Att hålla arter jag metar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erik81
    • April 2013
    • 81

    Att hålla arter jag metar...

    Jag undrar... Finns det någon bra bok om att hålla fiskarter man ofta metar? Jag tänker mig fiskar som t.ex. sarv, ruda, mört, id, stäm, färna och liknande "coarse fish". Tips mottages tacksamt.

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
  • noisy
    • October 2006
    • 338

    #2
    Är inte det förbjudet?!

    Kommentar

    • erik81
      • April 2013
      • 81

      #3
      Det var inte frågan, frågan var om det finns någon bok om det :-)

      Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det är nog inte förbjudet att hålla vildfångad svensk fisk vad jag förstår, däremot är det väl förbjudet att släppa tillbaka den igen. Fiska är ju inte förbjudet, och om man äter fisken, eller stoppar den i ett akvarium är det nog ingen som bryr sig om.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av noisy
          Är inte det förbjudet?!
          Nej, det är tillåtet att hålla svensk fisk (om den inte är fridlyst).

          Vad jag vet finns det ingen bok om att hålla svensk fisk. Det är en märkligt eftersatt del av hobbyn.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Kan tänka mig att populariteten av dessa fiskar inte är så stor när de inte är så färgsprakande samt växer sig ganska stora. En mört blir ganska snart upp till 25cm i akvarium enligt artbeskrivningen.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • erik81
              • April 2013
              • 81

              #7
              Ok, tack för svaren!

              Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Det är definitivt lagligt att hålla fisk som man fångat själv här hemma, då under förutsättningarna att den inte är fridlyst - vilket då gäller mal - och att den är lagligt fångad. Alltså att regler om minimimått, fiskekort osv osv respekteras.

                Det är ju magert med böcker om inhemskt men helt tomt är det inte. Eggers bok Sötvattensakvariet handlar uteslutande om inhemskt. Inte mycket om fisk men däremot mycket om vatteninsekter och andra kryp vilket är väl så intressant som fiskar och klart värt att prova. Lindhes bok Mina tama insjöfiskar handlar bara om inhemsk fisk i akvarium. Dock är den lite föråldrad i ett och annat så man bör läsa med viss urskiljning, i synnerhet när det gäller vattenkemi. Bägge böckerna får man leta efter på antikvariat eller bibliotek.

                Vill man ha inhemskt salt så finns det avsnitt om det i Eggers bok Saltvattensakvariet och i Saltwater aquarium av Dakin.

                Nåt som rekommenderas om man är intresserad av inhemskt är Jon Olavs sida:

                akvarium, norsk fisk, ferskvann, abbor, laue, hork, mort, ørret, ørekyte, stingsild


                Det finns en del om inhemska sötvattensfiskar och akvariehållning av dem, det finns också ett avsnitt om byggande av träakvarium. Framförallt så finns det också en tankblogg om ett kallt saltvattensakvarium som är en stor inpirationskälla för oss som mixtrar med sånt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • erik81
                  • April 2013
                  • 81

                  #9
                  Många tack ^^ :-)

                  Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    under förutsättningarna att den inte är fridlyst - vilket då gäller mal
                    Även ål.
                    Det var nyligen ett rättsfall med en kille som höll en ål i akvarium. Det hela var otroligt dumt, rentav löjeväckande, men sån är lagen.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Även ål.
                      Det var nyligen ett rättsfall med en kille som höll en ål i akvarium. Det hela var otroligt dumt, rentav löjeväckande, men sån är lagen.
                      Nja, ål är inte fridlyst. Däremot är det, med vissa undantag för yrkesfiskare, förbjudet att fiska ål. Ål är också EG 338/97 bilaga B vilket medför krav på att visa lagligt ursprung. Vad detta innebär är att det när det gäller ål inte som när det gäller mal finns ett totalförbud för vildfångade exemplar utan att det finns i alla fall teoretiska möjligheter att hålla inhemsk ål. T ex då om man kan bevisa att den är fångad innan fiskeförbudet, bevisa då, inte göra troligt utan verkligen bevisa det.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...