Nu har jag torskat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bygert
    svarade
    Jag har isolerat med frigolit, kanske inte det snyggaste med effektivt. Slangarna använder jag vanlig rörisolering till.

    Kylaggregat, tja både den Eheim jag hade inkopplad förut och den TECO som är där nu gör sitt jobb, den senare kyler lite bättre men det är ju mer en storleksfråga. Kylaggregat låter en del och drar el, det kommer man inte ifrån. Många som har kallvatten bygger lådor till kylaggregaten för att dämpa ljudet, så mycket har jag dock inte stört mig på det än, det beror ju också på placeringen av akvariet hur störd man blir.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ja, död mans handen och bruntången är nog det värmekänsligaste man alls hittar på västkusten; det var just fingertången jag tänkte varna dig för om du inte haft kylare - de kan totalt krossa vattenkvaliteten om temperaturen stiger.

    Tvärtemot vad åtminstone jag trodde så klarar sig hårda koraller och riktiga djupvattensdjur som kosterpiprensare märkligt nog bättre i (relativt) varmt vatten än de här grunt levande arterna.

    EDIT: Hur har du isolerat karet? Är du nöjd med kylaggregatet?
    Senast redigerad av Azur; 03 October 2011, 17:48.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Jo, här:

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    najs! mer bilder! helkar o på tekniken. eller har du nån projtråd nånstans på internet?

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Jo det är kallt, två sammankopplade 140 l kar som kyls av en TECO akvariekylare på 500 W (ingående). Temperaturen ligger nu på 11 grader, jag behöver ner dit för att död mans hand (koraller) skall klara sig.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Du har ett kallvattenkar? Hur kyler du det?

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    startade ett ämne Nu har jag torskat

    Nu har jag torskat



    Ja vad trodde ni?
Arbetssätt...