Bäcköring i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Bäcköring i damm?

    Är det möjligt över huvud taget?
    Om så:

    Minimimått på dammen?
    Minimidjup på dammen?
    Övervintring i damm eller i akvarie?
    Klarar dom sommarvärmen i en damm?
    Hur stark ström borde det vara på vattnet?
    Foder?
    Mängd fisk?
    All we are, we are.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kanske, men mitt tips är att du skaffar regnbågslax istället - den tål lägre syrehalt och höga temperaturer. Det är en snabbväxande rovfisk, inte kinkig i maten, och inte lika revirhävdande som öring. Har du en damm koi skulle klara sig i så kan du ha regnbåge.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Skruttapan
      • January 2011
      • 116

      #3
      Får hålla med Azur, inte för jag har nån egen erfarenhet men som han skriver, dom tål lägre syrehalt, höga temp men också hyffsat surt vatten om du har de.

      Dessutom är det lättare att få tag i regnbåge, inte många vatten söderöver där man faktiskt får fånga bäcköring.

      Grymt o sitta o titta på små regnbågar som plockar insekter på kvällarna

      Kommentar

      • Simon Wikström
        • January 2011
        • 223

        #4
        Minidjup på dammen= 2 meter för att kunna hålla vattnet relativ svalt under varma sommardagar.
        Strömmen på vattnet bör vara så kraftig som möjligt för att Salmo trutta vill ha syrerikt vatten.
        Dom ska vara kvar i dammen på vintern, då dom klarar låga temperaturer bra. Volymen på dammen ska vara stor nog att du klarar av att hålla rent.
        Och till sist, det behöver inte vara bäcköring du fångar, du kan lika gärna fånga havsöring eller insjööring du fångar för att ha i dammen, för att alla dom tre olika formerna av öring är samma art så om du tex. släpper ut en bäcköring i havet blir det en havsöring och om du släpper i en havsöring i en sjö så blir det en insjööring.
        Mvh Simon
        720 l med 2 st Hypostomus soniae.
        105 l med VF Poecilia reticulata.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Ursprungligen postat av Simon Wikström
          Och till sist, det behöver inte vara bäcköring du fångar, du kan lika gärna fånga havsöring eller insjööring du fångar för att ha i dammen, för att alla dom tre olika formerna av öring är samma art så om du tex. släpper ut en bäcköring i havet blir det en havsöring och om du släpper i en havsöring i en sjö så blir det en insjööring.
          Mvh Simon
          Havsöring (Salmo trutta trutta)
          Bäcköring (Salmo trutta fario)
          Insjööring (Salmo trutta m. lacustris)

          (Salmo trutta m. trutta) och bäcköring (Salmo trutta m. fario) är samma art, men ekologiskt olika raser, där den särskiljande faktorn utgörs av att de lever i olika miljöer.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Rudabb
            • December 2007
            • 47

            #6
            Det går. Har haft öring i liten damm med ett maxdjup på en lite dryg meter och total vattenvolym på kanske 2 kubik. Pumpen slutade fungera mitt i värmeböljan förrförra sommaren och var inte igång på flera veckor, men öringen, som jag f.ö fångat i en bäck, klarade både värmen och den dithörande låga syrehalten. Väldigt skygg fisk som jag sällan såg skymten av, förutom då den tog insekter på vattenytan på kvällen.

            Sedan förra hösten har jag haft öringen i en ännu mindre och grundare damm. Jag var nämligen tvungen att flytta den eftersom den bet av fenorna på mina guldfiskar. Denna damm, som är i cement, ligger skuggigt och cementen har dessutom spruckit så grundvatten rinner in. Detta medför att den håller sig ganska sval på sommaren och förhållandevis mild på vintern, ganska optimala förhållanden för öring med andra ord. Det kan dock tilläggas att den nästan bottenfrös (kanske var 2 dm med flytande vatten) förra vintern. Detta klarade öringen galant. Den har även behållit den typiska bäcköring-teckningen, trots att den tillbringat 1,5 år i damm.

            Jag tycker absolut du ska pröva att hålla öring i damm. Var dock beredd på mycket jobb om du vill få den tam och vill du vara riktig säker på att den överlever värmeböljor under sommaren bör du ha ordentlig cirkulation. Var inte heller dum och släpp i en stor öring, ta ett årsyngel.

            Kommentar

            Arbetssätt...