Fiskar från bräckt vatten till sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Fiskar från bräckt vatten till sötvatten

    Jag har planer på att starta upp ett svenskt insjöakvarium och tänkte därför fånga in ett gäng svenska fiskar att ha i det. Det bästa stället att fånga dessa fiskar är i havet då jag inte har någon passande sjö i närheten. Går det bra att ta fiskar från bräckt vatten och introducera dom i ett sötvattenskar?
    Senast redigerad av Wieder; 13 June 2013, 15:20.
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    I teorin borde det gå att sakta vänja över dom till sötvatten, men det är helt klart smidigast att fånga dom direkt från sötvatten.
    Annars kan du ju starta ett bräckvattenakvarium då kan du ha Tångräkor, Tångsnälla och annat kul.
    Du måste i vart fall starta en tråd om karet, det är alldeles för få som håller inhemska sötvattensfiskar.


    Ps, tänk på att alldrig släppa tillbaka något i det vilda i fall du har växer och djur från olika källor i akvariet. Det finns risk för smittospridning då.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det beror på fisken. Sötvattensfiskar som går ut i östersjön (mört, löja, abborre etc) går bra att vänja med sötvatten, men saltvattensfiskar som går in i Östersjön (kantnål, svart smörbult, tånglake etc) klarar inte rent sötvatten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...