Insjöfisk med akvariefisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farox
    • March 2011
    • 49

    Insjöfisk med akvariefisk?

    Hej.
    Har 3st abborrar som simmat i mitt akvarium nu i ca 3-4månader utan några som helst problem. Tempen har varit rumstemp och eftersom det är i källaren så har det legat runt 20C.

    Nu undrar jag, abborrar ska ju palla rätt varmt vatten men hur skulle det funka om jag körde 24C vatten och släppte ner några av mina tropiska fiskar såsom fengäddor och peacock bass. Skulle detta gå? eller kommer abborrarna dö eller tvärtom? (Ingen är i farozon att bli uppäten av någon annan)
    www.mfksweden.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det borde funka. Eller rättare sagt så är temperaturen i alla fall inget problem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1660

      #3
      Varför ska du testa hur mycket fiskarna tål? Är det inte bättre att försöka göra det så bra som möjligt för dem, och hålla arter med olika temperaturkrav (och andra krav) var för sig?

      Olle

      Kommentar

      • Farox
        • March 2011
        • 49

        #4
        Olle, jag frågar här för att ta reda på om de skulle trivas ihop. Hört att abborren typ mår bättre i varmare vatten men samtidigt säger andra att de måste ha kallare perioder på vintern.

        Vid forsmark har de en testsjö där varmt vatten åker förbi för att kylas, det blir så varmt i den sjön att isen aldrig lägger sig där. De har forskare där som kollar hur fiskar påverkas och tydligen drar sig mycket abborre in i den sjön och växer fort och mycket bättre än utanför i svalare vatten.

        Planen var att hålla insjöfisk för sig och tropiska för sig men sett lite där folk blandat nu och blev lite sugen själv :P
        www.mfksweden.se

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Risken med såna fiskar är ju att de äter upp varann och om det visar sig omöjligt kan det bli mobbing. Det är ju dock inget specifikt för just den kombinationen. Så visst, det går säkert, i alla fall ett tag. Jag tycker ändå inte det känns som en bra ide, i längden kommer en sån temperatur att slita på abborrarna, tillväxten kan bli bra men livlängden är det nåt helt annat med. De är ju inställda för en viloperiod på vintern och får de inte den så växer de fortare än vad som är långsiktigt bra.

          Dessutom är det ur smittosynpunkt tveksamt att blanda hur som helst, i vilket fall, sätter du ihop inhemsk fisk med akvariefisk så får den inhemska aldrig aldrig under några som helst omständigheter sättas tillbaka i sjön.

          Så mitt svar är alltså att det väl går men att det är bättre att låta bli.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Olle A
            • January 2002
            • 1660

            #6
            Fråga får du naturligtvis göra, men jag har svårt att tänka mig att abborrar skulle må bra i 24 grader under en längre tid. I svenska vatten, där de ju lever naturligt, blir det sällan så varmt ens på sommaren. För att inte tala om vintern, då de som Bygert skriver är inställda på en viloperiod. En kortare period under sommaren skulle de säkert kunna vara i ett tropiskt akvarium, men då får de som sagt inte släppas ut i sjön efteråt med tanke på smittorisken.

            Olle

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Olle A
              Fråga får du naturligtvis göra, men jag har svårt att tänka mig att abborrar skulle må bra i 24 grader under en längre tid.
              Du underskattar abborrar. De är så pass värmeälskande att utsläppta abborrar blivit ett problem t.ex. på cypern och i australien, så länge vattentemperaturen inte ligger över 30 grader under längre tid så frodas de.

              Det är riktigt att de har kortare livslängd i varmare vatten. Grundregeln för växelvarma djur (som nästan all fisk är), är att 10 grader varmare vatten ger fördubblad metabolism, dvs dubbelt så snabb tillväxt och hälften så lång livslängd. Jag tror inte man kan säga att livslängd i sig är ett mått på livskvalitet: maximal livslängd får man om håller dem vid den lägsta temperatur där de fortfarande äter, och ger dem så litet mat att de med nöd och näppe inte svälter ihjäl, men om abborren själv får välja så väljer den vatten med en temperatur mellan 18 och 27 grader och proppar i sig foder för kung och fosterland.

              24 grader är kort sagt inget problem alls, förutom att de inte kommer att leka om de inte får några veckor med temperatur på 15 grader eller lägre. Däremot tror jag det kan bli problem med sällskapet - abborrar är aggressiva, men har nog ingen chans att hävda sig mot fiskar som Peacock bass eller fengäddor.
              Senast redigerad av Azur; 14 August 2012, 21:27.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Farox
                • March 2011
                • 49

                #8
                Aggressivitet är det nog inge problem med :P Kommer bara vara stora eller rovfiskar i karet om jag skulle blanda.

