Var och hur fångar man elritsor i GBG-trakten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Var och hur fångar man elritsor i GBG-trakten?

    Hej!

    Jag bygger mig en damm och är sugen på att ha elritsa i den.
    Funkar det? Hur övervintrar de och skulle de kunna göra det i en damm?
    (Kolla hur dammen ser ut under byggnation i damm-tråden om du vill.)

    MVH
  • SydpOlof
    • January 2011
    • 32

    #2
    Elristor lever i syresrika vattendrag med klart och svagt rinnande vatten (sötvatten). Är din damm tillräckligt djup så överlever de en övervintring. Bästa fångstmetoden är håvning eller meta med agnkrok. Vart i gbg du fångar dem vet jag dock inte Har bara upplevt kusten rent naturmässigt under den tid jag bodde där.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Om du går in på GBIF och söker på elritsa så får du upp denna sida. Om du zoomar in på göteborg och väljer (i)nformationsverktyget så kan du se att det finns elritsa i stort sett vartenda vattendrag kring Göteborg, centralaste fyndorten är i Säveån vid Vagnklev.

      Bäst fångar du dem med en landvad eller elritsefälla, fast sänkhåv, PET-flaske-fälla eller mycket liten metkrok (fila bort hullingen) kan också fungera.

      Jag vet inte hur bra de hanterar livet i trädgårdsdamm. Till skillnad från guldfisk och ruda tål de inte syrebrist, så du bör nog se till att dammen har lite luftning även på vintern.
      Senast redigerad av Azur; 12 October 2011, 16:20.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • AnnikaW
        • August 2003
        • 343

        #4
        Hej, och tack för era svar!
        Det här kanske blir ett projekt för nästa sommar.
        Nu ska jag först se hur dammen med dess innvånare klarar vintern,
        och vad som händer med dammen på vintern.
        Men det verkar ju inte vara en omöjlighet att hitta dem.

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Hittar dom gör du säkerligen.

          Jag har en bekant som brukar ha ett 30-tal elritsor i sin damm varje sommar, kul att se från håll där de hoppar och käkar insekter. Men du ska veta att dom är riktigt skygga i damm, det är i alla fall min erfarenhet. För att få sig en snabb titt på dom måste man nästan skynda sig fram och kika innan de gömmer sig.

          Ynglar av sig gör dom tydligen i damm, ganska häftigt ändå tycker jag.

          Kommentar

          • AnnikaW
            • August 2003
            • 343

            #6
            Hej!
            Ja av den infon blev jag ännu mer sugen att pröva.
            Hur gör din bekant med elritsorna på vintern?
            Hur stor damm har han/hon?

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Okej okej, vad roligt.

              Jag tror att dammen inte är mer än 70-90 cm djup vilket gör att fiskar inte kan övervintra där. Om jag ska uppskatta volymen på dammen så är den nog inte ens 1000 liter. Jag har aldrig tänkt på vart fiskarna tar vägen men vi fångar nya efter varje vinter, minns att jag tog några till akvariet för något år sedan.

              Kom precis att tänka på att jag glömde en levande mört i en 2 liters kastrull när jag var liten, tydligen kunde den övervintra där. Har ingen aning om hur men helt omöjligt borde det ju inte vara att få dina fånade fiskar att överleva.

              Hur stor är din/kommer bli? Djup? Ursäktar mig att jag inte läst din andra tråd angående dammen, har precis blivit aktiv igen på forumet.

              För att få dem att visa sig mer kanske man ska ha fler gömställen, så funderar det i akvarier i alla fall.

              Kommentar

              • AnnikaW
                • August 2003
                • 343

                #8
                Hej hej!

                Min damm är drygt 1 m djup på djupaste stället och knappt 3000 liter.
                Detta är första vintern jag har den och jag tänker låta guldfisk och guldid övervintra där. Det borde gå bra!

                Men det kanske är tveksamt med elritsor som ju gillar strömt vatten, till skillnad från stillastående dammmvatten.

                Denna sommar har jag haft zebrafisk i dammen och de har inte varit skygga alls. ( Men svåra att fånga sedan!)
                Jag har massor av växter att gömma sig i.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Går du fram försiktigt och inte skyndar dig blir dom åtminstone lite mindre rädda. Sen sitta och vänta tills dom kommer fram igen. Tänk oxå på att inte stå/gå så din skugga kommer över ut över dammen och fiskarna
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • rudy
                    • January 2012
                    • 275

                    #10
                    ja har ärling i vår damm oxå dom tillbringar vintern i ett akvarium i vårt uterum och bara en pump ingen värme eller ljusramp så att dom får en så naturlig miljö dom nu kan få
                    och så fort isen har smält åker dom ut

                    Kommentar

                    Arbetssätt...