Lite abborre prat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lagazz
    • May 2011
    • 35

    Lite abborre prat

    Blev lite sugen på att skapa en diskussionstråd om vår vackra svenska rovfisk, som många av oss också har provat på att ha i akvarium. Sett många som inte tycker att man ska få hålla svenska fiskar, och undrar nu varför de är av den åsikten.
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    #2
    Lånar trån lite

    Har någon lyckats få abborre att leka i akvarium?

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Jo men blev inget pga övriga buffliga som förstörde. Men grumligt och inte fint av mjölke och romslamsor blev det. Romslamsor tydligen eget påhittat ord men kommer inte på annat just nu.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • lagazz
        • May 2011
        • 35

        #4
        Jepp, jag har. Har en tråd någonstans här om det, inväntar på förhoppningsvis, framtida yngel nu.

        Kommentar

        • Skruttapan
          • January 2011
          • 116

          #5
          Härligt! Slump eller målmedvetet?

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Inget försök här iaf utan lekte bara. Det var inget direkt lämpligt akvarium för att vara ute efter lek. Några feta karpar som leker bulldozers och några ca40+cm gösar är inte så lämpliga i samma burk då. Abborrarna och även gösarna lekte inom en vecka har jag för mig.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Matosk
              • February 2009
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Inget försök här iaf utan lekte bara. Det var inget direkt lämpligt akvarium för att vara ute efter lek. Några feta karpar som leker bulldozers och några ca40+cm gösar är inte så lämpliga i samma burk då. Abborrarna och även gösarna lekte inom en vecka har jag för mig.
              Hur stort kar hade du till dessa fiskar?
              Hade vart grymt kul att se bilder!

              Kommentar

              • lagazz
                • May 2011
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av Matosk
                Hur stort kar hade du till dessa fiskar?
                Hade vart grymt kul att se bilder!
                Även jag blev nyfiken nu faktiskt..

                Själv har jag bara ett 720 liters kar med ett stim borrar på 9 individer + ett yngelskar på runt 150 liter. Bilder+

                Kommentar

                • lagazz
                  • May 2011
                  • 35

                  #9
                  Ursprungligen postat av Skruttapan
                  Härligt! Slump eller målmedvetet?
                  Målmedvetet. De har fått gå i 3 grader kallt vatten hela vintern + ett lakan runt hela tanken sen i mitten av dec fram till mitten på feb. Ser tråkigt ut, men fisken mår mycket bättre av det. Är ju en aning biten av abborrarna, även om tanten har för vana att gnälla..

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    #10
                    Ursprungligen postat av lagazz
                    Målmedvetet. De har fått gå i 3 grader kallt vatten hela vintern + ett lakan runt hela tanken sen i mitten av dec fram till mitten på feb. Ser tråkigt ut, men fisken mår mycket bättre av det. Är ju en aning biten av abborrarna, även om tanten har för vana att gnälla..
                    Vore intressant att höra mer om den övervintringen.

                    Kommentar

                    • lagazz
                      • May 2011
                      • 35

                      #11
                      Haha, en rejäl slang som gick ifrån pumpen till balkongen, där den ringlade sig 25 meter, tillbaka till pumpen, under vintern, får ner tempen utan problem.

                      Mörk och kallt. Har ju även bara svenska plantor, så de måste övervintra.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Det var många år sen och innan jag verkligen kommit på att fota är ju nästan som lite kul. Nu kryper man omkring med kamera i högsta hugg i bushen. Kommer inte på något fotande av dom faktiskt. Möjligen som små men inte sen obegripligt nog. Inget jätteakvarium tror på max 1000L och lite grus med några större stenar bara. Fanns plats att sära på fiskarna vilket var dax med tanke på strl.
                        Behöver inte går ner så lågt som bara 3gr för abborrarnas skull. Runt 12gr var det som lägst för dom fiskarna men går lika bra i vanlig akvarietemp året om. För lek kanske behövs sänkas men inte annars iaf.
                        Kommer iaf ihåg att göshanen var i mina ögon rejält fin. Extra fyllig mässing svartfärgad och försökte lägga beslag på större delen av akvariet sågott det gick. Så gick inte att missa vad han ville.
                        Funderat och fattar inte att inte fotade dom med lite strl. Särskilt gösarna.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • lagazz
                          • May 2011
                          • 35

                          #13
                          Drog upp ett 50 tal elritsor storlek medium idag. Tänkte att om jag hällde i alla samtidigt kunde mina borrar få lov att skippa maten i morgon. Det tog 23,54 sekunder innan den sista elritsan, som hade gömt sig under pumpen, blev efterrätt... Där rök min tanke om det kanske skulle finnas någon liten matbit kvar till dom i morgon. Någon som har erfarenhet av att frysa elritsor förresten. Äter abborrarna fortfarande dom+

                          Kommentar

                          • _Bagarn_
                            • February 2004
                            • 33

                            #14
                            Nu skall du ju ut med håven till närmsta badsjö, nu börjar det komma fram yngel av diverse arter. Ett annat tips är att pimpla i karet med en liten pirk eller mormyska utan krok eller du knipsar av den vassa delen samt hullingen och sätter fast en bit fisk där, jag körde med bitar av strömmingsfile.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Har aldrig haft problem med att få dom att äta dött.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...