Lite abborre prat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • casperigranarp
    • January 2010
    • 148

    #16
    vi bor precis jämte en sjö och har ett 183l ledigt tror ni jag kan ha någon abbore där?

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Några mindre funkar. Tänk på om det har varit vanliga akvariefiskar i akvariet så du inte släpper ut abborrarna sen isf.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • casperigranarp
        • January 2010
        • 148

        #18
        ok men kan man ha kvar en mal i om man har abborar?

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #19
          Beror lite på vad för mal. Har haft t ex med L001 och blir igen.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • casperigranarp
            • January 2010
            • 148

            #20
            ancitrus

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Kan tänka mig bäst om man sätter små abborrar med stora ancistrusar. Så abborrarna lär sig att dom där konstiga fiskarna är för taggiga som mat och att gruffa med. Släpper man i små ancistrusar till abborrar blir dom säkert väldigt s a s nyfikna och testar om ätbart. Men som vanligt kan det skifta mellan olika exemplar hur dom beter sig. Om en abborre ändå ger sig den på att äta t ex en ancistrus och den spärrar ut bröstfenorna i munnen kan det säkert sluta med två döda fiskar med otur.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • lagazz
                • May 2011
                • 35

                #22
                Jag vill fortfarande säga att du inte ska släppa ut dem igen, om de får gå med en mal. Samma om du ska ge dom levande foder, tex elritsor eller andra svenska småfisk. Om du inte tar både maten och abborrarna ifrån samma sjö, ska du inte släppa ut abborrarna igen senare, för att förhindra smittospridning. Men sen igen smakar ju smörstekt abborre heller inte fel..

                Kommentar

                • casperigranarp
                  • January 2010
                  • 148

                  #23
                  nej hade tänkt o fiska upp den sen när den är tillräcklig stor för att ätas

                  Kommentar

                  • lagazz
                    • May 2011
                    • 35

                    #24
                    Hehe, en lösning som funkar för mig. När Abborrarna ligger på runt 500 - 600 gram brukar det bli abborrefile

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Så ni står och dregglar framför akvariet varje dag ett par år med tumstocken så abborrarna blir nervvrak. Bara väntar på att tillräcklig stekpannelängd ska uppnås efter en brutal halshuggning av era kära "kompisar".
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • roggie_49
                        • May 2011
                        • 32

                        #26
                        Vil bara påpeka för hugade matspekulanter att abborren växer otroligt långsamt, så räkna med cirka 6 till 9 år
                        innan ni har en abborre lagom stor till stekpannan :-)

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          I akvarium växer dom snabbare än i naturen.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          Arbetssätt...