svenska fiskar i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #16
    Ursprungligen postat av Rooster
    Ser ju lovande ut på bilderna, hoppas bara berget är djupt och inte går ut för långt i pölen så du slipper spränga allt för mkt.
    precis det jag oroar mig för! =/
    omöjligt att veta nu innan det blir grävbart. men jag vet att det för stunden är runt 40-50cm upp till kanten. så förhoppningsvis når man MINST metern.
    All we are, we are.

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #17
      nu när jag äntligen är i huset igen så ska jag ta o dra ut imorgon och mäta exakt hur lång och bred den är på sina ställen.
      gah, är den inte iaf MINST 5x2 lr 5x3 så kan man nog glömma att köra någon svensk fisk.
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #18
        Ursprungligen postat av roosterboy
        precis det jag oroar mig för! =/
        omöjligt att veta nu innan det blir grävbart. men jag vet att det för stunden är runt 40-50cm upp till kanten. så förhoppningsvis når man MINST metern.
        Ja det är väl djupet som skulle kunna sätta stopp för vissa arter men de övriga måtten borde inte behöva begränsa fiskvalet nämnvärt tycker jag. De flesta cypriniderna skall man väl kunna ha där i. Skulle de bli för stora med tiden så kan man kanske ta tag i det då. Men i 5x3 meter skulle man väl kunna köra fiskar i 60-80cm-klassen utan problem eller?

        Sen så är ju tex. id å sådana fiskar ganska livliga av sig å rör sig en hel del, (särskilt mkt rörelse blir det ju så klart vid matning), så man får kanske inte en allt för lugn damm med den typen av fisk. Om man nu inte skulle köra koi eller guldfisk i så hade jag nog personligen kört spegelkarp,"vanlig" karp, sutare å den typen av fiskar.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #19
          haha, goodie! ^^
          nej, fåtr ta och mäta imorgon och se hur det blir, sen framöver när jag börjar gräva så får man se hur det blir med djupet!
          All we are, we are.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Gäddor stoppade ju bönder i åkerpölar förr. Blev matfisk och tog intet anade gnagare!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              I mina ögon är inte, även om favorit, sutare och karpar lika fina sett ovabifrån som andra med lite mer färg som sarv. Sen om man har riktig otur så kanske skönsjungnde hägrar hälsar på med vackert morgonkvitter.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #22
                Klicka på bilden för större version

Namn: damm2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,0 KB
ID: 2132268

                nu är det säkert nån decimeter fel här och där, bara en snabbmätning.
                SÅ den var lite större än jag trodde, hör och häpna, men fortfarande fruktansvärt liten.
                SÅ vad tror ni? Är det acceptabla mått eller kan man ge upp redan nu?
                Det verkar iaf INTE (för stunden) vara problem att komma ner under metern, iaf inte på den breda halvan då det är nothin but jord hela böjen uppe i högerhörnet. Så förhoppningsvis blir djupet helt ok!
                All we are, we are.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #23
                  gah, mitt i mina planer på att köra svensk fisk så har en polare fått hem sina shubunkin som är.. helt fantastiska.
                  blir svårt att hålla svenska planer när man såg dessa fruktansvärt vackra exemplar.
                  men blir inte shubunkin rätt stora?
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Skruttapan
                    • January 2011
                    • 116

                    #24
                    Sarv är annars en vacker fisk, klarröda fenor med guldig kropp, är ytaktiv därtill.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #25
                      sarven är grymt fin!
                      nej fan... Blir mycket funderande nu under våren. FInns en drös svenska fiskar att välja mellan, och även shubunkin som ligger där i bakhuvudet.
                      höh, dumma damm ><
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • Skruttapan
                        • January 2011
                        • 116

                        #26
                        Ursprungligen postat av roosterboy
                        sarven är grymt fin!
                        nej fan... Blir mycket funderande nu under våren. FInns en drös svenska fiskar att välja mellan, och även shubunkin som ligger där i bakhuvudet.
                        höh, dumma damm ><
                        Du kan annars blanda fast då kan det vara spännande om sjöfisken håller några sjukdomar.

                        Har själv haft sarv i dammen, gick kanon dom var uppe och åt pellets osv men dom nyköpte näckrosorna försvann..vilket inte var så populärt.

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #27
                          haha oh ja, jättespännande
                          nej, det blir antingen eller. :P
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #28
                            KAAAARP!!!! =D å inget annat :P

                            Kommentar

                            • roosterboy
                              • September 2010
                              • 1094

                              #29
                              vilken sorts karp syftar du på? ^^
                              All we are, we are.

                              Kommentar

                              • Skruttapan
                                • January 2011
                                • 116

                                #30
                                Vild tanke kanske men ha en vanlig dammpump med filter osv men också 2 vanliga vattenpumpar, få fart på vattnet likt en å eller bäck och sätt i små regnbågar/bäckröding förutsatt att du skymmer dammen från solljus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...