Abborrarna leker i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lagazz
    • May 2011
    • 35

    Abborrarna leker i akvariet

    Börjar med att poängtera att jag läst stort sett var forumtråd om borrar i akvarium på nätet.
    Fiskarna går i ett 450 liters akvarium, där det även är planterad med svenska sjöväxter, och där finns massor av stenar och andra gömställen.

    Sjöbotten är vanlig grov akvariumgrus, blandad med finare strandsand.

    Fiskarna är 3 stycken småborrar, sk Tusenbrödrar, Tagen via fiskfälla al'a petflaska

    Maten löser jag genom att ta med en lagom fjärilshåv och dra ett par svep längs vattenkanten på sjön där abborrarna fångades. Allt som hamnar i håven och är tillräckligt litet, hamnar i akvariet. Matar inte med köpt räka, mask eller annat. Endast med det som finns i sjön.


    Nu över till det som är det viktiga nu.

    I morse tände jag lampan och insåg att akvariet var ovanligt.. Vitt. Vid närmre kontroll såg jag att en av honorna hade lagt en lång strimma av rom över näckrosrötterna. Det vita var alltså hanens mjölke. Nu är frågan, Ska jag föra över rommen till mitt yngelkar, eller ska den få ligga kvar. Honan håller den andra honan och hanen på avstånd, och ligger mest i närheten av rommen och ser ut att blåsa på dem.

    Hur gör jag
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    grattis, lite ovanliga fiskar att få rom av
    låt den ligga kvar om hon försvarar rommen. yngelna tror jag dock inte att hon försvara så dom kanske du får ta upp.

    Kommentar

    • lagazz
      • May 2011
      • 35

      #3
      Ok, tack så mycket. Mjoo, inte den lättaste fisken vill jag lova. Har ångrat mitt val av fisk många gånger..

      Men nu är det som det är, och då låter jag nog rommen ligga kvar, men tar upp ynglen. tack för svar.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        men om du ser att hon inte bryr sig om rommen så får du ta upp den, abborrar är riktiga matvrak, har jag förstått av andra. jag vet inte så mycket om abborrar men du ser nog om du behöver ta upp rommen eller ej.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Flytta rommen och ta vatten från akvariet den ligger i nu innan hon hinner slutar vakta rommen. Rommen är klart tåligare att flytta än kläckta yngel dessutom. Låt den inte ligga på botten utan lägg i något att "hänga" den på. Ha bara svag luftning med luftpump så vattnet rör sig.
          Är inte så jättesvårt eg att få dom att leka men vattnet blir ju inte s a s fint efter med all mjölke så vattenbyten kan vara bra att göra.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            hur ligger du temperatur? COOLT! har alltid velat ha abborrar och gädda någon gång.. gäddan klarar ju lite varmare vatten men abborrarna har efter vad jag förstått det lite svårare att hantera värmen..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Nja, abborrar har inga problem alls med tempen . Är snarare så att gäddan ev vill ha lite svalare även om inga problem med tempen heller.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Wow! Riktigt coolt!
                Vad finns det för sätt att få ner tempen (utan att ha kylare)?

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #9
                  Kan man få se lite bilder på detta? Låter som ett mycket intressant kar!
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • lagazz
                    • May 2011
                    • 35

                    #10
                    La rommen i yngelkaret med bra genomluftning av vattnet, som förövrigt kommer ifrån det stora karet. Temp i yngelkaret ligger på 26 grader, Då jag vet att yngel + rom gärna vill ha det varmare. bara att vänta och hoppas.

                    Under vintern kör jag en slang via pumpen ut i ett par varv på balkongen, och tillbaka ner i karet. Fiskarna vill ha det ganska kallt under vintermånaderna, Vilket tyvärr gör att glaset på akvariet lätt immar igen. Hade kunnat gå att fixa om jag hade kört med dubbla glas, Men den lyxen kommer inte förens till hösten då mitt nästa projekt, ett 1100 liters svensk kallvatten kar sätts i gång.

                    Borrarna är tagna på metning förra sommaren. De första dygnen åt de ingenting, sannolikt pga att de just blev uppmetade. Kan inte vara skönt att ha en krok i munnen direkt. lite frysta mygglarver någon vecka senare, och sen dess har de bara ätit de jag fångat till dem.

                    Även plantorna är sjöplantor jag dragit upp.

                    Bilder kommer så fort jag fått ordning på kameran..

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Behöver inte krångla med slang ut för att få kallare vatten på vintern då går bra med vanlig temp året runt. Vill du ha lek kan det nog vara bra iofs.
                      Bra genomluftning kan man ju mena olika med men det räcker med försiktigt så vattnet rör sig runt rommen
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #12
                        Ballt! Kan man se svenskodlade aborrar till försäljning nu då?

                        Ser fram emot bilder.

                        Kommentar

                        • lagazz
                          • May 2011
                          • 35

                          #13
                          Nej, men jag försöker ju som sagt efterlikna naturliga miljöer så mycket som möjligt. Vet om att det aldrig lyckas till tusen i ett kar, Men så långt det går gör jag mitt bästa.

                          Angående försäljning - Vet faktiskt inte vad reglerna är för just det när det ändå är en svensk fisk. Risken att någon helt sonika släpper ut dem i en bäck eller sjö när de fått komma i kontakt med utländska akvariefiskar är ju ändå rätt stor. Har i allafall fått en bokning på ett dussin yngel av en god vän som även hon är intresserad av tanken..

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Kul, biilder :P
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Åh, riktigt häftigt! Abborrar är riktig fina fiskar så lycka till. De ynglen lär växa rejält snabbt, speciellt vid högre temperatur, om jag förstått saken rätt.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...