel del läckra saker man kan hitta fast det är vinter och isen ligger tjock...

                        MVH
                        /Jens
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                        Kommentar

                        • Niizze
                          • February 2003
                          • 206

                          #27
                          Att få en fisk som man släppt ut att återanpassa sig är nog inga problem. Tänk på att inplanterade regnbågar offtast är odlade i fångenskap.
                          Kompisen hade en gädda, men den omkom när den försökte äta en dvärgciklid som var lika stor som den själv.
                          /Niizze

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #28
                            Låt de svenska fiskarna vara, det finns en orsak varför man har börjat med tropiska fiskar, de är vackra att se på.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Tottofagrin
                              • July 2003
                              • 330

                              #29
                              jag fr min del kan tycka att våra svenska fiskar är nog så vackra. Titta bara på gädda, abborre, öring, m.m, m.m.. Ibland känns det som om man går över ån för att hämta vatten...

                              MVH Kalle
                              MVH Kalle
                              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #30
                                Jag vet inte hur det är med svenska fiskar om de inte får en kall period då de absorberar den rom/mjölke de inte har använt till lek och får en tid då de sätter ny rom/mjölke.
                                Men det är kanske någon annan som är insatt.

                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...