                Men vad tycker ni, ett stort jaja eller en usel idé? Tycker det skulle vara en grym kombo med fengäddor och abborrar och sen se hur en Peacock bass skulle passa in i ett litet abborre stim :P

                Sjukdomar är jag inte orolig för då de har gått så länge och bör inte ha något kvar sen sjön och det här med att släppa ut dom hade jag inte tänkt ändå. De äter pellets så om jag nån gång vill bli av med dom kanske nån med damm vill ta emot dom elr liknande men planen är att behålla dom och anpassa kar efter storleken. De går just nu i ett 540L.
                www.mfksweden.se

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Du underskattar abborrar. De är så pass värmeälskande att utsläppta abborrar blivit ett problem t.ex. på cypern och i australien, så länge vattentemperaturen inte ligger över 30 grader under längre tid så frodas de.
                  Du gör dig skydlig till ett misstag här. Man måste skilja på vad arten tål och vad individen tål. Abborrar är anpassningsbara och har ett enormt utbredningsområde, de finns t ex i sydeuropa, turkiet, iran, kina mm. Bara därför att arten klarar varma miljöer så innebär det inte att alla individer gör det, det är inte till att förutsätta att en abborre från iran har samma preferenser som en från närmaste insjö. Naturligtvis är de som finns här anpassade till vårt klimat.

                  Ett exempel för att visa hur det kan fungera, gran har också ett hyggligt stort utbredningsområde men trots att det handlar om en och samma art kan man inte flytta dem hur som helst. Man håller i skogsbruket reda på härkomsten eller proveniensen och misstag leder till elände. Nu använder man ofta plantmaterial som kommer från ett några breddgrader sydligare läge för att få bättre tillväxt men går man utöver det där med några breddgrader så får man oacceptabla skador, träden är inte rätt programmerade för klimatet och får frostskador.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Du gör dig skydlig till ett misstag här. Man måste skilja på vad arten tål och vad individen tål.
                    Nej. De australiska abborrarna kommer från England, och boken jag citerar baserar sig på tester av nordeuropeiska och centraleuropeiska abborrar. Plus att jag hållit abborrar från lappland i akvarium och faktiskt testat själv.

                    EDIT: Över lag så har vanliga svenska sötvattensfiskarter inga problem med vattentemperaturer upp till cirka 27 grader. Simpor, laxfiskar, och lake har svårt med höga temperaturer och föredrar en temperatur strax under 20 grader, men de flesta andra trivs. Det är en seglivad myt att svensk fisk över lag kräver kylt vatten i akvarium (fast om man vill få lek på dem behöver de en period med kyla på vintern för att gonaderna ska mogna).
                    Senast redigerad av Azur; 15 August 2012, 10:52.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #11
                      Har aldrig haft nå problem att hålla abborrar i akvarium, eller annan insjöfisk allt har överlevt över ett år innan jag gav bort dem, ingen fiskdöd. Bara vattnet är bra så funkar det, vet inte hur det går med annan fisk för jag inte testat, ville kunna släppa tillbaka dem utan att ha risk för att föra över något som inte hör hemma i våra svenska vatten.

                      Håller med Azur och från egen erfarenhet att de klarar värmen utan problem, om de går bra med annan fisk kan jag inte säga, vet att abborrar stoppar allt i munnen även om de knappt går in så var försiktig, de är glupska.
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        tror du får mer problematik med aggressioner.. tror inte att de ger sig på fengäddorna (som för övriga åhörare är ungefär lika aggressiva som kor) men däremot tror jag att de är gruffigare än p-bassen.. lycka till och fett projekt.. hemsk har ju gädda så varför inte liksom..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Farox
                          • March 2011
                          • 49

                          #13
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          tror du får mer problematik med aggressioner.. tror inte att de ger sig på fengäddorna (som för övriga åhörare är ungefär lika aggressiva som kor) men däremot tror jag att de är gruffigare än p-bassen.. lycka till och fett projekt.. hemsk har ju gädda så varför inte liksom..
                          Mm såg hans gädda de va då jag blev sugen på att slå ihop soppan :P
                          www.mfksweden.se

                          Kommentar

                          • JeBoro

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bygert
                            Du gör dig skydlig till ett misstag här. Man måste skilja på vad arten tål och vad individen tål. Abborrar är anpassningsbara och har ett enormt utbredningsområde, de finns t ex i sydeuropa, turkiet, iran, kina mm. Bara därför att arten klarar varma miljöer så innebär det inte att alla individer gör det, det är inte till att förutsätta att en abborre från iran har samma preferenser som en från närmaste insjö. Naturligtvis är de som finns här anpassade till vårt klimat.

                            Ett exempel för att visa hur det kan fungera, gran har också ett hyggligt stort utbredningsområde men trots att det handlar om en och samma art kan man inte flytta dem hur som helst. Man håller i skogsbruket reda på härkomsten eller proveniensen och misstag leder till elände. Nu använder man ofta plantmaterial som kommer från ett några breddgrader sydligare läge för att få bättre tillväxt men går man utöver det där med några breddgrader så får man oacceptabla skador, träden är inte rätt programmerade för klimatet och får frostskador.
                            Kan man verkligen jämföra en växt med en fisk? En grans liv är väl helt skilt från en abborres liv?

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Ursprungligen postat av JeBoro
                              Kan man verkligen jämföra en växt med en fisk? En grans liv är väl helt skilt från en abborres liv?
                              Viss skillnad är det naturligtvis men som pedagogiskt exempel för konsekvenserna av att flytta saker mellan klimatzoner är det ändå en någorlunda jämförelse.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...