Insjöfisk med akvariefisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Det går att hålla abborre i 27 grader, visst. Det går också att flytta dem från England som har ett helt annat klimat än vi och få tillräckligt många att överleva för att få dem att etablera sig i Australien, särskilt i trakter med svalare klimat. Det går också att stoppa guldfiskar i en glasskål och få dem att överleva där i alla fall nåt år.

    Abborren kan bli 20 år och mer. Kom igen när en abborre levt så länge i 27 grader, då kan vi börja snacka. För min del som inte är nöjd med att få dem att överleva nåt år utan också gärna ser att de har ett rimligt liv också så gör jag precis som de offentliga akvarier som vill visa fram fina abborrar långsiktigt, jag ser till att hålla ner temperaturen.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #17
      Leva något år?, mina abborar har aldrig dött, eller mått dåligt friska och pigga till jag gav bort dem. 27c har ingen sagt att de ska hålla abborrarna, bara sagt att det går, bara för att någon säger att de går så menar ingen att man ska hålla dem i 27c. Skulle nog säga om man skaffar abborrar till sitt akvarium så kommer inte värmen vara problemet, utan den lilla yta som de får leva på jämförelse med deras normala hem, så som med många andra större fiskarter, så länge man inte har en tank på flera hundra tusen liter så är det ganska så svårt att uppfylla några fiskars normala levnadssätt, om de är olyckliga över det tycker jag inte att vi ska diskutera, mina växte rejält under tiden jag hade dem i mitt kar, var fina i färgen pigga och åt bra.


      Om jag tycker det är en bra ide att blanda fiskarna, nej det tycker jag inte, men värmen skulle de klara 24c inget problem, så länge vattnet är bra, och akvariet är nog stort.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Farox
        • March 2011
        • 49

        #18
        Hoppas kunna bygga mig ett 2000L+ inom ett par år
        www.mfksweden.se

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Varför är det då så viktigt att säga att det går om inte meningen är att man kan göra så utan problem?

          Jag skulle väl säga så här, är ambitionen att hålla en abborre över sommaren och sen avliva den eller möjligen släppa ut den om den inte varit i kontakt med vanlig akvariefisk, då behöver man inte fundera så mycket mer på temperaturen än att se till att den inte sticker iväg orimligt mycket.

          Ser man det däremot som ett långsiktigt projekt där abborrarna skall hållas i flera år och få ett gott liv och kanske också leka, då är det en helt annan sak. Kylning är rakt inte orimligt då.

          Att det sen finns problem med utrymmet också, det ursäktar ju inte att man glider med temperaturen. Snarare är det så att just det att det kan vara tveksamt med utrymmet gör det mer angeläget att ha koll på temperaturen. Lägre temperatur ger syrerrikare vatten med större marginaler för misstag, det ger också lugnare fisk som äter och rör sig mindre vilket är bra både för vattenkvalitet och utrymmesbehov.

          Jag har abborre i 540 och de kommer att flytta till 720. Blir de riktigt stora blir ju det också snålt om plats och eftersom jag inte har nån brådska med att få det problemet så håller jag gärna ner temperaturen.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #20
            Nej tycker inte att det är viktigt, säger bara vad som går. Håller helt med att man ska ha kylning, de skulle vara en underbar dröm att få tag på ett bra kylsystem till ett 3000-4000 liters tank men de är väldigt dyra, har prövat att ha lake i akvarium de är svår utan kylning de gillar inte varmt vatten, har alltid fått släppa tillbaka dem, som du sa syre binder sig inte nå bra ju varmare det blir, fast laken tar mest stryk av värmen, i alla fall de som vi har här i norrbotten.

            Få abborrar att leka skulle vara kul, finns ju massor av annan svensk fisk man kan ha också, min favorit är nog elritsa, stensimpor och snorgärs. Med bra kylning så gör det ju allt lättare, och man kan skapa ett mer troligt hem åt sina fiskar, missförstå mig inte, har bara sagt att det går.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            Arbetssätt...